Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bygge litt muskler, er 169/69 kg, og lurer på om det har veldig mye å si hvilken mat man spiser med tanke på fettlagring? Jeg vil ikke gå fort opp i vekt, men vil ikke at det skal ta år og dag heller. Er brødskiver med smør og ost, melk, lasagne, taco, youghurt greit i forhold til ris/kylling/karbonadedeig osv?

Hvilken mat anbefaler dere? Vil ikke ha mye fett med på kjøpet, men vil ikke ha det sånn at jeg aldri ser noe forskjell, jeg vil få mer kjøtt!

Sleng gjerne på anbefaling til program for hypertrofi i tillegg:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25551-mat-for-%C3%A5-bygge-muskulatur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter at dagens behov for vitaminer og mineraler, fiber, essensielle aminosyrer og fettsyrer (og eventuelt andre nødvendige ting som jeg ikke vet om) er dekket, og forholdet mellom karbohydrater, proteiner og fett er "greit", så tror jeg ikke at noe annet enn kalorier teller. En hvilken som helst prosentandel mellom 20 og 60% for hvert makronæringsstoff tror jeg er "greit", om ikke ideelt.

Jeg har ikke hørt noen overbevisende argumenter eller fått se noen overbevisende studier som tyder på noe annet.

Er nok mest kaloriene du må ta sats på, ikke bry deg så mye om hva du spiser ellers, spis til du er mett på god mat hver dag og ikke gyv løs på godterskåla 7 dager i uken. Skal du opp i vekt vil nok taco, lasagne etc slå ris,kylling og karbonadedeig ned i støvlene, både kalorimessig og proteinmessig:)

Ok, så da spiller ikke type mat så mye inn men mer mengden? Så jeg blir ikke feitere av å spise skiver med smør og ost, youghurt, hjemmelaget pizza, lasagne osv. enn hvis jeg spiste samme mengde med ris/kylling/karbondadeig/kesam osv?

Så det er egentlig ikke vits å ha noen kostholdsplan, men bare sørge for å å gå opp en halv kg i uka?

Ok, så da spiller ikke type mat så mye inn men mer mengden? Så jeg blir ikke feitere av å spise skiver med smør og ost, youghurt, hjemmelaget pizza, lasagne osv. enn hvis jeg spiste samme mengde med ris/kylling/karbondadeig/kesam osv?

Så det er egentlig ikke vits å ha noen kostholdsplan, men bare sørge for å å gå opp en halv kg i uka?

Du kan ikke bare spise jalla heller .. så det er sagt. Mye av det du nevner inneholder mye salt osv. Kan være greit å bruke litt sunn fornuft. Hvor mye du legger på deg avhenger av kalorioverskuddet. Du blir ikke feitere av å ligge 300kcal i overskudd i form av lasagne, kontra karbonadedeig feks.

Annonse

for mye salt fører til økt blodtrykk.

man kan jo være litt usun, men mat som lasagne og pizza inneholder veldig mye fett og burde ikke spises ofte.

den beste måten er å spise flere ganger om dagen ikke mye mer enn et 2 timers mellomrom hvert måltid.

holde seg til sunn mat som kylling,fisk,biff, grov pasta/ris.

jeg selv går på en 10 ukers tid der jeg bare spiser sunt og holder meg til mye trening!

er i min 6 uke nå og ser god forskjell. frokosten min består av enten havregrøt/ havregryn og melk eller

vaniljekesam med havregryn og frukt (blåbær, eplebiter, druer) godt! ellers burde man også holde seg til grovt brød.

holder ut dagen med å spise annenhvær time og det går mye i egg, kylling,fisk og biff. (altid mye bedre med litt forskjellige krydder.)

jeg har altid hatt et problem med å gå opp i vekt. men etter disse 6 ukene har jeg kommet meg fra 65 til 72 kilo, uten å legge på meg noe særlig fett. men mer muskler. :)

viktig å få i seg frukt og grønt til et hvert måltid. men så klart, skal man opp i vekt er det lov å spise usunt også ;)

Altså, om du spiser deg mett på salat, vs å spise seg mett på melkesjokkis, så er det jo ikke vanskelig å tenke seg til at det blir forskjellige resultater.

Men om du spiser 1800kcal med salat vs 1800kcal sjokolade, så blir jo saken en annen.

Anbefaler deg å få inn nok proteiner ( 1, 5-2 gram per kilo kroppsvekt burde gjøre susen), og å spise godt og variert og energitett nok til at du ligger i overskudd og klarer å øke jevnt på trening. Hvordan ser treningsprogrammet ditt ut?

Når på dagen du spiser, eller hvor mange måltider du spiser, er mindre viktig enn at du får i deg nok for. Husk at " sunt" er et fryktelig subjektivt begrep, og kan bety helt motsatte ting for to forskjellige personer.

En vanlig "bodybuildertanke" er at man lettere beholder muskler på en kutt hvis man har spist "rent"/bra kontra hvis man har spist dårlig/dirty i offseason. Jeg kan ikke gå 100 prosent god for påstanden, men jeg kan se poenget i at man for eksempel kan legge på seg mer unødvendig fett ut fra hvilke makroer man spiser. Jeg tror for.eksempel

at man vil få mer gains/mer LBM/mindre fettlagring hvis man har et overskudd basert på makroer bestående av f.eks høy protein, høy carb og lavt på fett, en hvis man har et overskudd basert på makroer som moderat protein, høy karb og høy fett.

ut fra dette mener jeg at man kan få bedre gains av å spise kylling og ris enn å spise sjokolade og ta proteintilskudd, selv om overskuddet i antall kcal er like.

