Gå til innhold

kondis/ned i vekt


Anonymtakk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men da burde ikke fokuset være vekta, men fettprosenten. God og ren mat fra rent kjøtt, godt fett(nøtter, avokado. kokosolje etc), masse grønnsaker, grove karbs, frukt etc. Ta målenen dine, da det viser mer fremgang en antall kilo.

Kondismessig er jo jogging lettvint og tilgjengelig for de fleste :) Hva er målet med kondisen? Maraton?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over - glem vekt, den er ikke for høy.

For å opprettholde motivasjonen over tid har det fungert for meg å ta et startbilde, ¨så nye bilder med ujevnne mellomrom så du ser framgangen. Før også treningslogg - enkleste måten å se framgang på og framgang motiverer:)

Du trenger ikke å konkurrere med noen andre enn deg selv.

Skal du opprettholde over tid burde du gjøre det så enkelt som mulig. Ingen kaloritelling eller slikt, men tenk heller at alle måltider burde ha en proteinkilde (kjøtt, fisk, egg, melkeprodukt e.l.) og grønnsaker eller frukt. Grove kornprodukter. Begrense "junkmaten" til en dag i uka og ikke gå sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heihei!

er da ei jenta på sytten år og som tenker på å få opp kondis samt gå ned i vekt. jeg er 1.58 og veier 59 kilo. trenger tips og triks til hvordan det er lettest å holde et sunt kosthold samt å holde motivasjon oppe treningsmessig.

meste av vekta er fett, så har en mage for å si det sånn ;-) har lite med muskler å den eneste form for treningen jeg driv med er Ridning fem ganger i uken.

Hei :)

Siden du driver med ridning, så vil kondisjonstrening ved siden av komme godt med. Det samme vil styrketrening. Om du ikke har drevet med noen av disse fra før av, så har du jo et stort forbedringspotensiale, og du vil merke fremgang veldig kjapt, både på ridningen og treningen i seg selv.

Vektmessig ligger du fint an, og et fokus på heller å velge gode råvarer og nok mat, fremfor å skulle løpe vekten ned vil gjøre at du har energi til å ri og trene ved siden av, i tillegg til skole og alt det sosiale.

Hadde jeg vært i dine sko, så hadde jeg startet med å se over hva jeg spiste i løpet av dagen, samt oppsøkt noen for å få hjelp til å sette opp et program rettet mot riding. Både da mht styrke og kondisjon.

De fleste ryttere vil ha stort utbytte av å trene rygg, skuldre og kjernemuskulatur spesielt. Nå vet jeg ikke hva slags gren du satser mot innenfor ridning?

Når det gjelder kondisjon, så hadde jeg satset mot intervaller siden det gir deg mest valuta for tid brukt. Draglenden bør ligg over 12min totalt (altså alle intervalldragene blir 12min tilsammen, ikke inkl pauser).

Hva slags erfaring har du med annen trening enn ridning, og hva er det du liker?

Generelt så er det styrketrening som former kroppen din, mens kondisjonstrening vil bidra til en mindre kroppsmasse. Helt grovt forklart..

Begge deler er gunstig når det kommer til en sterk og frisk kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har ikke mye erfaring med trening, og er ikke den som stiller opp på treningsstudio. Ridning har jeg drevne med i ti år, hadde to års pause da å har akkurat startet opp igjen. Jogger tre ganger i uken nå, men er vanskelig det med å holde kostholdet, som regel spis jeg også bare lunsj og middag i løpet av dagen.

Spiser ikke grønnsaker eller lignende heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du liker å spise da, hvordan kan en vanlig dag se ut for deg?

Er det noen spesiell grunn til at du ikke spiser grønnsaker osv.?

Ang måltidshyppighet, så er det mange som kun har to måltider om dagen, men da er det jo viktig at man får i seg nok i løpet av de to måltidene.

Om du spiser sånn fordi du ikke er sulten ellers, eller synes det er upraktisk å spise tidlig på dagen, så kan du jo fint fortsette med det.

Ellers så er det ikke så mye planlegging som skal til, om du fungerer bedre med flere måltider om dagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som du har et rimelig stort forbedringspotensiale når det gjelder kosthold. Ut ifra det du skriver (uten at du skriver noe som helst om mengde, så du får ta ting med en klype salt), så har du en del å hente på å få inn mer proteiner, sunt fett og fiber.

Nå er ikke jeg noen ekspert på kosthold, og det er helt sikkert mange andre her inne som kan gi deg bedre råd enn meg på det.

Men hvordan du har ork til å gå på skole, ri fem dager i uken og løpe tre ganger i uken, det skjønner ikke jeg.

Om målet ditt er bedret kondisjon, samt redusert fettprosent, så tror jeg du hadde kommet et stykke på vei med å ta tak i kostholdet ditt i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...