Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann,

Er det noen som kan anbefale et treningsprogram eller øvelser når jeg har bestemt meg for å kjøre 3 dager trening, 1 dag restitusjon. Jeg tenkte å kjøre bein en dag, dra øvelser en dag og press øvelser den siste.

Hjertelig takk

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25687-tips-til-bein-dra-og-press-%C3%B8velser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag kjørte jeg på med PRESS øvelser etter beste evne. Militærpress, benkpress, skråbenk, dips(bomma kanskje her gitt) !!

Hva går markløft under?!

Takk for tilbakemelding. på et rævva innlegg! ;p

Husk å ha nok dra-øvelser. For mye press og for lite dra vil føre til fremoverroterte skuldre.

Heisann,

Er det noen som kan anbefale et treningsprogram eller øvelser når jeg har bestemt meg for å kjøre 3 dager trening, 1 dag restitusjon. Jeg tenkte å kjøre bein en dag, dra øvelser en dag og press øvelser den siste.

Hjertelig takk

Hvorfor ikke bare kjøre helkropp hver dag? Splitter er i utgangspunktet for med viderekommende utøvere.

Annonse

Hvorfor ikke bare kjøre helkropp hver dag? Splitter er i utgangspunktet for med viderekommende utøvere.

Kanskje trådstarter ikke har lyst til å kjøre helkropp. (y) Helkropp fungerer veldig bra, men selv så syntes jeg noen ganger det kan bli kjedelig og trene annenhver dag. Helkropp er greit i perioder, og jeg vil tro at jeg ikke er den eneste som føler det.

For all del :) Det er dog kjekt å vite at helkropp er mer effektivt for nybegynnere enn splitter. Som sagt så er splitter i utgangspunktet for viderekomne utøvere. Hvis man fortsatt vil kjøre splitt som nybegynner så er det bare å gyve løs.

Typiske oppdelinger ut fra nivå:

Nybegynnere: Helkropp 3 ganger i uken (fremgang hver trening. Dem gainz!)

Viderekomne: Splitt 4 ganger i uken (ukentlig/månedlig fremgang)

Viderekomne: Helkropp 3 ganger i uken med ulik belastning (ukentlig/månedlig fremgang)

Avansert/elite: Spesialtilpassede program (årlig fremgang)

Det er ingen tvil om at helkropp er det beste å gi seg ut på. Men er jo ikke alle som er interessert i å trene kun tre dager i uken, uansett hvor effektivt det er. :D

Så kan man spørre seg selv hvorfor man trener. Bare for å trene eller optimal fremgang?

Mest fremgang, mest motivasjon, mer lystbetont > 3-splitt for å få pump, dårligere fremgang og programbytte etter 1 mnd

Så kan man spørre seg selv hvorfor man trener. Bare for å trene eller optimal fremgang?

Mest fremgang, mest motivasjon, mer lystbetont > 3-splitt for å få pump, dårligere fremgang og programbytte etter 1 mnd

Ja, jeg er enig med deg jeg. Men jeg tror ikke alle i dette vidstrakte landet er det. Og selv så syntes jeg helkropp kan bli litt kjedelig i lengden. Vi vet jo ikke noe om trenings-bakgrunnen til trådstarter.

Ja, jeg er enig med deg jeg. Men jeg tror ikke alle i dette vidstrakte landet er det. Og selv så syntes jeg helkropp kan bli litt kjedelig i lengden. Vi vet jo ikke noe om trenings-bakgrunnen til trådstarter.

Ja, klart det kan være kjedelig. På lik linje som det er kjedelig å lage seg kylling og ris på en mørk onsdagskveld. Eller å deloade. Eller lese forskning. Eller dra på studioet når man er død innvendig. Men dette går jo på personlige preferanser, men personlig finner jeg mest motivasjon i å trene for å få best resultater. Selv om det ofte er kjedelig å trene 6-7 ganger i uka og spise til jeg blir kvalm, så får jeg likevel mest glede av det når det gjenspeiles i resultatene :)

Det er et veldig godt poeng at fremgang er motiverende. Det er dødsmotiverende! De månedene jeg kjørte Starting Strength var awesome sånn sett. Økte fra 50kg til 142.5kg i knebøy 3x5, 40kg til 155kg 1x5 i markløft. Dette er en av hovedgrunnene til at jeg liker Starting Strength, det legger opp til konstant progresjon hvis du følger programmet. 3-9 måneder med lineær progresjon hvor du gjør økninger som du aldri kommer til å gjøre senere i treningskarrieren. Hvem gir da vel faen om du gjør de samme øvelsene? Du knuser PRer hver eneste trening FFS :D

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...