Gå til innhold

Ned i fettprosent - redusere kaloriinntak eller la treningen gjøre hele jobben?


Diamond_Jackie

Anbefalte innlegg

Jeg (37 år, 167 cm, 54 kg) begynte å trene styrke i sommer etter flere år på tredemøllen (har endelig skjønt at det ikke var veien å gå hvis man ønsker å motvirke tyngdekraften).;-) Trener 3-4 ganger i uken og har gått opp 3 kg de siste månedene (noe jeg trengte). Målet er å "stramme opp" og få mer definerte muskler. Altså, heller endret kroppsfasong enn å bli "tynnere".

Jeg teller ikke kalorier, men ligger på ca 2000 +/-. Kostholdet består mye av kylling, fisk, karbonadedeig, grønnsaker, egg, gresk yoghurt, skyr, bær og frukt, havregrøt, rugsprø. Fredag og lørdag spiser jeg det jeg vil, inkl sjokolade og chips!

Siden jeg begynte å trene har jeg økt i styrke, overarmene har blitt litt fastere og rumpen begynner endelig å fylle ut buksene bittelitt (om den ser flat ut på bildene så skulle dere bare sett den pannekaken som var der før, skrekk og gru!), men rundt livet merker jeg ingen endring. Etter to graviditeter har jeg en "pløse" nederst på magen som jeg virkelig vil til livs! Det jeg lurer på er om jeg med mitt utgangspunkt bør redusere kaloriinntaket for å få ned fettprosenten, eller om fettet vil bli gå over i muskler etterhvert som jeg fortsetter slik som nå?

Har bare noen kjempedårlige bilder av sånn ståa er nå, men vedlegger dem for ordens skyld.

post-29392-14440955880116_thumb.jpg

post-29392-14440955880365_thumb.jpg

post-29392-14440955880518_thumb.jpg

post-29392-14440955880841_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Her er magan. ;-) (Har et bilde som er tatt fra siden også, men akkurat nå vil ikke mobilen samarbeide..) Magen buler egentlig mer ut over hele linjen, i forhold til slik jeg var for 3 kg siden. Ønsker markerte magemuskler og mer innsvinget midje.:)

Fine magen :)

Tror at det kan lønne seg med noe kardio sammen med styrketreningen. Med godt kosthold så tror jeg den kan bli bra markert de neste 6 mnd. Hadde ca. sånn mage selv før jeg startet å jogge og har ca. sånn mage som på avataren min nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen din ser fantastisk ut, runforit123! (Det gjør resten av deg også.:-)) Om min egen mage ser slik ut om 6 mnd skal jeg være overlykkelig.

Jeg løper allerede en del i tillegg til styrketreningen - langkjøring (ca 10 km) 1 gang i uken og 15-20 min intervaller som oppvarming til styrketrening 1-2 ganger i uken. I tillegg gåtur med hunden hver dag. Bør jeg legge til enda en langkjøring i uken, kanskje?

Hevih12: høres veldig greit ut, takk skal du ha. Noe poeng å styre med proteinpulver, eller skal jeg bare sørge for å få i meg proteiner gjennom kosten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen din ser fantastisk ut, runforit123! (Det gjør resten av deg også.:)) Om min egen mage ser slik ut om 6 mnd skal jeg være overlykkelig.

Jeg løper allerede en del i tillegg til styrketreningen - langkjøring (ca 10 km) 1 gang i uken og 15-20 min intervaller som oppvarming til styrketrening 1-2 ganger i uken. I tillegg gåtur med hunden hver dag. Bør jeg legge til enda en langkjøring i uken, kanskje?

Hevih12: høres veldig greit ut, takk skal du ha. Noe poeng å styre med proteinpulver, eller skal jeg bare sørge for å få i meg proteiner gjennom kosten?

Åh, det er ikke meg, haha :) Men har ca. samme kropp; det var det jeg mente.

Jeg jogger selv 6 ganger i uka, 4 mil tilsammen. Utover det spiser jeg lavkarbo og koser meg med mørk sjokolade og hjemmelaget bakst i helgene(kokosmel er favoritt til baking). Teller ikke kalorier da, men spiser meg mett og god.

