Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann, har nå klart noen delmål med min trening (Begynte seriøst i Januar, og veldig seriøst i April)

Jeg lurer egentlig basic på om treningsprogrammet jeg har snekra sammen vil nå meg til målene mine, og om mat-inntaket er for mye/lite. Har trent lenge, og har grunnstyrken og løfter vell greit på de 3 store øvelsene (Benk,mark, bøy)

Er 21 år, ca 86kg, 184 høy.

Tidligere kosthold: Har lugget på 2200kcal fra ca April-Juni, ellers bare lagt rundt 2000-3000 uten å brydd meg mye i sommer, ca 60g fett, 210g carb, 210g prot, så 20/40/40 :)

Da jeg trente seriøst lå jeg på ca 2200kcal, altså underskudd og fikk resultatene her:

RWFQdTdZ.jpeg

til:

VEFZbTZN.jpeg

Målet mitt er vell så å si uoppnåelig men det er våres kjente venn Greg plitt. En likende kropp ville vært fantastisk, og det er det jeg sikter mot!

Så, bør jeg legge meg i underskudd/vedlikehold/Overskudd?

Treningen min består av:

Dag 1: (Rygg/tri: Markløft, pullups, T-bar, Chins, Nedtrekk m/ smalt grep, Hantelroing på skråbenk, Pullover m/ hantel, pushdown /m tau, Tricep extension)

Dag2: (Bryst/Bi: Benk m/ manualer, Skråbenk, Flies, skråflies, pushups (5x8x3), Hammercurl, Concentration Curl, Spider curl)

Dag3: (Bein/skuldre Knebøy, Utfall, leg extension, leg curl, strakemarkløft, hacksquat, arnoldpress/skulderpress, sidehev, rear-delt, highpulley)

Dag4: Armer

Dag5: Cardio/fri (HIIT / 4x4)

dag 6: Rygg (Mye samme som 1, men med forandringer)

Dag 7: Cardio/fri

Kjører som regel 3x8, på de "vanlige" øvelsene, og 5x5 på base-øvelsene. Vurderer å kjøre en A-uke og en B-uke (A: 3x8) (B:3x10-15) ??

Hva syns dere? Hva bør jeg gjøre? Hva kan jeg lese? Forandringer på program? Noe mer jeg må tilføye? Hva som helst mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24941-r%C3%A5dtips-mot-mitt-m%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du bør skrive litt om kostholdet ditt også, så blir det lettere for folk å gi tilbakemelding?:)

Har lugget på 2200kcal fra ca April-Juni, ellers bare lagt rundt 2000-3000 uten å brydd meg mye i sommer, ca 60g fett, 210g carb, 210g prot, så 20/40/40 :)

i og med at du har trent såpass kort tid, så er min mening at du bare bør fortsette å trene som du har gjort(forutsatt at dette har gitt god fremgang også styrkemessig, ikke bare estetisk), og legge deg på et moderat overskudd.

Ang treningsprogrammet så hadde jeg personlig byttet plass på arm og skuldertreningen, da armene får mye trening når du trener rygg/bryst..

i og med at du har trent såpass kort tid, så er min mening at du bare bør fortsette å trene som du har gjort(forutsatt at dette har gitt god fremgang også styrkemessig, ikke bare estetisk), og legge deg på et moderat overskudd.

Ang treningsprogrammet så hadde jeg personlig byttet plass på arm og skuldertreningen, da armene får mye trening når du trener rygg/bryst..

Jeg har trent siden jeg var 16, men med skikkelige mål fra Januar :) Ordlagg meg nok feil der! Jeg har problemer med skuldrene så kan ikke gi de så mye "oppmerksomhet" - Har hatt stor framgang på dette før (det med "2x" armdag i uken)

Annonse

Vil påstå at om du skal oppnå Plitt-het ville jeg oppjustert matnivået, du kan være tynn som en strek, men har du ikke nok muskler under blir det mindre digg å sikle over, og muskler krever maten sin. H-melk og havregryn til folket!

så konklusjonen er rett å slett å ligge litt over vedlikehold da? Vil jeg da kunne forvente meg å se mer "rippa" ut til f.eks juni?

