Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nemlig gått rett på vektene og trener tungt. "problemet" er at jeg vil ned i vekt, få en lavere fettprosent, men også bygge muskler. Er det helt umulig å drive med. Etter å ha lest en artikkel i dag ble jeg litt usikker på om jeg driver helt rett.. Tingen er at jeg ikke kan fordra kardio og finner vektene aller mest motiverende mtp trening. Jeg har gått ned 3.5 kg i vekt nå på en mnd, men burde jeg konsentrere meg om vekta FØR jeg tenker på å øke i styrke??

Jeg har også lest at mindre vekt gir også "svakere" muskulatur, så betyr det at om jeg går faks 10 kg ned i vekt, sp kan jeg ikke forvente å øke noe på løftene mine fremover i den perioden vekta går ned?

Om dette er tilfelle må jeg bare snu om tankegangen på at jeg beholder tyngden på vektene i det minste om vekta går ned.

(og for de som måtte trenge å vite vekt og høyde så er jeg 168cm og 72.5 kg)

Fortsetter under...

Jeg kommer meg i konkurranseform på så og si ingen kardio så det er fullt mulig å redusere fettprosenten på kun styrketrening. Det du kan gjør for å få speedet opp fettforbrenningen er å kjøre et par økter med sirkeltrening i uken. Da går du gjennom 5-6 øvelser lett og eksplosivt med 10-12 reps, og kjører 5 runder med dette. Og de andre dagene du trener kan du fokusere på å bli sterkere.

Det mange gjør feil under vektreduksjon er jo at de tror de ikke bør/kan trene tungt. Og når man ikke trener så tungt som man klarer så gjør man det lettere for musklene å forsvinne i takt med vektnedgang.

Jeg vet jo at du allerede har hatt bra fremgang de siste mnd, så jeg syns du skal fortsette å trene tungt og heller legge inn sirkeltrening og/eller gjøre en liten justering i kostholdet :)

Ja kanskje jeg skal legge inn det. Har du noen forslag til hva jeg skal benytte av øvelser i en sirkeltrening?

Du har rett, er bare jeg som sikkert er litt utålmodig :p og så finnes det vel 1000 veier til Rom, og jeg har vel med det å være litt usikker på om jeg har tatt den rette veien hahaha Søren også. Bra jeg har dette forumet, ellers hadde jeg sikkert surra det til for lengst..

Det er en artikkel her på fitnessbloggen om en som gikk ned 50kg på ett år. Det han sier på en oversiktlig måte er: ikke gjør vektreduksjon mer komplisert enn det er, og finn en måte som funker for deg! Styrketrening brukes, som FrkHoel sier, til å sørge for at kroppen fortsatt har behov for å beholde muskelmassen du har (evt bygger mer muskler), mens det er kaloriunderskuddet som fjerner fettet. Og kaloriunderskuddet oppnår du på to måter, kutt i kostholdet eller kardio.

jeg går sakte men sikkert ned i vekt, har redusert og korrigert på kostrholdet og spiser ikke mer enn rundt 1600 kcal per dag, altid mer enn 2000kcal. Fitnessbloggen sier 2300 . Men jeg skulle vel ønske det gikk fortere :p Tålmodighet er en dyd. bah..

Eneste kardioen jeg bedriver er tur med vogn og tur med hund, ikke særlig hard kardio annet enn når jeg dytter tvillingvogna med twinsa i oppover bakker hehe..

Jeg synes liksom ikke jeg kan kutte enda mer i kostholdet for da vil det ikke bli noe å spise at all..jeg har kuttet ut alt av smør, majoneser, dressinger og sauser. så og si ikke sukker i det hele tatt (kanskje en håndfull på lørdager), spiser rene råvarer og lager det meste fra grunnen av. Så jeg vil egentlig si at kostholdet også er ganske greit. Får vel fortsette der jeg er og håpe jeg fortsetter i samme retning... om ikke får jeg kaste meg på kardio (urkh)

jeg går sakte men sikkert ned i vekt, har redusert og korrigert på kostrholdet og spiser ikke mer enn rundt 1600 kcal per dag, altid mer enn 2000kcal. Fitnessbloggen sier 2300 . Men jeg skulle vel ønske det gikk fortere :p Tålmodighet er en dyd. bah..

Eneste kardioen jeg bedriver er tur med vogn og tur med hund, ikke særlig hard kardio annet enn når jeg dytter tvillingvogna med twinsa i oppover bakker hehe..