Virker jo som om du får greit med trening og hva som blir rett for din kropp er vanskelig å si. Jeg vet bare at fettprosenten min raste da jeg startet å jogge, selv om det ikke var intensjonen(ville bare ha bedre kondis og ble hektet :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja har liksom kuttet ned på kardio fordi jeg ønsket å fokusere på å få markerte muskler. Tidligere drev jeg kun med jogging, type langkjøring 4-5 ganger i uken, og da veide jeg som nevnt 3 kilo mindre. Da jeg begynte med styrketrening økte også matlysten (samtidig som det generelle energinivået har blitt bedre). Så nå er jeg veldig forvirret ang. hva som er veien å gå for meg -- fokusere hovedsaklig på styrke, eller kombinere styrke og kardio..? Kanskje fortsette som jeg gjør nå, og ha litt mer tålmodighet i forhold til endringer av muskelmasse og kroppsfasong? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er ikke meg, haha :) Men har ca. samme kropp; det var det jeg mente.

Jeg jogger selv 6 ganger i uka, 4 mil tilsammen. Utover det spiser jeg lavkarbo og koser meg med mørk sjokolade og hjemmelaget bakst i helgene(kokosmel er favoritt til baking). Teller ikke kalorier da, men spiser meg mett og god.

Virker jo som om du får greit med trening og hva som blir rett for din kropp er vanskelig å si. Jeg vet bare at fettprosenten min raste da jeg startet å jogge, selv om det ikke var intensjonen(ville bare ha bedre kondis og ble hektet :p )

Er ikke nødvendigvis jogginga som er årsaken til det, men kcal-forbruket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nødvendigvis jogginga som er årsaken til det, men kcal-forbruket ditt.

Ja, brenner jo mer nå enn før jeg startet å jogge. Men tenker ikke hva jeg putter i meg og hadde høyere fettprosent selv om jeg var slank. Vet bare at med joggingen så rant fettet av og jeg fikk definert og stram mage.

TS: Når du veide 3 kg mindre; var magen strammere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen din ser fantastisk ut, runforit123! (Det gjør resten av deg også.:)) Om min egen mage ser slik ut om 6 mnd skal jeg være overlykkelig.

Jeg løper allerede en del i tillegg til styrketreningen - langkjøring (ca 10 km) 1 gang i uken og 15-20 min intervaller som oppvarming til styrketrening 1-2 ganger i uken. I tillegg gåtur med hunden hver dag. Bør jeg legge til enda en langkjøring i uken, kanskje?

Hevih12: høres veldig greit ut, takk skal du ha. Noe poeng å styre med proteinpulver, eller skal jeg bare sørge for å få i meg proteiner gjennom kosten?

Vil du øke muskelmassen din(som bør være din prioritet), så hjelper ikke det å løpe noen ting, bortsett fra din egen velvære kanskje?

Som nevnt over her, så er ikke lavkarbobølgen noe å surfe med på. Musklene dine behøver karbohydrater for å prestere, prøv heller å innta mesteparten av karbohydratene etter trening og senere på dagen/kvelden.

Du kan f.eks sjekke ut biorytmedietten: http://myrevolution.no/s/biorytme-dietten/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LilleF0t: jeg kjører ikke lavkarbo, blir sinnsykt humørsyk og slapp uten karbohydrater ;-) (Men har kuttet drastisk ned på brød og pasta, da magen blåser seg opp så jeg ser ut som om jeg er 6 mnd gravid når jeg spiser det, hehe). Jeg liker for så vidt fremdeles å løpe, men må si at jeg har blitt bitt av styrketreningsbasillen, så jeg har lyst til å fokusere hovedsaklig på det. Takk for tips om biorytmedietten, skal sjekke den ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilleF0t: jeg kjører ikke lavkarbo, blir sinnsykt humørsyk og slapp uten karbohydrater ;-) (Men har kuttet drastisk ned på brød og pasta, da magen blåser seg opp så jeg ser ut som om jeg er 6 mnd gravid når jeg spiser det, hehe). Jeg liker for så vidt fremdeles å løpe, men må si at jeg har blitt bitt av styrketreningsbasillen, så jeg har lyst til å fokusere hovedsaklig på det. Takk for tips om biorytmedietten, skal sjekke den ut!

Ikke så rart du blir oppblåst... inneholder jo for det meste hvetemel. Spis heller karbohydrater fra andre kilder enn hvete... ris, potet,frukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runforit123: Den var liksom litt mer definert fordi det ikke var noe særlig fettlag over den, men den samme "pløsen" var der nederst. If that makes any sense...;-)

Ok, så da er det ikke fettprosenten din som er problemet uansett, men litt ekstra hud etter graviditeten. Du kan nok få den bra definert, men det vil nok kreve litt ekstra tålmodighet da det vil ta litt tid for huden å sprette på plass igjen. Tenker at tung styrke kombinert med kardio som du gjør vil gjøre susen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...