Gå til innhold

Anbefales Starting Strenght for hypertrofi?


Eplet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel et annet program? Myoreps.

Ja, det er et annet program - men du ville ha alt inn med teskje, og det får du med det programmet. Her er *alt* forklart, og ingen ting blir igjen for deg å finne ut. Det er utprøvd, det er bevist osv osv. Børge vet hva han snakker om!

Nå har du fått to forslag til programmer du kan bruke, og det finnes ørtogfjørti andre der ute. Om ikke disse passer for deg, så finner du noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et annet program - men du ville ha alt inn med teskje, og det får du med det programmet. Her er *alt* forklart, og ingen ting blir igjen for deg å finne ut. Det er utprøvd, det er bevist osv osv. Børge vet hva han snakker om!

Nå har du fått to forslag til programmer du kan bruke, og det finnes ørtogfjørti andre der ute. Om ikke disse passer for deg, så finner du noe annet :)

Takk, du virker som en godgutt!!:)

Vel, da tror jeg prøver 5/3/1. Virker bra for meg hvor målet er hypertrofi. Kanskje jeg prøver myoreps senere.

Forøvrig har jeg jo kjøpt boken, regner med ikke det er waste siden jeg ikke skal kjøre SS. Håper det står litt random om hvordan øvelsene gjøres osv.

Når det gjelder kostholdet mitt har det blitt mye bedre, men jeg skal bare spise på nå fremover. Kanskje drikke 3-4 l h-melk i løpet av dagen f. eks. Prøver 6 måltider hver dag. Har problemer med å spise veldig mye, noen ganger ender det med oppkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som du allerede er relativt forvirret ang hvilket treningsprogram du vil bruke, men etter å ha lest tråden på pc og ikke på liten mobilskjerm så vil jeg anbefale deg å lese starting strength og lære deg hvordan autoregulering og myoreps fungerer for så å finne noe du tror passer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre 5/3/1, hvor du legger på vekt månedlig, virker helt bak mål med statsen du har. Kjør et program med mye raskere progresjon på styrken, bli godt kjent med alle baseøvelsene (spesielt markløft og press i ditt tilfelle). Du vil ha mye mer utbytte av volumet på baseøvelser i StartingStrength tror jeg. (Eventuelt StrongLifts 5x5 som har enda høyere volum)

Hør på hva Lars K sier i sin første post lenger opp her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre 5/3/1, hvor du legger på vekt månedlig, virker helt bak mål med statsen du har. 5/3/1 er Kjør et program med mye raskere progresjon på styrken, bli godt kjent med alle baseøvelsene (spesielt markløft og press i ditt tilfelle). Du vil ha mye mer utbytte av volumet på baseøvelser i StartingStrength tror jeg. (Eventuelt StrongLifts 5x5 som har enda høyere volum)

Hør på hva Lars K sier i sin første post lenger opp her :)

Ok, har tenkt det samme, og tror jeg kjører SS som planlagt.

Håper å gå opp en del vekt med SS (med bra kosthold, spise, spise, drikke og drikke), samt å øke styrken i baseøvelsene. Dette kan jeg holde på med en stund, før jeg går over til et mer hypertrofi-program når sommeren nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med legger på vekt månedlig?

Fra http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/how_to_build_pure_strength

Each training cycle lasts four weeks, with these set-rep goals for each major lift:

Week 1: 3 x 5

Week 2: 3 x 3

Week 3: 3 x 5, 3, 1

Week 4: deloading

Then you start the next cycle, using heavier weights on the core lifts.

Det er altså en 4 ukers syklus før du legger på vekt. I nybegynnerprogrammer legger man ofte på vekt hver økt (f.eks. StrongLifts 5x5) eller hver uke (MadCow). Sier seg selv at hvis du er i stand til å legge på vekt hver økt, men bruker et program der du legger på månedlig etter en lang syklus, kaster du bort mye tid. 5/3/1 er laget for folk som er rimelig sterke.

Hvor lenge man har trent har egentlig ingen betydning. Det er styrken i baseløftene som avgjør om man bør kjøre et beginner eller advanced program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk litt på loggen til christoffer hva han har oppnådd med å kjøre SL 5x5.

Selv om 5 reps er veldig bra for styrke så vil ikke det si at det ikke bygger muskler. Når man klarer å løfte mer vil man også oppnå bedre hypertrofi. 5x80kg gir bedre hypertrofi enn 10x40 på samme øvelse og med de samme musklene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/how_to_build_pure_strength

Det er altså en 4 ukers syklus før du legger på vekt. I nybegynnerprogrammer legger man ofte på vekt hver økt (f.eks. StrongLifts 5x5) eller hver uke (MadCow). Sier seg selv at hvis du er i stand til å legge på vekt hver økt, men bruker et program der du legger på månedlig etter en lang syklus, kaster du bort mye tid. 5/3/1 er laget for folk som er rimelig sterke.

Hvor lenge man har trent har egentlig ingen betydning. Det er styrken i baseløftene som avgjør om man bør kjøre et beginner eller advanced program.

Vi trenger ikke bruke tråden hans til å diskutere videre, tror uansett at vi på mange måter er enige, men mye av poenget med 5/3/1 er at man får ny 1RM, utenom deload-økta. Ikke at man løfter sin 1RM hver økt, men at dagens trening tilsvarer en ny 1RM. Du løfter jo mye tyngre vekter i uke 2 i programmet enn uke 1, og mer uke 3 enn uke 2. Typisk 90*5+ uke 1, 95*3+ uke 2, 100*1+ uke 3. Det går jo også an å øke progresjonen i programmet i forhold til dette.

Men, jeg er enig i at jeg ville valgt starting strength-opplegg eller 5x5 i denne fasen (hvertfall for styrke), og heller tatt 5/3/1 når han kommer opp på 1,5-2xKV i knebøy osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...