Gå til innhold

Anbefales Starting Strenght for hypertrofi?


Eplet

Anbefalte innlegg

Vurderer å begynne med Mark Rippetoes Starting Strenght, da jeg har hørt mange som har gode erfaringer med det. Vil karakterisere meg selv om en nybegynner, da jeg har holdt på med seriøs styrketrening siden februar 2011.

Jeg skal gjennom Rippetoes bok "Starting Strenght 3rd Edition" i løpet av januar, hvor jeg etterpå skal sette opp et program. Likevel har jeg lest litt om det fra før.

Programmet baserer seg jo for det meste med baseøvelsene knebøy, benkpress, militærpress, markløft, pull and chin osv. Repitisjonene er på 5 hele veien hvis jeg forstår det riktig. Det trenes 3 ganger i uka.

Mitt mål med treningen er hypertrofi, altså trener jeg egentlig kun for det estetiske. Målet har også hele tiden vært å gå opp i vekt, da jeg tidligere har vært en smule undervektig. Er nå "bare" tynn, og håper å kunne legge på meg ca 8-10 kg (veie 61kg, med en høyde på 167).

Spørsmålet jeg lurer på er om Starting Strenght lønner seg hvor målet er hypertrofi? Er det noen andre som har erfaring med det? 5 reps går vel egentlig mer på styrke enn hypertrofi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da tror jeg heller jeg ville valgt 5/3/1, da har du i det minste max-reps på siste settet 3 av 4 uker.

Se bort i fra det jeg skrev der. Ville heller brukt et nybegynner program ala RYP eller et annet med flere repetisjoner som kjører gjennom kroppen 2-3 ganger i uka. Det er uansett utrolig viktig at du lærer deg riktig teknikk på øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er en begynner vil *alt* få deg til å bli større. Les den setningen om igjen (den forrige - ikke denne! :p)

Starting Strength vil sette deg milevis foran alle andre når det gjelder å lære seg å gjøre øvelsene riktig. Det er hovedfokuset til den boken. Når det er sagt, så vil alt som gjør deg sterkere nødvendig vis gjøre det større. Ved å progressivt trene tyngre vil musklene dine vokse for å kunne håndtere vektene du utfordrer den med. Hvilket rep-område du jobber med er ikke like vesentlig. Når du har kommet deg ordentlig i gang, nevronfyring er forbedret, styrken er forbedret og du har lært deg å løfte skikkelig er antall reps mer interessant. Det var en artikkel som ble lenket til her for en ukes tid siden om hvilke rep-områder de forskjellige musklene vokste best i, og det var veldig interessant. Dette vil uansett løses av seg selv om du bruker programmer ala MyoReps e.l., men da bør basisen være inne.

Så...om du er "fersk", hvilket det høres ut som, så tren tungt i minst 4 måneder (helst 6) og gå så over på et avansert program. Her har du masse å velge mellom, men jeg holder en knapp på MyoReps med autoregulering.

Lykke til! Starting Strength er en god bok. I tillegg kan det være lurt å se på noe av Rippetoes YouTube-videoer, for de gir masse bra og utfyllende info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg heller jeg ville valgt 5/3/1, da har du i det minste max-reps på siste settet 3 av 4 uker.

Jeg ville sett ham trene en stund før han begynte på noe mer sofistikert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg heller jeg ville valgt 5/3/1, da har du i det minste max-reps på siste settet 3 av 4 uker.

Se bort i fra det jeg skrev der. Ville heller brukt et nybegynner program ala RYP eller et annet med flere repetisjoner som kjører gjennom kroppen 2-3 ganger i uka. Det er uansett utrolig viktig at du lærer deg riktig teknikk på øvelsene.

Kjørt RYP 3-4 ganger. Har hatt 3 egenproduserte program med flere rep. Har riktig teknikk i de fleste, men man blir jo aldri helt perfekt. SS er jo faktisk også anbefalt for "nybegynnere", men fungerer vel like bra for viderekommende har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til! Starting Strength er en god bok. I tillegg kan det være lurt å se på noe av Rippetoes YouTube-videoer, for de gir masse bra og utfyllende info :)

Har lastet ned videoen. Meget bra. For meg har det alltid vært lettere å se enn å lese om øvelser.