Kort svar; mjææææ.......kanskje.

Hvis jeg kunne bestemme for deg,ville jeg kjørt en periode med godt med kalorioverskudd og stålfokus på baseøvelsene, benk bøy mark press dips og pullups, og latt ønskedrømmen om stålrippa åttepack og poppende blodårer året rundt vente en liten stund. Jeg ville heller fokusert på å bli skikkelig skabbsterk først. Så, når du har ordnet 200 kg i mark og 150 kg i bøy, benker dobbel kroppsvekt og klarer pullups med + 50kg osv (bare tall jeg tar ut av hodet,men ser du tendensen?), og har nok biff på skjelettet til å ikke se uberpusling ut hvis du går for skinnypack, DA kan du ta en periode hvor du spiser litt mindre og får brukt opp litt av kroppsfettet.

Er det noe poeng i å ha pack mens resten av kroppen ser ut som om den hører hjemme på et utsultet afrikabarn med albinisme? Det finnes _ingen_ her på jord som blir så varme i trøya av synlige magemuskler at de er villige til å overse anoreksi-armer, spiseforstyrrelselår og beinpiper som stikker ut overalt.

Slik det er nå er jeg utsikker på om du har nok muskelmasse til å se sunn/proporsjonal ut med en pack.

Om jeg formulerer meg litt i hardeste laget ovenfor her nå,så beklager jeg.

En mulighet er jo at du bruker mulighetene vintermørket gir deg til å kjøre i overskudd og hardtrening,så begynner du å prikke inn formen når sommern begynner å nærme seg.

Å gå inn for pack allerede nå er fånyttes og bortkastet, i mine øyne.

(Men selv har jeg ikkenoe behov for synlige magemuskler heller,så i det store og hele kandet hende at hele min kommentar og synspunkter er bortkastede)

Kort svar; mjææææ.......kanskje.

Hvis jeg kunne bestemme for deg,ville jeg kjørt en periode med godt med kalorioverskudd og stålfokus på baseøvelsene, benk bøy mark press dips og pullups, og latt ønskedrømmen om stålrippa åttepack og poppende blodårer året rundt vente en liten stund. Jeg ville heller fokusert på å bli skikkelig skabbsterk først. Så, når du har ordnet 200 kg i mark og 150 kg i bøy, benker dobbel kroppsvekt og klarer pullups med + 50kg osv (bare tall jeg tar ut av hodet,men ser du tendensen?), og har nok biff på skjelettet til å ikke se uberpusling ut hvis du går for skinnypack, DA kan du ta en periode hvor du spiser litt mindre og får brukt opp litt av kroppsfettet.

Er det noe poeng i å ha pack mens resten av kroppen ser ut som om den hører hjemme på et utsultet afrikabarn med albinisme? Det finnes _ingen_ her på jord som blir så varme i trøya av synlige magemuskler at de er villige til å overse anoreksi-armer, spiseforstyrrelselår og beinpiper som stikker ut overalt.

Slik det er nå er jeg utsikker på om du har nok muskelmasse til å se sunn/proporsjonal ut med en pack.

Om jeg formulerer meg litt i hardeste laget ovenfor her nå,så beklager jeg.

En mulighet er jo at du bruker mulighetene vintermørket gir deg til å kjøre i overskudd og hardtrening,så begynner du å prikke inn formen når sommern begynner å nærme seg.

Å gå inn for pack allerede nå er fånyttes og bortkastet, i mine øyne.

(Men selv har jeg ikkenoe behov for synlige magemuskler heller,så i det store og hele kandet hende at hele min kommentar og synspunkter er bortkastede)

Syns du er flink til å ordlegge deg ;) Setter tingene i perspektiv. Da jeg fikk på underskudd sist gikk jeg ned en hel haug i fettprosent, men ble fortsatt større, men det jeg er redd for er at jeg skal bli som jeg var med en bulk, å derfor ikke klare å se "bra" ut til sommern igjen, har aldri vært fornøyd med meg selv, å derfor vil jeg liksom klare det når jeg endelig vet jeg klarer! Men da prøver jeg å måle og alt i morgen, prøver meg på 3000kcal og ser hvordan det utvikler seg, eller ville du kanskje prøvd i en 2-ukers periode for å se? Eller lengre/kortere?

