Gå til innhold

Trene ankel?


Anreka

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om det er riktig sted å poste dette på men...

For noen år siden så var jeg så uheldig at jeg "tapte" i bryting på trening (trener kampsport). Måten jeg tapte på var at foten min hang litt igjen i matta, samtidig som jeg fallt bakover over ankelen, og fikk motstanderen min over meg. Dette førte til at leddbåndene i ankelen var delvis eller helt av, og jeg gikk på krykker ei stund. Etter dette har ankelen min vært svak, og streiker om jeg jogger på hardt underlag (asfalt eller gulvet i gymsalen f.eks).

Er det noen som har tips om hvordan jeg kan trene opp igjen ankelen? Kan gjerne være metoder jeg kan trene hjemme uten så mye utstyr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  1. Bruk ordentlige sko når du jogger. Jada, mange sier at jo mer man pakker inn foten og blablabla så jo mindre utnytter man fotens potensiale, men det er nok bedre å støtte foten riktig vei når man har skader enn å påføre mer skader
  2. Jogg på annet underlag. Skogen er fint, og snøen er sikkert også bra

Hva er egentlig galt? Er det i selve fotbladet eller er det rett og slett i ankelleddet? Basert på posten din er det jo det sistnevnte og da ville jeg rett og slett skaffet meg ett balansebrett for å øve balanse (det burde forresten alle ha gjort) i leddet. Få også en fysioterapaut etc til å "dra" på plass den kapselen som ofte går på feil plass når man har skader i foten hvis dette ikke er gjort. Ville også testet radiobølgebehandling ett par ganger for å se om det løste opp problemene litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i ankelleddet ja, like over den ankelkulen på utsida. Så når jeg jogger på hardt underlag så verker det oppover på utsiden. På gruppetreninger i kampsport så har vi jogging som oppvarming, barbeinte, så der har jeg gått over til å jogge på mattene istedet for på gulvet slik de andre må gjøre, og bruker ankelstøtte og/eller teip for å støtte opp ankelen. (Ender som regel opp med å varme opp på en annen måte til slutt uansett, for å kunne ha utbytte av resten av treninga også)

Hvor får man kjøpe sånne balansebrett? Vanlige sportsbutikker? :) Balansetrening kan ikke skade uansett vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balansetrening skader aldri (med mindre du bruker brettet helt uvettig), og er jo dessuten en av de tingene man kan øve på og har STORT utbytte av i dagliglivet gjennom hele livet :) Tipper du får det på sportsbutikker ja. Jeg bruker bare det de har på Friskhuset, for treningsting hjemme blir aldri brukt :p

Basert på det du skriver så tror jeg at du har fått en feilstilling i ankelfestet. Ble du behandlet av fysio etter dette? Jeg tror det kan være litt lurt å få en fysio eller manuellterapaut til å se på det værtfall. Liten pris og tid å investere for noe som kan løse situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balansebrett som sakt, er fint å bruke.

Ett opptreningstips du kan bruke over alt hvor du er og gjerne flere ganger om dagen er å rotere på ankelen/foten. Først feks 20-30 ganger mot klokka, og så like mange tilbake.

Her er flere tips i mellomtida: http://nhi.no/muskel-skjelett/legg-ankel-fot/ankelskade-opptreningsovelser-22540.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...

Jeg sliter også med slitne ankler etter jeg har tråkket over så mye (pga. håndball). Gikk til en osteopat, noe som jeg anbefaler å gjøre, og fikk et treningsprogram som skal gjennomføres på den blå matten over og en bosuball :D

Trener da noen øvelser mandag og tirsdag, onsdag fri, og de resterende øvelsene torsdag og fredag. Osv.. :)

post-723-14440828877307_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...