Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter lengre tid med ryggplanger som har kommet og gått, så har jeg etter litt googling kommet frem til at jeg må ha tendenser til prolaps i korsryggen

Hvor starter man for å påvise dette? Gå til lege, fysioterapeut, kiropraktor, eller er det andre kvalifiserte personer man bør besøk?

Og kom gjerne med gode forslag til kvalifisert hjelp i Hedmarks-området(Elverum, Kongsvinger, Hamar)

:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24258-frykter-prolaps-hvor-starter-man/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å være obs på egen helse er alltid bra, men man burde være forsiktig med selvdiagnose via Internett. Jeg tror en tur til fastlege ( evt krev videre referanse til MR/røntgen? ) eller tur til fysio kan være et godt sted å starte.

Å være obs på egen helse er alltid bra, men man burde være forsiktig med selvdiagnose via Internett. Jeg tror en tur til fastlege ( evt krev videre referanse til MR/røntgen? ) eller tur til fysio kan være et godt sted å starte.

Ja,det er jeg veldig enig i, jeg tar ingen grep før jeg er helt sikker på hva som er galt med ryggen min. :) Takk for tips, da blir det ett besøk til fastlegen etterhvert :)

Hvilke symptomer har du som gjør at du mistenker prolaps?

Sier meg litt enig med han over her at selvdiagnose ikke alltid er så fryktelig presist, men å passe på sin egen helse synes jeg er bra. Jeg ville tatt turen til en dyktig fysio/manuellterapeut/kiropraktor og fått en vurdering der i første omgang, så kan heller vedkommende se om det er noe som trengs å ta bilde av.

Kjenner dessverre ikke til mange i de traktene. Eneste jeg kommer på er Alf Sigurd Solberg på Koppang, han er en fryktelig dyktig og respektert manuellterapeut, men hvor langt unna deg det er aner jeg ikke ;)

MR, er vel det eneste som kan gi deg et et godt bilde av problemet. Anbefales å ta kontakt med fastlegen og få sendt en rekvisisjon så fort som mulig. Kan selvfølgelig ta det gjennom privat, men det er dyrt. Jeg snakker av erfaring. Ikke vent, sjekk det opp med en gang! (y)

MR, er vel det eneste som kan gi deg et et godt bilde av problemet. Anbefales å ta kontakt med fastlegen og få sendt en rekvisisjon så fort som mulig. Kan selvfølgelig ta det gjennom privat, men det er dyrt. Jeg snakker av erfaring. Ikke vent, sjekk det opp med en gang! (y)

MR gir gode bilder, men legger sjelden føringer på behandlingen og ofte finner man funn som forvirrer diagnosestillingen eller ikke har noe å si for pasientens symptomer. Vi har klare og gode retningslinjer på hvem som skal ha MR, og alle med ryggsmerter skal ikke har MR, selv om pasienten ofte ønsker det. En av følgende må oppfylles for at det skal være god grunn til å ta MR:

- Mistanke om alvorlig patologi (i første omgang snakker vi om kreft her)

- Tap av kontroll over urin/avføring (at man ikke klarer å holde igjen eller ikke klarer å gå på do)

- Progredierende tap av muskelstyrke

- Uutholdelige strålesmerter

- Symptomer som ikke bedres av behandling i 4-6 uker

Ventelistene for å komme til MR er et kjempeproblem og en av de største årsakene til dette er at pasienter unødvendig henvises til billeddiagnostikk. For at det skal være grunn til å velge å ta bilde må man forvente å finne noe som legger føringer på behandlingen, da enten fordi man har en diagnose som krever operasjon eller en spesiell behandling, eller fordi man ikke kommer noen vei med den behandlingen man har funnet grunn til å gjøre (ref siste punkt på lista). Man finner prolaps eller slitasjeforandringer i mellom 1/4 og 1/3 av en symptomfri normalbefolkning (har også sett materiale som opererer med 50% i en symptomfri befolkning fra 30-40 år) , så et MR-bilde vil ofte bare villede oss.

Ikke meningen å angripe deg, men dette er en kjepphest for meg da jeg daglig ser konsekvensene av folk som må vente alt for lenge på bilder når det virkelig trengs, og alle de som blir dobbelt så syke så fort de får vite alt som "er galt" med ryggen deres.

Annonse

trenger ingen henvisning for å gå til kiropraktor som fort vil kunne hjelpe deg.

Begynende proplas... hmm.. ett sikkert tegn er stråling nedover beinet men merk; forbi kneleddet, er det kun over er det mest sannsynlig såkalt falsk isjasj . skyldes dårlig teknikk, dårlig holdning (dessverre) vært der selv med syke isjasj smerter som skyldtes for mye svai i ryggen under baseøvelser som squat og mark. Det å vøre for svak i rumpa kan også gi lignende verk.

