Gå til innhold

For stort kaloriunderskudd på min matplan?


Joachim83

Anbefalte innlegg

Har trent styrke noen uker nå, ca 6 uker med 5 økter i uken. Dette har gått veldig bra, så nå tenkte jeg at jeg skulle virkelig på fart på kostholdet også.

Har lagt matplan og logført alt av kalorier, proteiner, karbo og fett.

Denne uken har jeg kun spist 100% sunn mat for å se hvordan kroppen ville reagere. Har aldri vært sulten, men som sagt kun spist sunt. Har også lagt inn cardio på lørdager i tillegg til 5 dager med styrke.

De fleste dager har sett mer eller mindre identiske ut:

Kalorier 1600

Proteiner 220g

Karbo 71g

Fett 71g

Tenkte jeg skulle ligge lavt på kcal til fettet var redusert, men ser at vekten har gått opp 400g den siste uken. Så ligger jeg rett å slett på for høyt kaloriunderskudd?

Kjønn: Mann

Alder:30

Høyde: 183cm

Vekt: 89.9kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At vekten har gått opp kan komme av mange grunner. Noen ganger samler bare kroppen ekstra vann. Så lenge du ligger i underskudd er ikke de 400g fett uansett, så det er ingenting å stresse over :) Du har derimot rett i at underskuddet ditt er i overkant høyt. Med et vedlikehold på minimum rundt 2500 ligger du nesten 1000kcal i underskudd. Raske resultater er bare moro til det punktet hvor det er muskler og ikke fett som forårsaker vekttapet. Hva med i alle fall å øke til 2000kcal daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har også et vesentlig høyere proteininntak enn nødvendig. Med en vekt på 90 kg, så burde 120 gram holde for å bygge masse. Med tanke på at du er i underskudd, ville jeg holdt det på rundt 130 - 140, og heller brukt resterende kcal på fett og noe karbo kanskje, avhengig av hva du er mest komfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er ikke først og fremst å bygge muskler, men å få bort fettet. Derfor tenkte jeg at jeg kunne legge meg lavt med kalorier og høyt med proteiner, sånn at jeg ville forbrenne fett og ikke muskler...Så jeg ville se hvordan dette ville fungere i praksis, men ser at det ble for lavt. Skal øke til 2000 denne uken og måle på nytt om 7 dager.

Har masse motivasjon og tålmodighet, så det er helt greit å bruke noen uker på å lære hvordan kroppen reagerer på mengden av de forskjellige næringsstoffene :) takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort som deg, skal ha av overflødige kilo og få litt muskler... Ligger på 15-1800 kalorier til dagen.

Gjort det i 2 mnd nå og mister kg samtidig som jeg trener 5-7 dager i uka.

Det jeg passser på er å drikke proteinshaker og også regner dette som endel av inntatt kcal mengde.

Kg forsvinner, har gått ned 14-15 kg nå og har ikke problem med matinntak eller form heller:)

Litt lavere og tyngre enn deg men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker 3 shaker om dagen + 3 proteinvafler til frokost og protein muffin som mellommåltid etter trening. Alt av næringsstoffer føres inn i dagens regnestykke...La meg på 2000 kcal i går, og kroppen føltes litt bedre da. Så tror nok det er det rette tallet for min vekt akkurat nå. Men det skal bli spennende å se om vekta er enig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres litt mye proteiner ut det..

Jeg logger alt og med 3 shaker (1 scope per shake) så overstiger jeg mitt daglige proteinbehov sammen med maten.

Når det gjelder vekta så ligger jeg kanskje stabilt i ei uke og plutselig over natta så er 2 kg borte... så ligger det irriterende stabilt igjen før plutselig vekta raser igjen.

Har ikke sånne "spisedager" som flere har.. holder meg jevnt på 15-1800 kcal jeg.. bmr' for meg er ca 3200 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du ligger for høyt på protein - hverken for deff eller bygging. Men du ligger sinnsykt lavt på kaloriene! Så lavt over tid vil gi en stressrespons, og kortisolet ditt vil gjøre at du holder vann som en høygravid vannbøffel. Kom deg for guds skyld over 2000kcal.