Nå snakker jeg ikke om at du skal kaste alt folkevett ut av vinduet og tømme godisdisken på din lokale rema flere ganger i uken. Det er fremdeles...ni måneder til neste sommer, så vi har jo greit med tid på oss.

Jeg skjønner du ikke vil tilbake til der du var, men hvis vi ender opp på et resultat du er misfornøyd med, har vi fremdeles syv måneder på oss til å redusere "skadene", så jeg vil heller anbefale deg å ligge på en 3000kcal i en måned enn to uker.

Husk at kroppen trenger tid på seg på å bygge muskler, så her tar ting tid.

Men om du skal få skikkelige resultater krever jo at du trener godt og, og prøver å få fremgang i øvelsene, samtidig som du spiser og hviler godt.

Nå snakker jeg ikke om at du skal kaste alt folkevett ut av vinduet og tømme godisdisken på din lokale rema flere ganger i uken. Det er fremdeles...ni måneder til neste sommer, så vi har jo greit med tid på oss.

Jeg skjønner du ikke vil tilbake til der du var, men hvis vi ender opp på et resultat du er misfornøyd med, har vi fremdeles syv måneder på oss til å redusere "skadene", så jeg vil heller anbefale deg å ligge på en 3000kcal i en måned enn to uker.

Husk at kroppen trenger tid på seg på å bygge muskler, så her tar ting tid.

Men om du skal få skikkelige resultater krever jo at du trener godt og, og prøver å få fremgang i øvelsene, samtidig som du spiser og hviler godt.

Yes sir! Nei, jeg velger skikkelig mat, god gammeldags style, spise til jeg ikke klarer mer tørr kylling og ris (Halla mealprep). Progresjon har jeg alltid hatt, dog sikkert startet litt for lett. Løfter fint over 300 i de 3 store, vil tippe nærmere 400(++)(?)

Takker for god hjelp her, får gutse på, spise godt og spise litt ben&jerrys :-D

Annonse

Hva løfter du i de tre store da? Du skal jo ikke på scenen, så du kan nok trygt utbrodere matfatet utover de to tingene; )

Fokuser på store øvelser og tenk klokt, så blir det så bra så!

PS; de bildene- er det slik du ser ut nå?

Aurelius kommer med veldig kloke ord. Du har oppnådd en alright fysikk og du har gjort mye med kroppen din, gratulerer med det. Men i mine øyne har du fortsatt LANGT igjen. Jeg ville kanskje ikke satt meg som mål å se ut som han eller han, men heller satt deg mål om å se så bra ut som det du kan. Et slik mål for meg personlig kan være å bli størst mulig, med lavest mulig fettprosent. Tilbake til det du spør om. Du burde, som Aurelius så glimrende har påpekt, bulke eller ligge i et overskudd. Dette kan du gjøre en god stund, du vil fint rekke å komme i knallform, LES: Ripped as a mofo, innen den tid. Alikevell vil jeg anbefale deg å prøve å holde et lite øye med fettprosenten, slik at du ikke legger på deg for mye fett i løpet av bulken. Prøv å ligg et sted mellom 10 og 15. Gjør du dette kan du etter hvert med litt tålmodighet ende med å se bedre ut en Gregg Plitt:) Lykke til!

Hva løfter du i de tre store da? Du skal jo ikke på scenen, så du kan nok trygt utbrodere matfatet utover de to tingene; )

Fokuser på store øvelser og tenk klokt, så blir det så bra så!

PS; de bildene- er det slik du ser ut nå?

