Gå til innhold

Cøliaki


Katarina

Anbefalte innlegg

Noen her som har cøliaki? Jeg har spist hvitløks brød og gryterett som er tilsatt maizena mel i dag, noe jeg egentlig aldri gjør. Og smertene i magen er grusomme. Har hatt det slik i flere år, men når jeg holder meg unna brød, går det stort sett bra. Har også dårlig m jern i kroppen , dropper hver gang jeg har mens. Smertene sitter stort sett i siden, første gang jeg hadde det trodde de det var blind tarmen om var sprekt.

Har ikke sjekket dette, fordi hver gang jeg har nevnt det for legen så har han sagt at jeg da må ha kamera opp bak. Har ikke lyst..... Noen som kjenner igjen dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Du kan få det sjekket med blodprøve, og slangen med kamera går inn andre veien (jeg slapp vertfall unna med bare en vei, og det ble godkjent mtp støtte). Slangen må inn om blodprøven viser allergi, hvis du skal ha godkjent sykdom og kostpenger fra staten. Det er ille, men ikke så ille som man skulle forvente.

Selv om jeg spiser glutenfritt, blir jeg gåen i magen av pizzabunner, brødmat og kake, jeg tror rett og slett det blir for heftig/tungt fordøyelig for meg selv om det ikke inneholder noen av de tingene jeg ikke tåler (noe jeg vet siden jeg lager alt slikt selv).

Men maizenna er laget av mais, og ikke korn, og inneholder ikke gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal inn på januar for å få påvist glutenallergi (ikke cøliaki), og da ska de inn med kamera begge veier.

Men så lenge du ikke har behov for pengestøtten så er det jo bare å kutte ut gluten fra kosten og se hvordan det går.

Forresten, hvordan har du klart å lage hvitløksbrød med maizenna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både hvitløksbrød og maizena inneholder gluten

Minner om det vanskelig sa

Slangen må inn om blodprøven viser allergi, hvis du skal ha godkjent sykdom og kostpenger fra staten. Det er ille, men ikke så ille som man skulle forvente.

og fra Norsk Cøliakiforening sine sider

Alle med sikker cøliakidiagnose eller sikker DH-diagnose har automatisk rett til grunnstønad. Enkelte kan også få innvilget hjelpestønad.

Grunnstønad Satsene for grunnstønad pr 01.01.2011:

Sats 2: personer 0-3 år kr 948 ,- pr. måned

Sats 4: fra fylte 4 år kr 1 833 ,- pr. måned

Alle med sikker diagnose, dvs. diagnose påvist ved tynntarmsbiopsi, har automatisk rett til grunnstønad sats 2 eller sats 4 avhengig av alder. Satsene er faste, og den enkelte trenger ikke selv å regne ut merkostnadene pga. forhøyede matutgifter. Ta kontakt med NAV for å få dette ordnet.

mer på ncf.no

Mao - jeg hadde tatt meg sammen og godtatt undersøkelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maizena inneholder vell bare mais? I allefall om det bare er maizena jevner, som kommer i gule og brune esker? Og maisstivelse er såvidt meg bekjent glutenfritt.

ser forøvrig att slangen må inn bakdøra iflg ncf, men jeg fikk det godkjent med kun gastroskopi.

Du har rett, maizena og mais er naturlig fri for gluten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg skriver litt feil: Den som heter Maizenna Jævner er glutenholdig, men om man bruker vanlig Maizena som jevner, er det glutenfritt!

(Men mengdene maltodextrin i jævneren, skal være under 200ppm, men det kan vell være mer enn nokk for enkelte, om de ikke tåler noe hvetestivelse og må ha det naturlig glutenfritt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått utført gastrioskopi, viste ikke noe på prøven, men fikk beskjed om å prøve glutefri diett over tid for å så gå over til gluten diett over like lang tid og da "kjenne" om det ga noe resultat for mine plager- så etter mye prøving frem og tilbake fikk jeg beskjed om at jeg er intollerant for gluten, visstnokk ikke helt d samme som glutenallergi? for da vises d på blodprøver elr noe, er ikke helt ferdi med tester hos legen (som jeg begynte med sommeren i 2010) for nå skal jeg testes på nytt via blodet da jeg reagerer bare jeg får i meg spor av gluten osv.. men siden d ikke er påvist annet enn "klinisk" så får man ikke støtte fra nav. (såvidt jeg har fått beskjed om) men får se nå som nye blodprøver skal taas. men uansett, om du merker noe til at du reagerer kan du være intollerant, eller allergisk, cøliaki er mer alvorlig- da blir man visst skikkelig syk og dårlig av å få i seg gluten. må hverfall legge til at livet mitt har blitt mye bedre med glutenfri mat, så anbefaler deg å teste det ut og se om det hjelper deg, heldigvis ble markedet for glutenfri mat mye bedre i året som var så nå får du et greit utvalg på de aller fleste matbutikker. MEN vit at det er en del arbeid i å legge om kosten til glutenfritt, du må lese på alt du spiser som ikke er merket glutenfritt, og d er ikke bare bare å gå ut og spise.. men over tid blir du vant til d og mer kjent m hva du tåler og ikke, en postitiv aspekt (for noen) er at om du er allergisk, er d veldig mye godteri og chips og godsaker man må holde seg unna, så er fin motivasjon til å kutte ut godter, hehe ;) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har cøliaki og kan en del om det etter noen år. Det som er viktig hvis du vil finne ut av det, er å ikke teste glutenfri diett på egenhånd! Spis vanlig og glutenholdig også test deg på blodprøve og er den positiv eller flere i familien din har det, får du som regel den slangen i magen. Det varer i 3-4 min og er ekkelt, men vært det! Det er jobb å finne ut av matvarene, men det er en vanesak du kommer veldig kjapt inn i! Cøliaki er ikke noe stress å ha, selvom alle som ikke har det tror det er det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...