Jeg er forresten 87kg og ligger på 240g protein - både på deff og bulk. 2.5g per kg kroppsvekt er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt meg på 2000 kcal nå hvor 50% kommer fra proteiner, 30 Fett og 20 Karbo. Så da prøver jeg det en uke for å se hva resultatet blir, å så avgjøre om jeg skal legge meg enda høyere. Liker å ligge 1 uke på hvert nivå sånn at jeg får en bedre oversikt over hva som skjer med kroppen ved disse makroverdiene. Jeg tror at denne informasjonen vil gjøre det mye enklere for meg ,langsiktig sett, å skreddersy en ernæringsplan som passer til det jeg vil oppnå, ang opp/ned i vekt.

Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 uke er for kort tid til å se hva som egentlig skjer. Det du ender opp med er å se hva som skjedde med forrige diettplan, ikke den du går på. Regn minst 1-2 uker før kroppen omstiller seg, så alt under 3-4 uker blir like effektivt som å dra på treningssenteret kun for å drikke latte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du ligger for høyt på protein - hverken for deff eller bygging. Men du ligger sinnsykt lavt på kaloriene! Så lavt over tid vil gi en stressrespons, og kortisolet ditt vil gjøre at du holder vann som en høygravid vannbøffel. Kom deg for guds skyld over 2000kcal.

Jeg er forresten 87kg og ligger på 240g protein - både på deff og bulk. 2.5g per kg kroppsvekt er ikke noe problem.

Det er jo ikke noe problem å ligge høyt på protein, bare unødvendig. Om en skulle legge på seg 20 kg muskelmasse på 1 år, så vil 4 kilo av denne massen bestå av rent protein, fordelt på 365 dager i året blir det rundt 10 -15 ekstra per dag. Siden det trenges i underkant av 1 gram å oppretholde muskelmasse, betyr det at en ikke behøver å nærme seg 2 gram pr kroppsvekt, med mindre dosene er ekstreme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke noe problem å ligge høyt på protein, bare unødvendig. Om en skulle legge på seg 20 kg muskelmasse på 1 år, så vil 4 kilo av denne massen bestå av rent protein, fordelt på 365 dager i året blir det rundt 10 -15 ekstra per dag. Siden det trenges i underkant av 1 gram å oppretholde muskelmasse, betyr det at en ikke behøver å nærme seg 2 gram pr kroppsvekt, med mindre dosene er ekstreme.

Da regner jeg med at du ser helt bort fra at kroppen resirkulerer aminosyrer, og at det på diett er stor sannsynlighet for at en del av disse brukes til kalorier i stedet for oppbygning osv osv? Proteinpulver er veldig billig forsikring, spør du meg. Vi kan gjerne være uenige, og jeg kan gjerne strekke meg så langt som å si at 2g holder i de aller fleste [rene] tilfeller, men du får meg ikke ned på 1-tallet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lar jeg det gå litt mer enn 1uke før jeg konkluderer med resultat, men 1600kcal var uansett for lavt å ligge på...ang protein inntak så er jeg helt avhengig av å ligge høyt for å holde meg mett når jeg ligger på kcal underskudd + at jeg foretrekker uansett å spise mat som er proteinrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med at du ser helt bort fra at kroppen resirkulerer aminosyrer, og at det på diett er stor sannsynlighet for at en del av disse brukes til kalorier i stedet for oppbygning osv osv? Proteinpulver er veldig billig forsikring, spør du meg. Vi kan gjerne være uenige, og jeg kan gjerne strekke meg så langt som å si at 2g holder i de aller fleste [rene] tilfeller, men du får meg ikke ned på 1-tallet ;)

Da tenkte jeg ikke på diett nei. Men jeg vil påstå at om en over tid holder karbo inntaket rimelig lavt (godt under 100 g) og henter de fleste kaloriene i maten fra fett, så mener jeg at 1.5 gram er nok i de aller aller fleste tilfellene, men at man må se individuelt på det. Jeg har merket at kroppen ser ut til å ha en tendens til å bli flinkest til å bruke den type energi som den får mest av. Ser ut til at om vi forer den med fett, så blir den flinkere til å bruke fett en karbo og protein (som jo er en dårlig energikilde, uansett), og forer vi den med mye karbo, så blir den flinkere til å bruke det. Siden det er fett vi gjerne vil brenne mest av på diett, så ser det logisk ut at vi forer den med mer fett enn karbo, og øker proteininntaket noe. På den annen side, så er det jo vanskelig å bli forgiftet av protein, så selvsagt er tilskudd en god forsikring - jeg ser den :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...