Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er i en litt irriterende situasjon. Hele situasjonen startet at hva pokker enn jeg gjorde kunne jeg ikke gå opp i vekt, uansett hva jeg spiste. Unntaket kom da jeg begynte å spise fordøyelseenzymblandingen Creon. Da bykset jeg raskt fra 70 til 75kg i vekt, men etter det sa det stopp og det begynner og gå nedover.

Tiltross for at jeg har gått over checklisten min:

- Å spise mer kalorier når jeg veier mer(Jeg ligger alltid på 50x(kroppsvekten) (3750 i dette tilfellet)

- Øke dosene med førdøyelsesenzymer ved inntak av mer mat enn tidligere.

- Å drikke mer væske nå som jeg veier mer(alltid inntak av vann som tilsvarer 3% av kroppsvekten min daglig) (2,2L i dette tilfellet)

- Jeg modererer fysisk aktivitet slik at kalorier ut ikke er mer enn det jeg spiser av kalorier.

Ståa er altså.

Kalorier inn er mindre eller lik kalorier ut

Kalorier spist er mer enn kalorier ut, men overskuddskaloriene kommer ikke inn i kroppen av en eller annen grunn.

Jeg spekulerer i at tilskudd av enzymer har satt ned min egen kropp sin produksjon av enzymer sakte ,men sikkert. Slik at når jeg startet så var det kroppens enzymer + tilskuddet som sørget for at alt gikk riktig. Så etter en viss tid var enzymproduksjonen redusert til et så lite nivå at det + tilskuddet ikke lenger er nok.

Da er spørsmålet om jeg bare skal øke dosen slik nivået kommer opp til det er godt nok, men da vil jo produksjonen reduseres yttligere til den treffer "rock bottom". Ved det stadiet er det vell kun enzymene som er tilsatt som er tilstede i fordøyelsesystemet fordi egenproduksjonen er null. Men denne enkle løsningen krever vell en sinnsyk mengde med enzymer?

Er det noen her inne som har greie på slikt?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/25286-enzymer-og-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Hvorfor begynte du å ta enzymer i utgangspunktet? Er dette noe du gjør i samråd med lege?
  • Har du hatt noen problemer med fettdiaré eller lignende tidligere, og hvordan har det eventuelt utviklet seg etter du begynte å ta disse enzymene?
  • Har du sjekket om du har normal funksjon i bukspyttkjertelen, ettersom du merket endring ved å ta enzymer?

• Vell etter utallige forsøk på å gå opp i vekt fra hele spekteret med det moderate som å spise litt ekstra kjeks mellom måltidene til kjøre på med full GOMAD(Og åpenbart telle kaloriene). Hørte jeg med en lege og hun sa det kunne være litt av vært blandt annet utilstrekkelig enzym produksjon og eventuelt noe problemer med gallen + noe mer som jeg ikke husker nå. Uansett jeg bestemte meg på å kjøre gjett og sjekk mellom lista og øverst sto utilstrekkelig enzym produksjon. Så jeg stakk på apoteket og skaffet Creon et enzymtilskudd.
    .
  • Jeg har hatt store problemer med fettdiare, utviklingen etter jeg tok tilskuddet var at den forsvant og jeg gikk rimelig raskt opp i vekt. Helt til nå, da problemet har kommet litt tilbake.
    .
  • Nei, jeg har ikke sjekket bukspyttkjertelen.

Det at fettdiareen forsvant er absolutt et tegn på at det er noe i veien med enzymproduksjonen i bukspyttkjertelen din. Dette er noe du bør ta opp med legen din og få sjekket. Sykdommer/abnormaliteter i bukspyttkjertelen oppdages ofte tilfeldig. :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...