Gå til innhold

Angående BMI...


Gjest MrWednesday

Anbefalte innlegg

Gjest MrWednesday

Ser det står bl.a. på Wikipedia at benevnelsen på BMI er kg/m2. Er dette virkelig rett? Skal BMI oppgis i antall kilo på KVADRATMETER? :wideyed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest MrWednesday

Og ingen forstår spørsmålet... :p

Jeg VET hva matematikken bak her er altså og forstår den fullt ut. Problemet jeg har er at mange ser ut til å oppgi SVARET til kg/m2. Om jeg sier at jeg har en BMI på 24 kg/m2 så sier jeg jo at jeg veier 24 kg pr kvadratmeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ingen forstår spørsmålet... :p

Jeg VET hva matematikken bak her er altså og forstår den fullt ut. Problemet jeg har er at mange ser ut til å oppgi SVARET til kg/m2. Om jeg sier at jeg har en BMI på 24 kg/m2 så sier jeg jo at jeg veier 24 kg pr kvadratmeter.

Jeg skjønner hva du sikter til (tror jeg), men BMI har ikke egentlig noen benevning på samme måte som man sier man er 65kg eller 180cm høy. BMI er bare et tall, uten noen benevning bak. Når de skriver det som de gjør i artikkelen mener de da kun å forklare hvordan det utregnes. Jeg har aldri opplevd noen bruke det som benevning før i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday

Men så lenge benevnelsen ikke står i svaret så har det jo ikke noe å si...

Er jeg virkelig så klønete å forklare meg at ingen skjønner hva jeg mener her?

Jeg prøver igjen: Skal det stå noe BAK tallet man får i SVARET når man regner ut BMI eller skal svaret kun være et tall.

Har BMI en måleenhet slik som f.eks areal og volum har (m^2, m^3)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du sikter til, men BMI har ikke egentlig noen benevning på samme måte som man sier man er 65kg eller 180cm høy. BMI er bare et tall, uten noen benevning bak. Når de skriver det som de gjør i artikkelen mener de da kun å forklare hvordan det utregnes. Jeg har aldri opplevd noen bruke det som benevning før i alle fall :)

Benevningen er kg/m^2

kg/m^2 er en egen enhet.

Blir kronglete, og ikke helt intuitivt å lese det sånn.. Men det er strengt tatt korrekt. Det viktigste blir å ha mellomrom mellom BMI-tallet og enheten.

Eksempelvis 25 kg/m^2 og ikke 25kg/m^2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Benevningen er kg/m^2

kg/m^2 er en egen enhet.

Blir kronglete, og ikke helt intuitivt å lese det sånn.. Men det er strengt tatt korrekt. Det viktigste blir å ha mellomrom mellom BMI-tallet og enheten.

Eksempelvis 25 kg/m^2 og ikke 25kg/m^2

Det vet jeg. TS lurte vel mest på hvorvidt man skulle ha med kg/m^2 når man skrev BMI. "Hei, jeg har en BMI på 25 kg/m^2" tilsvarende "Hei, jeg veier 80kg".

(Veldig normale samtaler i fitnessverden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday
Det vet jeg. TS lurte vel mest på hvorvidt man skulle ha med kg/m^2 når man skrev BMI. "Hei, jeg har en BMI på 25 kg/m^2" tilsvarende "Hei, jeg veier 80kg".

(Veldig normale samtaler i fitnessverden.)

Hehe. Noe sånt ja. :p

Og det at det høres ut som om de oppgir vekten sin i kilo per kvadratmeter. Det holder da lenge å si at man har en BMI på 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday
Jeg introduserer iallefall meg selv sånn...

"Hei, hyggelig å hilse på deg... Min bemmi er tjuefire komma tre, kilogram over meter i annen."

Hehe. Vurderer å begynne med det jeg også. o-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...