CauseEffect

Nixon

Har dere noen tanker?

Annonse

En vanlig "bodybuildertanke" er at man lettere beholder muskler på en kutt hvis man har spist "rent"/bra kontra hvis man har spist dårlig/dirty i offseason. Jeg kan ikke gå 100 prosent god for påstanden, men jeg kan se poenget i at man for eksempel kan legge på seg mer unødvendig fett ut fra hvilke makroer man spiser. Jeg tror for.eksempel

at man vil få mer gains/mer LBM/mindre fettlagring hvis man har et overskudd basert på makroer bestående av f.eks høy protein, høy carb og lavt på fett, en hvis man har et overskudd basert på makroer som moderat protein, høy karb og høy fett.

ut fra dette mener jeg at man kan få bedre gains av å spise kylling og ris enn å spise sjokolade og ta proteintilskudd, selv om overskuddet i antall kcal er like.

CauseEffect

Nixon

Har dere noen tanker?

Trur at det som ofte meinast med "rein" og "dirty" bulk (sjølv om det ikkje gir meining) er at "rein" er bulking på lite kcal overskudd, og at ein held god form heile året. Dirty bulk vert ofte forveksla med dreamer bulk, altså å bli feit :p når ein byrjar dietten på allerede god form, kan ein halde kaloriane høgare på dietten, og dermed kanskje få betre trening og muligens behalde litt meir muskelmasse. Det du spør om derimot, er annleis. Om kalori inntaket er det samme, vil rein og dirty mat ha litt ulike eigenskapar. Det er noko forskjell i den termiske effekten på protein, feitt og karbs, og det kan vera små forskjellar i hormon påvirkning (insulin feks) osv. Kor mykje dette faktisk har å seie i røynda derimot, om det vert noko tydelig/merkbar forskjell på fysikken, er eg usikker på. Eg personleg trur at på at det i det lange løp, eit ordentlig kosthold m ordentlig mat kan utgjere ein forskjell, men eg har ikkje sjekka ordentlig opp i vitenskapen rundt dette, så det er berre ein personleg hypotese. Helsemessig er det jo sjølvsagt fordelaktig å ete rein og sunn mat.

Var dette eit svar på spørsmålet ditt?

Hva er galt med at det inneholder mye salt?

for mye salt fører til økt blodtrykk.

Dette stemmer ikke og er ikke relevant for en person med normalt blodtrykk om man ser på helheten av informasjonen tilgjengelig per dags dato.

Deretter må man se om det å senke blodtrykket minimalt (som man oppnår med reduksjon av salt) ville hatt et utfall på tilfellene av hjerteproblemene. Eller hvilken faktor det er man prøver å se over. Og nøyaktig hvor mye salt er det snakk om? Det er forskjell på 2 g, 4 g, 6 g, 8 g, 10 g.

Når det er sagt. Ikke "spis salt til den store gullmedalje". Det er bare slik at kroppen trenger salt, men ikke for mye ei heller for lite. I moderasjon, balanse og kontekst. Som med alt annet i livet.

"Seven studies (including 6,489 participants) met the inclusion criteria - three in normotensives (n=3518), two in hypertensives (n=758), one in a mixed population of normo- and hypertensives (n=1981) and one in heart failure (n=232) with end of trial follow-up of seven to 36 months and longest observational follow up (after trial end) to 12.7 yrs. Relative risks for all cause mortality in normotensives (end of trial RR 0.67, 95% CI: 0.40 to 1.12, 60 deaths; longest follow up RR 0.90, 95% CI: 0.58 to 1.40, 79 deaths) and hypertensives (end of trial RR 0.97, 95% CI: 0.83 to 1.13, 513 deaths; longest follow up RR 0.96, 95% CI; 0.83 to 1.11, 565 deaths) showed no strong evidence of any effect of salt reduction. Cardiovascular morbidity in people with normal blood pressure (longest follow-up RR 0.71, 95% CI: 0.42 to 1.20, 200 events) or raised blood pressure at baseline (end of trial RR 0.84, 95% CI: 0.57 to 1.23, 93 events) also showed no strong evidence of benefit. Salt restriction increased the risk of all-cause death in those with congestive heart failure (end of trial relative risk: 2.59, 95% 1.04 to 6.44, 21 deaths). We found no information on participants health-related quality of life."

"Taken together, available evidence does not support the current recommendations of a generalized and indiscriminate reduction of salt intake at the population level. The public should be properly educated about the pros and cons of a decrease in sodium intake, in particular if they are healthy."

"Taken together, available evidence does not support the current recommendations of a generalized and indiscriminate reduction of salt intake at the population level, although the blood-pressure lowering effect of dietary sodium restriction might be of value in hypertensive patients. Potassium supplementation in hypertensive patients or healthy persons is not recommended by the current guidelines, but importance of adhering to healthy diet rich in vegetables and fruits is emphasized."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21735439

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23340145

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23397214

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...