Gå til innhold

Hjelp og inspirasjon ønskes :D


LeanMachine

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, så trenger jeg litt hjelp og inspirasjon...

Er over halvveis i svangerskapet og føler at det er endel øvelser jeg ikke får gjort her hjemme. Trener bare hjemme nå fram til mini kommer til verden, og derfor føler jeg på en måte at jeg ikke får trent så bra som jeg gjør når jeg.. ja, bare er meg. Jeg syns det er vanskelig å vite hvor høy intensitet jeg kan ha, hva som lønner seg for meg å trene som ikke belaster så mye buktrykk og sånne ting og fortsatt klare å holde motivasjonen oppe til å klare å gjennomføre for eks 3 treninger i uka. Jeg har hatt en periode med dårlig motivasjon siden jeg har måttet slutte med knebøy for eks, pga mye buktrykk. Merker det med en gang. Så kan vel si at jeg sliter med å se hva vitsen er med å trene om jeg ikke kan pushe meg maks, selv om jeg vet jo at noe trening er bedre enn ingen trening, selvfølgelig ;) Likevel syns jeg det er vanskelig å skulle sette sammen et hjemmeprogram fordi jeg vet jeg kjører på med for mange øvelser, bl.a. Jeg er også veldig glad i å trene skuldre og armer, så derfor føler jeg fokuset fort blir der, og ikke på bein og rumpe for eks. Så jeg trenger rett og slett hjelp til å sette opp et effektivt fullkroppsprogram slik at jeg kan fortsette å opprettholde formen fram til fødsel. Har tilgang på en liten benk, EZ stang og håndmanualer. Hadde en pullupsstang, men den vil ikke feste seg i døra :p Så det er nok litt lost case.

Ellers håper jeg noen kan inspirere meg til å skjønne hvor godt jeg kommer til å få det etter fødsel når jeg kommer meg tilbake på treningssenteret. Jeg skal ikke være en sånn slapp andregangsmamma... Jeg vil være sprek :D Men jeg syns det er vanskelig å motivere meg om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag deg en liten sirkeltrening hjemme, så kjører du gjennom den med greit tempo par ganger for å komme inn i øvelsene. Etter det så tar du tiden på f.eks tre til fem runder. Så prøver du å forbedre tiden du bruker. Øvelser du kan bruke er f.eks:

- liggende hangups der du henger under spisebordet med beina på en stol

- spiderpushups

- pistol squats

- pushups med beina veldig høyt

- situps

- dips mellom stoler (beina høy, finn no med litt tyngde du kan ha i fanget hvis du trenger ekstra vekt)

- thrusters (bruk EZ stanga)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta pullups i andre ting også, i trær eller trapper eller i stativer på lekeplassen. Pushupsvarianter bør ikke være et problem, i alle fall ikke om du kjører decline, slik at du får større rom og magen ikke kommer i veien. Uansett tenker jeg at du bare kan gjøre det du føler for og det kroppen din tillater deg nå som du er gravid. Gå raske turer, kjør sirkeltrening (ballslams, mountain climbers, pushups, goblet squat med lav belastning, 1.5rep bulgarske utfall på step).

(Ser robbielad anbefaler situps, det ville jeg droppet grunnet ryggfleksjonen med tanke på presset graviditeten allerede legger på nedre del av ryggen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :)

Det er ikke så mye øvelsene jeg har så mye problemer med, det er heller det at hvis jeg skal sette opp et program selv blir ikke balansen riktig i forhold til antall øvelser. Kan for eks ha 3 øvelser på skuldre mens bare en på bryst bare fordi det er kjedelig . Om dere skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :)

Det er ikke så mye øvelsene jeg har så mye problemer med, det er heller det at hvis jeg skal sette opp et program selv blir ikke balansen riktig i forhold til antall øvelser. Kan for eks ha 3 øvelser på skuldre mens bare en på bryst bare fordi det er kjedelig . Om dere skjønner?

Du er gravid, og helsa og trivselen din er viktigere enn balansen mellom øvelser. Aktivitet er positivt for både deg og barnet, og så lenge du er hjemme og har begrenset med muligheter, så får du heller gjøre det du kan og ønsker, og heller ta deg i nakkeskinnet etter spedbarnsperioden. God styrke, spesielt kjernemuskulatur, og god utholdenhet vil kunne styrke deg under fødselen, og generelt vil fysisk trente mennesker ha mindre smertefulle fødsler og lavere risiko for komplikasjoner enn andre. Gjør hva du føler for, sett deg mål og motiver deg med at både du og junior har godt av bevegelsen din, uansett hva den består av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så vil det være smart å prioritere rygg fremfor bryst, siden det kommer til å bli mye bæring og løfting på deg fremover. Ryggliggende øvelser kan etter 1.trimester gi såkalt vena-cava-syndrom (med symptomer som: kvalme og svimmelhet grunnet dårlig tilbakestrømning av blod fra bein til hjerte, og lite blodgjennomstrømning til livmor. dette skjer fordi presset mot hovedpulsåren kan bli for stort når du ligger på rygg). Øvelser som krever stort buktrykk bør også unngås, det samme er øvelser som stiller store krav til stabilitet i ledd (når du er gravid har du større konsentrasjon av hormonet relaksin som gir deg litt mer slarkete leddbånd). Hold repsantallet til 12-15, husk nok drikke og mat.

Ellers så er fysisk aktivitet veldig positivt både for deg og for barnet. I tillegg til at det kan gi deg en lettere og bedre fødsel.

Når det gjelder øvelser, så er det bare å sette igang å være kreativ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan bare svare basert på hva jeg gjorde selv, men jeg trente både utholdenhet på ellipsemaskin, knebøy, ett bens markløft, strakmark, roing ( kan bruke strikk), skulderpress, palloff press, etc etc. Dog med mye lavere vekt, høyrep og uten å skape høyt buktrykk (pustet meg gjennom). Etter uke 30 måtte jeg slutte med knebøy, pga bekkenplager, og ta markløft med kettlebells for å få plass til magen.

Holdt meg unna liggende øvelser av grunner nevnt over, utfall og ettbeinsøvelser jeg ikke følte meg stødig nok til å gjøre. Hvor tungt jeg klarte regulerte seg litt av seg selv, når jeg ikke kjørte på med buktrykk under øvelsene er det liksom begrensa hva man får til å løfte.

Logga ingenting i denne perioden, fokus var at treninga skulle gi energi til å klare 100% ++ jobb og eldstemann i tillegg til graviditeten. Trente tre ggr i uka frem til uke 37. Da ble gåturer nok for min del. Og jeg var ikke i noen superform før jeg ble gravid heller.

Trente forresten ikke første svangerskap. Denne gangen gikk jeg like mye opp i vekt, men fødselen var myyye enklere, og jeg kom meg raskere igjen både mentalt og fysisk!

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...