Jeg synes liksom ikke jeg kan kutte enda mer i kostholdet for da vil det ikke bli noe å spise at all..jeg har kuttet ut alt av smør, majoneser, dressinger og sauser. så og si ikke sukker i det hele tatt (kanskje en håndfull på lørdager), spiser rene råvarer og lager det meste fra grunnen av. Så jeg vil egentlig si at kostholdet også er ganske greit. Får vel fortsette der jeg er og håpe jeg fortsetter i samme retning... om ikke får jeg kaste meg på kardio (urkh)

Man skal ikke kimse av å dytte vogn i oppoverbakker! Dette vet jeg, og jeg har bare EN unge :) Hehe :)

Nei jeg ville ikke kuttet mer på kaloriinntaket, heller lagt inn en tur til med vogn, eventuelt en intervall-økt.. Kjapt og effektivt!

Vekttap går virkelig sakte, men når man først når målene sine, store eller små, så er det liksom verdt alt slitet!!

Annonse

Hater egentlig kardio jeg også, men har funnet meget bra støtte i crosstrainer/ellipsemaskin (sliter med mølla pga ødelagte knær)

Mitt mål er å øke 1 minutt daglig og har kjørt på i 2 uker med det nå.

Hovedmålet mitt er også mer vekter, men kardioen hjelper sykt på overskudd til alt :D

Hater egentlig kardio jeg også, men har funnet meget bra støtte i crosstrainer/ellipsemaskin (sliter med mølla pga ødelagte knær)

Mitt mål er å øke 1 minutt daglig og har kjørt på i 2 uker med det nå.

Hovedmålet mitt er også mer vekter, men kardioen hjelper sykt på overskudd til alt :D

huff, jeg burde sikkert ha pushet litt mer med cardio, men jeg vet sannelig ikke om jeg får tid til å legge inn noe mer ettersom styrkeøktene tar 1 time og 20 min, 3 ganger i uka. Men jeg burde helt sikkert ha gjort det..:oops:

huff, jeg burde sikkert ha pushet litt mer med cardio, men jeg vet sannelig ikke om jeg får tid til å legge inn noe mer ettersom styrkeøktene tar 1 time og 20 min, 3 ganger i uka. Men jeg burde helt sikkert ha gjort det..:oops:

Du kan jo vurdere å ha litt kortere styrkeøkter? Mine tar sjelden mer en 45 min...

Ikke det at jeg legger inn noe cardio av den grunn, men det er fordi jeg ikke gidder :p

Som sagt jeg liker crosstrainer.. nå trener jeg 7 dager i uka, men har som mål å plusse på 1 minutt hver dag... begynn med 10-12 minutter og prøv samme.. funker som pokker for min del hvertfall og jeg liker heller ikke cardio, men nå har det blitt en besettelse på grunn av denne +1 per dag.

Hater cardio av hele mitt hjerte, så min vektnedgang har i hovdsak væty ved endring av kosthold,samt at jeg trener styrke 4 ganger i uka. Den cardioen som jeg innimellom kan takle uten å få en sterk trang til å begynne å hyle og slå rundt meg som en gal er svømming, og av og til turer i marka om det er litt pjuskregn. Du har hund? Fantastisk redskap for å spurte litt! Pleier innimellom å lånr hunder av venner og ta spurtintervaller med dem. Starte med å gå i litt høyt tempo, finn ei strekning som du ser på at det er realistisk at du vil kunnr springe, lysstolpe til lysstolpe feks, start med at du skal springe så fort du greier fra den ene til den andre, så går du strekningen mellom 3,og så spurter du igjen. Etterhvert vil du kjenne at du kan springe forbi den første lysstolpen og helt til neste. Og bikkja kommer til å elske det!:)

Som sagt jeg liker crosstrainer.. nå trener jeg 7 dager i uka, men har som mål å plusse på 1 minutt hver dag... begynn med 10-12 minutter og prøv samme.. funker som pokker for min del hvertfall og jeg liker heller ikke cardio, men nå har det blitt en besettelse på grunn av denne +1 per dag.

