Gå til innhold

Hvordan skal jeg sette opp kostholdsplan?


Lone engebretsen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

20år, 1.70 ca høy (lav) og veier rundt 63-64.. Jeg er så utrolig lei av å føle meg lat og vite at kroppen min er langt fra sånn jeg aller helst skulle ønske den var. Jeg vil bli slank og få markert kropp..

Som det blir sagt i den andre tråden du opprettet; jeg vet neimen om jeg synes du trenger å gå ned så mye, du er allerede et godt stykke under kiloet per cm over bakken, så det høres ut som du har en veldig sunn og ålreit vekt allerede.

Jeg vil heller anbefale deg å begynne med skikkelig styrketrening,da dette i langt større grad vil kunne gi deg markertheten og stramheten du antakeligvis ønsker deg, enn slankekurer og dietter.

Anbefalt lesning:

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det fetter jeg har på kroppen? Det et overhode ikke lite fett.. Jeg har lår som ikke er pene, og magen min er lant fra sånn jeg ville ha hatt den, jeg plages med ekstremt stor hofte :-(

Med en kroppsvekt på 63 kilo på 170 cm er det ikke mulig å ha "ekstremt" store hofter; det er derimot mulig å ha lite muskler i forhold til fettmengden på kroppen.

Men det du må huske på at du er i puberteten, og da er det naturlig for jenter at det legger seg mer fett på rumpe,hofte og lår. Det er sånn dere er designet fra naturens side, og det er slik vi liker dere!:D

At det kanskje ikke er helt lett å forholde seg til den slags endringer har jeg full forståelse for,men det er no en litt annen diskusjon.

For mange er det og dette fettet som slipper sist under dietter, mot hhv magefettet på menn.

Det er nettopp derfor vi anbefaler at du begynner med styrketrening,da dette vil føre til en bedre forming og oppstramning av...egentlig alt du trener, trener du beina og bygger musklene under, vil resultatene bli mer velformede,smidige og awesome bein, og forhåpentligvis hjelpe til å justere kroppen i en retning du kan være mer tilfreds med.

Om du bygger mer muskler og holder fettmengden konstant,så vil automatisk fettprosenten gå ned, og du vil bli "fastere i fisken" og få en kropp som yter mer og tåler bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kostholdet burde jo være avhengig av hvem man er og hvor man skal, det finnes ingen sunne/usunne matvarer, bare sunne/usunne mengder.

Veier man 250 kilo og spiser to plater freia til frokost lunch middag og kvelds vil jo først og fremst mindre mengder av dette/større mengder med mindre energitett mat være "sunnere". Og er man 180 høy og veier 55 kg kan mer energitett mat være "sunt". Ser du hva jeg mener? Det går fint an å kose seg med en hamburger innimellom, så lenge helheten er ok.

Ett tips kan jo være at du skriver ned alt du spiser i løpet av en uke, begynner å trene mer organisert, og ser hvordan det føles/lettere ser om du har noen kostholdsvaner man kan endre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ingen som kan hjelpe meg med å sette oppe t treningsprogram og kostholds plan? Jeg gir opp hvis jeg skal sitte med det alene..

Noe jeg har prøvd i et par timer nå.. Og kommer ingrn andre veier enn at jeg ikke føler jeg tror godt nok på meg selv til p klare det omd et ikke er en som kand et han holder på med til å hjelpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å sette opp en måltidsplan til en man aldri har møtt, det er lett å nevne mange sunne matvarer, men om personen kommer til å spise dette er noe helt annet. Jeg er helt enig med Aurelius at det virker som du har en sunn vekt i forhold til alder og høyde, og at du kommer til å tjene mer på å gå over til styrketrening fremfor kondisjonstrening for fettforbrenning.

Min anbefaling er at du får i deg 1.5-2g protein pr kg kroppsvekt, og mellom 4 og 6 gram karbohydrater. Det er også viktig at du får i deg nok fett, sunt fett riktignok.

Gode kilder til sunt fett er fet fisk(laks), mandler, egg og avocado.

Sunne kilder til protein er melk, egg, kylling, tunfisk, kalkunfilet, cottage cheese (gjerne mager) (kan være en ide å kjøpe noe proteinpulver også).

Gode kilder til karbohydrater vil være ris, pasta, grovt brød, frukt, grønnsaker (det er viktig å variere for et sunt kosthold)

Min anbefaling er at du absolutt burde sette deg ned og notere alt du spiser i løpet av en ukes tid, finner ut hvor mange gram med protein, karbohydrater og fett dette er, samt kalorier. Deretter kan du lett finne ut hvilke matvarer du kan bytte ut med sunnere alternativer for å nå det kalorimålet du ønsker.

63x1.5 = 94.5 g (protein) = 378 kalorier

63x 4.5 = 283.5g (karbohydrater) = 1134 kalorier

63x1 = 63g (fett) = 567 kalorier

= 2079 kalorier

Dette er en oversikt over hvor mye jeg ville spist av de forskjellige makronutrientsene, så er det opp til deg å telle gram og kalorier for å nå dette målet. Dette må du nesten finne ut av selv fordi du vet best selv hva du liker. Målet ditt burde være å få et gjennomsnitt av dette i løpet av uken. Hvis du skeier ut med en hamburger på lørdag, og går over kaloriene, så kan du spise litt mindre på søndag.

Dette regnestykket vil gi deg muligheten til å kunne bygge muskler, uten å gå opp i fett, samt å gi deg ned markeringen du er ute etter.

Om du skriver ned alt du spiser i løpet av en uke, så spesifikt som mulig, sender meg resultet på melding, så kan jeg komme med forslag til hva du burde gjøre for å få et sunnere kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en kroppsvekt på 63 kilo på 170 cm er det ikke mulig å ha "ekstremt" store hofter; det er derimot mulig å ha lite muskler i forhold til fettmengden på kroppen.

Men det du må huske på at du er i puberteten, og da er det naturlig for jenter at det legger seg mer fett på rumpe,hofte og lår. Det er sånn dere er designet fra naturens side, og det er slik vi liker dere!:D

At det kanskje ikke er helt lett å forholde seg til den slags endringer har jeg full forståelse for,men det er no en litt annen diskusjon.

For mange er det og dette fettet som slipper sist under dietter, mot hhv magefettet på menn.

Det er nettopp derfor vi anbefaler at du begynner med styrketrening,da dette vil føre til en bedre forming og oppstramning av...egentlig alt du trener, trener du beina og bygger musklene under, vil resultatene bli mer velformede,smidige og awesome bein, og forhåpentligvis hjelpe til å justere kroppen i en retning du kan være mer tilfreds med.

Om du bygger mer muskler og holder fettmengden konstant,så vil automatisk fettprosenten gå ned, og du vil bli "fastere i fisken" og få en kropp som yter mer og tåler bedre.

Det er nok fullt mulig, jeg sier ikke at det er tilfelle i denne saken, men jeg har vært borti at 58 kg fordelt over 170 har vært overvektig på underkroppen og undervektig på overkroppen. (Målt med fettklype).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...