Gå til innhold

Har trent helkroppsprog 4 mnd.. For tidlig med split-program?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan ser programmet ditt ut? Hva slags fremgang har du hatt hittils? Og hva spiste du i går?

Benpress start 80kgx10rps nå 95kgx 8reps

tåhev start 80kgx10 nå 100kg x10 reps

skulderpress start 15kgx10 nå 25kg x 7

romaskin start 35kgx 10 nå 50kg x7reps

brystpress start 15kg x10 nå 25kgx 7reps

curl(arm) start15kgx 8 nå 20kgx 5 reps

rygghev start 8reps nå 8 reps med 10kg vektskive

lårcurl start 30kgx 8reps nå 40kgx 8reps

nedtrekk start 12kgx10 nå 17,5x 10 reps

Annonse

Hvorfor ikke knebøy, markløft eller benkpress?

Jeg er ganske så uerfaren på styrketrening.Tenkte at jeg kunne begynne med mest apperater til å begynne med til jeg ble litt sterkere.Jeg har ikke hatt noe hjelp med treningen og synes det var litt skummelt å begynne med bare frivekter.

Jeg er helt nybegynner og ganske så uerfaren på styrketrening.Tenkte at jeg kunne begynne med mest apperater til å begynne med til jeg ble litt sterkere.Jeg har ikke hatt noe hjelp med treningen og synes det var litt skummelt å begynne med bare frivekter.

Jeg synes du burde kjøre et fullkroppsprogram med fokus på baseøvelsene(starting strength f.eks.) om det er noe du tror du kommer til å trives med. Nå har du vært på apparatene i snart 4 måneder, og jeg mener at du vil komme til å få et mye større utbytte av starting strength.

Du kan jo legge ut videoer her på fitnessbloggen hvor du prøver deg på baseøvelsene, så kan vi korrigere og fortelle deg hva som kan rettes på?

Jeg anbefaler deg å hive deg på baseøvelsene fortere en fort, for hvis du blir sterkere, er sjansen stor for at du legger på for mye vekt i øvelser som knebøy og markløft. Du tenker sikkert "dette klarer jeg jo å løfte, så da er det vel riktig vekt", men du kan fort gå på en smell da teknikken ikke sitter inne.. Hilsen en som nå må holde seg unna knebøy og markløft og alle andre øvelser som belaster korsryggen....

Konsensus ser nå ut til å være at det er på tide å lære seg knebøy, benkpress og markløft. Disse tre øvelsene er fantastiske når det gjelder å bli stor og sterk, så dette burde du absolutt prøve deg på (:

Det er mange gode artikler om teknikk, og mange kloke hoder her på fitnessbloggen som gjerne hjelper til, så ikke tenk du står alene;) evt kanskje det jobber noen PT-er/ansatte der du trener som kan komme med råd og vink?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...