7 dager i uka! Oi, du har motivasjonen på plass ihvertfall :)

Takk for tips :D

Annonse

Hater cardio av hele mitt hjerte, så min vektnedgang har i hovdsak væty ved endring av kosthold,samt at jeg trener styrke 4 ganger i uka. Den cardioen som jeg innimellom kan takle uten å få en sterk trang til å begynne å hyle og slå rundt meg som en gal er svømming, og av og til turer i marka om det er litt pjuskregn. Du har hund? Fantastisk redskap for å spurte litt! Pleier innimellom å lånr hunder av venner og ta spurtintervaller med dem. Starte med å gå i litt høyt tempo, finn ei strekning som du ser på at det er realistisk at du vil kunnr springe, lysstolpe til lysstolpe feks, start med at du skal springe så fort du greier fra den ene til den andre, så går du strekningen mellom 3,og så spurter du igjen. Etterhvert vil du kjenne at du kan springe forbi den første lysstolpen og helt til neste. Og bikkja kommer til å elske det!:)

Jeg går turer i raskt tempo, men får meg liksom ikke til å jogge.. Så har man flere ganger hørt at man forbrenner like mye kalorier på å gå raskt som å løpe, og da har jeg ihvertfall ikke motivasjonen på plass. Liker å sykle da, indeed :D

Hvis du går f.eks 5km, så forbrenner du det samme om du jogger 5km, men det tar jo mindre tid å jogge 5km så du vil forbrenne mer i forhold til tiden. Men du forbrenner altså like mye per strekning uavhengig om du går eller jogger. Om du skjønte den :p

Om du ikke utstår tanken på kardio - så glem den. Selv har jeg en hvilepuls på rett under 50, selv om det nå er 2 år siden jeg kjørte hardt på kardio. God intensitet på øktene 6 dager i uka gjør at pumpa får kjørt seg, den også. Kardio er oppskrytt som fettforbrenning, fordi folk misforstår. Jeg har drevet med halvmaraton trening i 2 år, og gikk opp 5 kg i den perioden - i muskler. Men ble ikke mer deffet, fordi energibehovet var stort, så spiste jeg også deretter. Mitt tips, kjør korte, effektive økter. Jeg klarer aldri i verden å kjøre gjennom hele kroppen per økt, kanskje fordi jeg går inn maks i hver øvelse. 3 kvarter på full gass gir som regel et høyt metabolsk stress (uten at DU skal stresse for det ) fordi man klarer å holde høyt tempo og høyt trykk i den tiden. Trener du 1 time og 20, er du nødt til å gå ned på intensistet. Kjør splitt om du må, det er mange myter ute å går. Hemligheten bak å bygge muskler er ikke hva slags program du kjører, osv osv osv. Det er hvor seriøst du går inn i hver økt som avgjør resultatet. Kjør deg litt opp på proteiner, ned på kcal, så vil som regel muskelmassen stå rolig eller øke, mens fettvevet forsvinner. Har du mye fett å ta av, vil du som regel øke i styrke og muskelmasse. Det er min erfaring.

• 3 uker senere...

Jeg bruker enormt mye tid på mine økter.. Er det normalt å bruke 1 time og 20 min. på en økt, full proigram. Da har jeg 5 sett fordelt på trening som tar hele kroppen.. Noen nevnte splitt...

JEg er ganske effektiv og har lite pauser innimellom treningen.. Jeg skuolle gjerne ha kuttet ned tiden litt for mer effektivitet..

Vil håpe at du kjører mer enn fem sett fordelt på hele kroppen :) Er ikke sikker på hva du mener der, men om du vil ha mer effektiv tidsbruk, ville jeg gjort som følgende, for eks: Dag 1 trener du bryst og skuldre og triceps. Dag 2 kjører du gjennom rygg pluss bakside skuldre og biceps, Dag 3 lår, rumpe og mage. Jeg kjører en sånn splitt nå. Trener 2 dager, hviler 1, hele uka gjennom. Den lengste økta varer 45 minutter, den korteste 30. Men da er det HØY intensitet. Da er det ikke tid for small talk.

Jeg har 9 øvelser fordelt på hele kroppen hvor de aller fleste ahr 5 sett med ca 5 reps.

Men jeg har ikke mulighet til å trene særlig mer enn 3 ganger i uka.. kanskje 4 om jeg får ned tidsbruket. Ellers fungerer det jo iogfor seg greit. Smalltalk finnes ikke, for det er ikke derfor jeg er der :)

9 øvelser per økt! Synes det høres ut som litt mye..? Hva er de forskjellige øvelsene? Ville nok heller fordelt øvelsene dine utover antall treningsdager. Jeg pleier ikke kjøre på med mer enn 5-6 øvelser per økt rett og slett for å få høyere intensitet, og for å spare tid :) Bruker mellom 45-60 min per økt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...