Ja, det nederste er for ei uke siden, tar rundt 150-160 i bøy (1rm a2g) 140i mark (jobber nå med teknikken da jeg alltid får en irriterende krumming i korsryggen) benk trener jeg ikke, men tar greit 100 i 1rm

Aurelius kommer med veldig kloke ord. Du har oppnådd en alright fysikk og du har gjort mye med kroppen din, gratulerer med det. Men i mine øyne har du fortsatt LANGT igjen. Jeg ville kanskje ikke satt meg som mål å se ut som han eller han, men heller satt deg mål om å se så bra ut som det du kan. Et slik mål for meg personlig kan være å bli størst mulig, med lavest mulig fettprosent. Tilbake til det du spør om. Du burde, som Aurelius så glimrende har påpekt, bulke eller ligge i et overskudd. Dette kan du gjøre en god stund, du vil fint rekke å komme i knallform, LES: Ripped as a mofo, innen den tid. Alikevell vil jeg anbefale deg å prøve å holde et lite øye med fettprosenten, slik at du ikke legger på deg for mye fett i løpet av bulken. Prøv å ligg et sted mellom 10 og 15. Gjør du dette kan du etter hvert med litt tålmodighet ende med å se bedre ut en Gregg Plitt:) Lykke til!

Altså, jeg vil ikke se ut som greggern, jeg har ikke tenkt å kutte ut alt helt, han er bare en idiotisk stor motivasjonsfaktor hos meg :)

Min filosofi er at jeg prøver å trene som en styrkeløfter og spise som en bodybuilder. Gjør du det får man syke resultater bare man gir det nok tid. HVIS jeg var deg ville jeg prøvd å planlegge treningen min fremover. Du vil bli stor sterk og ripped. For å bli det må du også trene for dette. Helt i startfasen når man starter å trene blir man automatisk både større, sterkere og mer ripped nesten uavhengig av hvordan man trener. Nå som du er over det stadiet må du planlegge mer. Lag kanskje en fase på eksempelvis 2-3 måneder hvor du trener styrke, så lager du en fase på 2-3 måneder hvor du trener hypertrofi, så tar du 2-3 måneder med deff <--- merk at dette bare er et eksempel! Du trenger nødvendigivs ikke tenke at en uke skal du trene lett og neste skal du trene tungt, du kan la det gå over lengre perioder. Og du burde foresten velge et standard treningsoppgram, dette er nesten alltid bedre enn program man mekker selv! Hypertrofi program kan eksempelvis være doggcrap, myo-reps, GVT osv. Styrke kan være Wendler 5-3-1, 5x5 eller Sheiko. Lykke til!

Min filosofi er at jeg prøver å trene som en styrkeløfter og spise som en bodybuilder. Gjør du det får man syke resultater bare man gir det nok tid. HVIS jeg var deg ville jeg prøvd å planlegge treningen min fremover. Du vil bli stor sterk og ripped. For å bli det må du også trene for dette. Helt i startfasen når man starter å trene blir man automatisk både større, sterkere og mer ripped nesten uavhengig av hvordan man trener. Nå som du er over det stadiet må du planlegge mer. Lag kanskje en fase på eksempelvis 2-3 måneder hvor du trener styrke, så lager du en fase på 2-3 måneder hvor du trener hypertrofi, så tar du 2-3 måneder med deff <--- merk at dette bare er et eksempel! Du trenger nødvendigivs ikke tenke at en uke skal du trene lett og neste skal du trene tungt, du kan la det gå over lengre perioder. Og du burde foresten velge et standard treningsoppgram, dette er nesten alltid bedre enn program man mekker selv! Hypertrofi program kan eksempelvis være doggcrap, myo-reps, GVT osv. Styrke kan være Wendler 5-3-1, 5x5 eller Sheiko. Lykke til!

takker så mye for all hjelpen jeg får av dere! Jeg har kjørt en del program opp igjennom tidene (Ryp, 5x5, Phat, MFT28 osv) og jeg føler jeg trives best og har merket mest er splittene jeg mekker. Så tenker jeg kjører litt på dette med mye fokus på baseøvelsene, men sliter mye med teknikk i marken så får ikke løftet så tungt som jeg virkelig kan..

Jeg prøver meg nå på en måned med 3000kcal, (nesten 1000 mer enn jeg har kjørt) så satser på å se litt forandring, og økning da ;) Takk igjen for hjelpen! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...