Øvelser som kan være til hjelp er revers hyper med lett vekt, goodmornings med lett vekt, sitte mindre på rumpa, ikke løpe på asfalt..

Har null verk i ryggen nå etter endret teknikk og bruk av disse øvelsene.

MR gir gode bilder, men legger sjelden føringer på behandlingen og ofte finner man funn som forvirrer diagnosestillingen eller ikke har noe å si for pasientens symptomer. Vi har klare og gode retningslinjer på hvem som skal ha MR, og alle med ryggsmerter skal ikke har MR, selv om pasienten ofte ønsker det. En av følgende må oppfylles for at det skal være god grunn til å ta MR:

- Mistanke om alvorlig patologi (i første omgang snakker vi om kreft her)

- Tap av kontroll over urin/avføring (at man ikke klarer å holde igjen eller ikke klarer å gå på do)

- Progredierende tap av muskelstyrke

- Uutholdelige strålesmerter

- Symptomer som ikke bedres av behandling i 4-6 uker

Ventelistene for å komme til MR er et kjempeproblem og en av de største årsakene til dette er at pasienter unødvendig henvises til billeddiagnostikk. For at det skal være grunn til å velge å ta bilde må man forvente å finne noe som legger føringer på behandlingen, da enten fordi man har en diagnose som krever operasjon eller en spesiell behandling, eller fordi man ikke kommer noen vei med den behandlingen man har funnet grunn til å gjøre (ref siste punkt på lista). Man finner prolaps eller slitasjeforandringer i mellom 1/4 og 1/3 av en symptomfri normalbefolkning (har også sett materiale som opererer med 50% i en symptomfri befolkning fra 30-40 år) , så et MR-bilde vil ofte bare villede oss.

Ikke meningen å angripe deg, men dette er en kjepphest for meg da jeg daglig ser konsekvensene av folk som må vente alt for lenge på bilder når det virkelig trengs, og alle de som blir dobbelt så syke så fort de får vite alt som "er galt" med ryggen deres.

Føler meg på ingen måte angripet, men om det går så langt at du mister kontroll over bimmelim og bimmelom, er det vel strengt tatt hastepoerasjoner som gjerne blir gjort. Har selv vært igjennom to operasjoner på samme prolaps. Jeg gikk gradene fra å ikke kunne løpe, til bare å gå, for deretter kun å kunne sitte for så å kun ligge. Dette gikk over ca et års periode, og det er som du nevnte ovenfor strålesmerter som gjorde at det gikk forholdsvis fort nedover.

Det er jo heller ikke slik at om du ber om en MR, så vips har du time om en uke. Du jobber jo innenfor faget, så jeg skal ikke krangle, men jeg mener bare at man må søke hjelp raskt ved mistanke om prolaps. Å gå på smertecoctailer i lengden er ikke noe godt alternativ, som mange får etter noen besøk hos fastlegen.

Føler meg på ingen måte angripet, men om det går så langt at du mister kontroll over bimmelim og bimmelom, er det vel strengt tatt hastepoerasjoner som gjerne blir gjort. Har selv vært igjennom to operasjoner på samme prolaps. Jeg gikk gradene fra å ikke kunne løpe, til bare å gå, for deretter kun å kunne sitte for så å kun ligge. Dette gikk over ca et års periode, og det er som du nevnte ovenfor strålesmerter som gjorde at det gikk forholdsvis fort nedover.

Det er jo heller ikke slik at om du ber om en MR, så vips har du time om en uke. Du jobber jo innenfor faget, så jeg skal ikke krangle, men jeg mener bare at man må søke hjelp raskt ved mistanke om prolaps. Å gå på smertecoctailer i lengden er ikke noe godt alternativ, som mange får etter noen besøk hos fastlegen.

Det er hasteoperasjon som er behandlingen, men først blir det tatt MR for å bekrefte cauda equina syndrom.

Du ville jo falt inn under uutholdelige strålesmerter (som er et ganske diffust begrep) eller (økende) symptomer som ikke bedres, så da er MR på sin plass slik at man må vurdere operasjon. Ellers selvfølgelig helt enig i at man bør søke hjelp. Prolapser blir faktisk som regel bra helt av seg selv, så pillecoctailen til legene er helt ok, men selvfølgelig for en kortere periode. Det er også mye vi kan gjøre for at ting skal gå litt fortere, smertene mindre og sekundærplagene mindre.

Når det er sagt så er vi nok ikke så alt for uenige, jeg må bare inn å kverulere litt når MR-kortet blir kastet ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...