Gå til innhold

Periodisk faste for skiftarbeidere.


AndreasZ

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har vurdert det selv men kommet frem til at jeg ikke klarer å følge det heeelt, men lagt opp nå at uansett når jeg jobber spiser jeg ikke frokost før 11-12, fleste måltidene utover kvelden og på nattskift lettest og minst mulig. Men ikke lett å ha noe system på med skiftjobbing og når trening blir til alle døgnets tider :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber skift og spsier PF.

Funker greit for meg, siden jeg endrer spisevinduet etter hvilken uke jeg er i. Som nevnt er det viktigste å få i seg maten, deretter når og hvordan.

Edit:

Slutter eller begynner klokken 2 og sover som regel til 2 tiden om jeg går natt. Noen ganger er spisevinduet til 10, andre ganger til 8. Noen dager er det bare 6 timer, andre dager 10 timer.

Pf er mye om å ha et avslappet forhold til spisemønstert og maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber 7 netter i strekk for så å ha fri 7 dager. Nattuka spises det fra 1830-0230. På fridagene er det mellom 12 og 20. Funker greit, men opplever noe mer sultfølelse dagen med første nattevakta da det kan drøye litt lengere til første måltid hvis jeg våkner litt tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ein "light versjon" av PF m ca 12t "spisetid". Sikkert like greit mtp at det kan være uheldig for kortisol nivåene til kvinnfolk når vi går for lenge på faste.

Fm skift (starter 0530) et 0900-2030

Natt skift (slutter 0530) et 1500-0200

ettermiddag og fri, litt etter dagsform ca 12t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hiver meg på her jeg.

Jobber offshore og prøver meg på PF her når jeg går nattskift, problemet her er at jeg kan ikke spise når det passer meg, her er det fastsatte spisetider kl 07, 12, 19, og 24, med mulighet for "kaffemat" (smørbrød og kaker) kl 3, 15 og 21.

Så jeg jobber 19-07 og har mulighet til å spise kl 19, 24 og 07 i tillegg til kaffepausene kl 21 og 03.

Hvis jeg trener før jobb rundt 16.30- 18 også spiser etter trening (18.30 ish), da starter spisevinduet 18.30, så får jeg nytt måltid kl 24, så er det ikke mulighet til å spise ordentlig igjen før 07, og da blir fastetiden bare 12 timer. Skulle dette gå greit eller blir det lite med 12 timer faste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på her jeg.

Jobber offshore og prøver meg på PF her når jeg går nattskift, problemet her er at jeg kan ikke spise når det passer meg, her er det fastsatte spisetider kl 07, 12, 19, og 24, med mulighet for "kaffemat" (smørbrød og kaker) kl 3, 15 og 21.

Så jeg jobber 19-07 og har mulighet til å spise kl 19, 24 og 07 i tillegg til kaffepausene kl 21 og 03.

Hvis jeg trener før jobb rundt 16.30- 18 også spiser etter trening (18.30 ish), da starter spisevinduet 18.30, så får jeg nytt måltid kl 24, så er det ikke mulighet til å spise ordentlig igjen før 07, og da blir fastetiden bare 12 timer. Skulle dette gå greit eller blir det lite med 12 timer faste?

Periodisk faste skal gjøre det enklere for deg i hverdagen. Gjør det det?

Så lenge du får i deg nok mat så er det som passer din hverdag best.

Det skjer ikke noe magisk om du faster 16/20 timer eller 10 - bare at du får mulighet til å spise store måltider og være mett lenge etterpå istedenfor å stresse med mat utenom de fastsatte tidene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Periodisk faste skal gjøre det enklere for deg i hverdagen. Gjør det det?

Så lenge du får i deg nok mat så er det som passer din hverdag best.

Det gjør det enklere for meg til hverdags når jeg er hjemme og når jeg jobber dagskift, men akkurat den uken jeg jobber natt så er det litt vanskelig, og det blir litt dumt å endre mønster 2 ganger på 1 uke med tanke på å omstille magen til nytt mønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det enklere for meg til hverdags når jeg er hjemme og når jeg jobber dagskift, men akkurat den uken jeg jobber natt så er det litt vanskelig, og det blir litt dumt å endre mønster 2 ganger på 1 uke med tanke på å omstille magen til nytt mønster.

Da er det ikke sikkert PF passer for deg, veldig enkelt å greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...