Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei kjære løftevenner.

Jeg har god erfaring med 5/3/1 og ser nå at det har kommet både en og to bøker siden den første jeg kjøpte.

Hva slags endringer er det primært i tilnærmingen i den nye boken kontra den gamle?

Til de som lurer på hva 5/3/1 omfatter kan jeg raskt oppsummere det slik:

- Sett opp program med baseløft som grunnlag: benkpress, knebøy, markløft og skulderpress. Ideelt sett trener du 3-4 ganger per uke.

- Lineær periodisering. Deload hver 4. uke.

- I teorien skal du den første uken løfte 5RM, i den andre uken 3 RM og i den siste uken 1RM, på baseløftene. Imidlertid blir det satt opp slik at du som regel ligger et stykke over 5RM første uken. Av den grunn har jeg ofte forlenget syklusene med en jevn lineær progresjon frem til jeg tar en tung 2-3 RM.

- Velg funksjonelle støtteøvelser som hjelper deg i hovedløftene. 5X10 er populært.

That's pretty much it.

Forøvrig vurderer jeg å kjøre en 5/3/1 hvor jeg bruker myo-reps på støtteøvelser og 5/3/1 på baseøvelsene. Men først er jeg nysgjerrig på om det er verdt å kjøpe Beyond 5/3/1.

Takk!

Fortsetter under...

Jeg kjøpte den så snart den kom ut (har vekslet mellom å bruke 5/3/1 og prøve andre greier av og på siden 2010).

Denne boka er å betrakte som et tillegg eller en utvidelse, snarere enn en ny versjon; den bruker ikke noe plass på å forklare selve hovedopplegget, og antar at man allerede kjenner det. Det den faktisk inneholder er en haug forskjellige forslag til små og store endringer, oppsett for støtteøvelser og mer langsiktige treningsplaner, osv. Mye nyttig og interessant.

Beyond 5/3/1 er vel verdt et kjøp (y) Det er ikke noe revolusjonerende i den, men det er et par tillegg som er interessante. Joker Sets og First Set Last (f.eks. 1/3/5) bør ifølge Wendler være en del av alle 5/3/1-program. Det er SHITLOADS med ulike maler av programmet, nesten litt for mye. Her er det bare å velge & vrake ut fra hvilke mål du har og hvordan du liker å trene.

Annonse

Kan anbefale boka, som sagt går den ut fra at du kjenner hovedopplegget. Den åpner også for 6ukers sykluser, altså at du kjører 3uker> øker vektene uten deload>3uker> deload. Resten er bare haugevis med forslag til hvordan du kan sette opp forskjellige 531 prog. Er også et helt nytt prog som følger med; Beyond 531, derav navnet på boka. Ikke testet dette selv.

Har ikke prøvd så mange av forslagene selv, men fått implementert "first set last" variasjoner på bøy og benk.

Et eksempel på "first set last" er:

Uke 1:

5 x 65%

5 x 75%

5+ x 85%

AMRAP x 65%

uke2:

3x 70%

3 x 80%

3+ x 90%

AMRAP x 70%

osv for uke3

Altså du går tilbake til første settet og kjører så mange reps du klarer. Det var bare eksempel, finnes mye mer i boka, feks "first set last" med stopp(dette kjører jeg), multiple sets etc..

Jeg tok og kjøpte boken.

Med eksamen på mandag spørs det om jeg greier å få lest meg opp nok til å sette opp nytt program til i morgen/mandag.

Fokuset mitt er styrke og jeg vil fokusere mest mulig på benkpress i neste syklus om noen har noe input vedrørende det og implementering av 5/3/1. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...