Gå til innhold

Røyk/snus


mariebh

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Røyk er verre enn snus, men...da jeg flyttet til Australia og sluttet å snuse (var ikke nødvendig, fant jeg ut senere, men begynte ikke igjen før jeg kom tilbake til Norge - lang historie) hadde jeg en 5RM i knebøy på 120kg (parallell). Etter 6 måneder uten snus hadde jeg en 2RM på ca 180kg. 1 år etter jeg begynte å snuse igjen klarte jeg knapt 160kg. Så at snusing har mye å si er det neppe noen tvil om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyken er verstingen. Men snusen er ikke så uskyldig den heller, Snusn (nikotinet) trekker sammen blodårene, så den har nok samme negative virkning som røyken sånnsett.

Men snusen skader ingen andre enn en selv. Er bedre enn å røyke, og man slipper å forlate en sosial prat på fest, for å ta seg en blås ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyk er verre enn snus, men...da jeg flyttet til Australia og sluttet å snuse (var ikke nødvendig, fant jeg ut senere, men begynte ikke igjen før jeg kom tilbake til Norge - lang historie) hadde jeg en 5RM i knebøy på 120kg (parallell). Etter 6 måneder uten snus hadde jeg en 2RM på ca 180kg. 1 år etter jeg begynte å snuse igjen klarte jeg knapt 160kg. Så at snusing har mye å si er det neppe noen tvil om...

Selv om A og B inntreffer samtidig trenger ikke A føre til B. What im sayin is at jeg har ikke den erfaringen og har snuset av og på i 14 år.... aldri merka forskjell med eller uten og har hatt opphold på opptil 6 måneder flere gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om A og B inntreffer samtidig trenger ikke A føre til B. What im sayin is at jeg har ikke den erfaringen og har snuset av og på i 14 år.... aldri merka forskjell med eller uten og har hatt opphold på opptil 6 måneder flere gang.

Sier du at nikotin ikke har noe negativt å si for ytelse? ;)

Jeg er enig i grunnargumentet ditt at korelasjon ikke betyr kausasjon, men at nikotin ikke er det beste for en som trener tror jeg det er vanskelig å komme unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier du at nikotin ikke har noe negativt å si for ytelse? ;)

Jeg er enig i grunnargumentet ditt at korelasjon ikke betyr kausasjon, men at nikotin ikke er det beste for en som trener tror jeg det er vanskelig å komme unna.

Jeg sier på ingen måte at det er bra, eller ikke påvirker negativt. Men om det står mellom 160 og 180 i bøy synes jeg virket veldig mye bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier på ingen måte at det er bra, eller ikke påvirker negativt. Men om det står mellom 160 og 180 i bøy synes jeg virket veldig mye bare :)

Jeg merket stor forskjell på kort tid, men - jeg snuser fremdeles fordi jeg synes det "er verdt det". Jeg drikker ikke og spiser nesten aldri junk. Så noe skal jeg ha å kose meg med. Men jeg innbiller meg ikke at det er bra for meg fordet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Selv om A og B inntreffer samtidig trenger ikke A føre til B. What im sayin is at jeg har ikke den erfaringen og har snuset av og på i 14 år.... aldri merka forskjell med eller uten og har hatt opphold på opptil 6 måneder flere gang.

Da jeg sluttet å snuse etter å ha brukt det i 6-7 år, så merket jeg stor forskjell etter ca. 2 uker uten - trykket ble plutselig mye bedre på trening, og jeg la selvfølgelig også merke til økt bøystyrke. Jeg er meget usikker på om snus slutten var grunnen til dette eller om det bare var tilfeldig framgang, men det virket litt for godt til å være tilfeldig der og da :) Bare min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10148921

"Han forteller at det er rundt 50 følgesykdommer ved å røyke tobakken - der cirka 20 av disse er dødelige.

- Snus er på ingen måte risikofritt, men har ingen eller i verste fall svak sammenheng til de store folkesykdommene som KOLS, kreft og hjerte-kar-lidelser, sier Lund."

Noe av det jævligste jeg kan tenke meg er KOLS, det å ikke kunne trekke pusten og gispe etter luft livet ut er som tatt ut av en skrekkfilm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...