Gå til innhold

Kostholdshjelp


dinas

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg trenger litt hjelp til kostholdet mitt og håper noen her inne kan komme med noen gode råd :)

Jeg er ei jente på 18 år, 170 og veier 64-66(kan variere veldig), og vil som mange andre ned i fettprosent og opp i muskelmasse. Brukte i underkant av 1 år på å gå ned ca 10 kilo, og etter at jeg røyk korsbåndet i januar i fjor begynte jeg å fokusere mer på styrke (spesielt ben og styrke for kneet). Nå står vekta veldig stille(som ikke hadde vært farlig om jeg ikke hadde følt at jeg faktisk har blitt større..) Har fettklype, men har ikke helt klart å regne ut det jeg skal.

Jeg opererte i starten av juni, og kom fort i gang med opptreningen. Nå trener jeg så og si hver dag(tar vel en fridag annenhver uke), og trener bein/rompe og overkropp annenhver dag. Programmet er satt av fysio og en PT jeg trener med. Eneste cardio'en jeg gjør er 10-15 min oppvarming og noen ganger 10-20 min løping etter overkroppsøkta. Når kneet er klart kommer jeg til å legge inn en økt med intervaller i uken.

Pt'n har sagt at jeg burde ligge på 1600-1800 kcal netto. Jeg trener med pulsklokka, og selv om den ikke er helt nøyaktig gir den hvertfall en pekepinn. Det gjør at jeg spiser 2000-2100 kcal om dagen. Vektene økte jeg ofte frem til fro 3-4 uker siden, men nå står de ganske stille. Det vil vel kanskje si at jeg spiser for lite mat? Men samtidig føler jeg at jeg legger på meg, og lurer derfor på å gå litt ned på kaloriene. Jeg har forresten heller ikke noe spisedag der jeg går langt over dagsbehovet, går maks 200-300 over en dag i uken.

Maten jeg spiser ser ut som dette:

Frokost: havregrøt på 50 g gryn og vann + et kokt egg

lunsj: 170-200 gram kylling + 200 g brokkoliblanding

MM: 1 eple eller 1 skyr

Middag: 200 g karbonadedeig/svinefilet, 250g torsk/150g laks, grønnsaker og noen ganger litt potet/speltlomper. Legger noen ganger til et egg eller avocado vis det blir veldig magert.

Kvelds: Egg, skyr, mager kesam med eple, litt nøtter, questbar osv.

Eneste jeg drikker er vann, Fres og litt kaffe.

Vet det ofte blir mye protein, men det er ikke noe jeg går inn for. Blir det for mye kutter jeg litt på kvelden siden jeg har hørt for mye ikke er bra..

Treningsprogrammet mitt består av knebøy, markløft, hipthurst, benkpress, chins/pullups i maskin, nedtrekk +++

Så, noe jeg burde endre på? Spise mer/mindre? Vet jo at det å bygge muskler samtidig som man går ned i vekt/fettprosent er ekstremt vanskelig, men har jo sett ganske mange som har klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Skriver under på det Therese sier - jeg er mindre enn deg, og ligger på 2300kcal dagen(altså en del mer), men vekten går _sakte oppover. Spis mer, og gå gjerne til anskaffelse av ny trener samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut av det jeg leser av kostholdet ditt så ligger du for lavt på karbo.

Enig med Therese når det gjelder PT. Nok et eksempel på en PT som ikke har fulgt med i timen. 1600 -1800 kcal er diett for vekttap.

Det viktigste er å ikke være redd for karbohydrater. Men les deg opp på hvilke kilder du skal hente de fra. Viten er gull, det ligger masse bra info om dette på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det ikke flere time enn de 2 jeg har satt på nå, hvertfall :) Han har vært Coach for flere som har stått på scenen og konkurrert i styrkeløft, så han burde jo vite sakene sine da... Og han skal være den beste innenfor muskelbygging av PT'ene på senteret jeg trener på, så da er det vel ikke vits i å betale i dyre dommer for de andre heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut av det jeg leser av kostholdet ditt så ligger du for lavt på karbo.

Enig med Therese når det gjelder PT. Nok et eksempel på en PT som ikke har fulgt med i timen. 1600 -1800 kcal er diett for vekttap.

Det viktigste er å ikke være redd for karbohydrater. Men les deg opp på hvilke kilder du skal hente de fra. Viten er gull, det ligger masse bra info om dette på nettet.

Godt mulig det er litt lite karbo, kan vel legge inn mer til lunsjen hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da blir det ikke flere time enn de 2 jeg har satt på nå, hvertfall :) Han har vært Coach for flere som har stått på scenen og konkurrert i styrkeløft, så han burde jo vite sakene sine da... Og han skal være den beste innenfor muskelbygging av PT'ene på senteret jeg trener på, så da er det vel ikke vits i å betale i dyre dommer for de andre heller...

Nå var det ikke meningen å rakke ned på pt'en din - vedkommende har sikkert grunn til å være pt/coach ;)

Spesielt

Og han skal være den beste innenfor muskelbygging av PT'ene på senteret jeg trener på,

- hvilket senter trener du på? hvem er denne karen :D

Men påstanden om at 1600-1800kcal er nok til å øke muskelmassen din var litt på halv tolv, så det ville jeg stilt meg kritisk til. Husk at du er betalende kunde og har rett til å si ifra, og spesielt nå som du har stagnert. Siden du har noen timer igjen kan du jo spørre om hvordan han har lagt opp for progresjon, lineær/ikke-linær f eks?

Dersom han ikke kan svare har han gitt deg et program å følge for at du som betalende medlem skal ha noe å gjøre på senteret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier her: ikke vær redd for å spise mer.

Jeg er 167 og veier 62 kg. Spiser vel mellom 2200 - 2500kcal om dagen. Det har jeg gjort nå de siste 4 månedene etter at jeg oppdaget at jeg spiste for lite. Og hva har det resultert i? At jeg har blitt sterkere og kroppen er mer "fit". Vekta har ikke redusert seg noe, stått på sted og hvil.

Spis godt og tren godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...