Nå lurer jeg mer på selve programmet Starting Strenght, og om det er å anbefale når målet mitt er hypertrofi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt RYP 3-4 ganger. Har hatt 3 egenproduserte program med flere rep. Har riktig teknikk i de fleste, men man blir jo aldri helt perfekt. SS er jo faktisk også anbefalt for "nybegynnere", men fungerer vel like bra for viderekommende har jeg hørt.

SS er hovedsakelig en bok om teknikk - ikke så mye om treningsprogram for annet enn styrkeløft. Rippetoe er ikke noen bodybuilder, og jeg synes han er veldig flink til å holde seg til sitt fagområde. Som du sier kan man alltids forbedre noe, og det er en fin innstilling.

Hvor lenge har du trent sammenhengende med vekter, da? Hva er stats-en din på baseøvelser? På 61kg er du ganske tynn, så du trenger nok å sette deg inn i kosthold også før du kan trene for hypertrofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lastet ned videoen. Meget bra. For meg har det alltid vært lettere å se enn å lese om øvelser.

Nå lurer jeg mer på selve programmet Starting Strenght, og om det er å anbefale når målet mitt er hypertrofi?

Skriv opp hvordan det spesifikke programmet er, og fortell om stats-ene dine, som jeg be om over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte seriøst med vekter februar 2011.

Om du har trent såpass lenge, så bør du bruke et mer avansert program for hypertrofi. Se på 5/3/1 som de andre snakker om (jeg har ingen erfaring med det) eller MyoReps.

Hvor mye har du lagt på deg på disse 10 månedene? Hvor mye har du økt i styrke i baseøvelsene de siste 2-3 månedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv opp hvordan det spesifikke programmet er, og fortell om stats-ene dine, som jeg be om over :)

Noe sånn (kopiert fra et annet forum, programmene spriker litt og man kan variere litt. Håper å finne eksakt treningsprogram i boken):

Starting Strength: uke 1-2

Workout A Workout B

Knebøy 3x5 Knebøy 3x5

Benk 3x5 Press 3x5

Markløft 1x5 Markløft 1x5

Uke 3-6

Knebøy 3x5 Knebøy 3x5

Benk 3x5 Press 3x5

Markløft 1x5 Powerclean 5x3

Uke 7-10

mandag Onsdag Fredag

Knebøy 3x5 Knebøy 3x5 Knebøy 3x5

press/benk 3x5 Press/benk 3x5 press/benk 3x5

Powerclean 5x3 Powersnatch 7x2 Markløft 1x5

Uke 11-14

Mandag Onsdag Fredag

Knebøy 3x5 lett knebøy 2x5 Knebøy 3x5

Press/benk 3x5 press/benk 3x5 press/benk 3x5

Powerclean 5x3 Powersnatch 7x2 Markløft 1x5

Mine stats:

Knebøy 100 kg

Mark: 102,5 kg (vil øke her)

Benk: 70 kg (ikke testet maks, ligger trolig på 75-80 kg for 5 RM)

Press: Nettopp funnet teknikk, og holder meg lavt (ca 35 kg) foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det programmet vil neppe gi deg noe særlig for symmetri og "strand-faktor". Se på ferdige programmer for bygging om det er det som er målet. Det ligger en tråd her et eller annet sted om programmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har trent såpass lenge, så bør du bruke et mer avansert program for hypertrofi. Se på 5/3/1 som de andre snakker om (jeg har ingen erfaring med det) eller MyoReps.

Hvor mye har du lagt på deg på disse 10 månedene? Hvor mye har du økt i styrke i baseøvelsene de siste 2-3 månedene?

Lagt på meg 10 kg. Vil opp til 68-70 ca. Første mål er 65 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det programmet vil neppe gi deg noe særlig for symmetri og "strand-faktor". Se på ferdige programmer for bygging om det er det som er målet. Det ligger en tråd her et eller annet sted om programmer :)

Noen andre som er enig med det han sier her? Hører masse forskjellig ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...