Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er en gutt/mann på 22 år som har slitt med dårlig holdning i en del år.

Bare jeg sitter lenge i ro, kjennes jeg smerter i ryggen, for den er under belastning. (Lener meg langt fremover)

Jeg tørr ikke å trene markløft pga tidligere skade (skaden har ikke noe med den dårlige holdningen å gjøre). Er det andre øvelser som er spesielt bra for å bedre kroppsholdningen?

Skal nevne at jeg er litt skjevtrent også. Jeg er 68 kg, løfter 105 kg i benkpress, men trener med meget lite på f. eks roøvelser. Tar 15 chins, med det har kanskje ikke noe med holdning å gjøre.

Begynner å bli litt krise. Vil ikke ha en 80 år gammel rygg i en alder av 22..

Håper på svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24315-sliter-med-meget-d%C3%A5rlig-holdning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke slutt med benkpress.

Ha hovedfokus på roing, facepulls, tøying av brystmuskulatur og googling av 'good posture drills'.

Holdning er ikke bare muskulært, halvparten som er lute i ryggen der ute er det fordi de ikke gidder å rette seg opp. Noen har også lettere for å få pukkelrygg enn andre.

Ofte kan dårlig holdning ha mange kombinerte grunner. Jeg er selv 21 og korrigerer holdningen min nå, og merker at det å tøye brystet hjelper utrolig mye. Rett deg opp hver gang du ser deg selv i et speil, rett deg opp HVER eneste gang du merker at du lunter forover. Sitt rett i ryggen, stå rett i ryggen, gå rett i ryggen. Det er vondt og slitsomt i ryggmuskulaturen i starten fordi du bruker muskler du ikke er vant til. Tren ryggovelser som facepull, pendlayroing, kanskje også ryggekstensjon - men kanskje du burde vente med sistnevnte til du har fått trent opp ryggen. Og tøy brystet - HVER ENESTE DAG! Det hjelper! (y)

Takker for fornuftige svar :) Angående å tøye brystet, er denne øvelsen nok: http://nhi.no/trening/videoer/toyningsovelser-bilder/bryst-22052.html? Eller har dere andre gode tips til å tøye brystet?

Jeg syns denne tar mye bedre: http://0.tqn.com/d/exercise/1/0/t/c/bandchest.jpg

Spesielt hvis du har gjort den du viser til en stund.

Annonse

Eller. best av alt: Gå til kiropraktor.

Jeg slet med litt av det samme, og fikk beskjeden om at det hadde ikke nyttet uansett hvor mye jeg prøvde å trene opp ryggen og tøye bryst; jeg hadde låsninger i ryggen som gjorde at det var fysisk umulig for kroppen å aktivisere musklene som trengtes. På tross av trening så sa hun basically at "ja, musklene ER der, det er vel det eneste".

Så ikke undervurder det å gå til eksperter; er mitt råd :) (og nei, ikke fysio, kiropraktor).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...