Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Mitt navn er Silje og er 21 år. Jeg er veldig frustrert over situasjonen jeg er i. Trent i 7 mnd nå og gått ned 12 kilo helt til det stoppet opp i slutten av juli. Jeg har fulgt det samme spiseprogrammet som inneholder mye protein, med liten % av karbohydrater. Etter juli har jeg ikke gått ned hverken i cm eller vekt, og jeg veier enda en god del så det burde jo absolutt være mulig! Hva gjør jeg galt ? Jeg trener hver dag, bytter på styrke og intervall og har endret styrkeøvelser for og se om det kanskje hjelper. Men gjør ikke det. Føler jeg gir litt opp når jeg trener og trener og holder pp spisevanene men ingenting hjelper.. Kan man ha dårligere perioder eller må jeg øke treningen og spise mindre? Jeg trener en-to timer om dagen..

Håper noen kan hjelpe meg for finner ikke ut av dette selv..

Mvh Silje

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24137-trenger-virkelig-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker du noe annet enn vekta til å se på resultatene? Med tanke på at du trener mye styrke tror jeg det er ideelt å kaste vekta og heller bruke målebånd.

Hvis du følger samme spiseprogrammet (antall kcal også) så kan dét være grunnen til at du ikke går mer ned i vekt. Etterhvert som du blir lettere vil kroppen trenge mindre energi for å vedlikeholde vekten.

Høres ut som du trenger en hviledag syns jeg :p Skal ikke komme med noe ekspertråd da jeg virkelig ikke har peiling på dette området, men høres nesten ut som kroppen din er litt stressa, og kanskje trenger en liten pause? Høres i hvert fall mye ut med 1-2 timers trening hver dag for min del :) Ellers er det jo veldig vanlig at ting stopper opp innimellom, for så og plutselig sette igang igjen. Så jeg hadde prøvd å se om det hjelper å kanskje roe litt ned, legge inn 1-2 fridager i uken f.eks.

Stress+lite søvn er jo også kjent for å stoppe vektnedgang, er dette noe du sliter med kanskje?:)

Hei. Mitt navn er Silje og er 21 år. Jeg er veldig frustrert over situasjonen jeg er i. Trent i 7 mnd nå og gått ned 12 kilo helt til det stoppet opp i slutten av juli. Jeg har fulgt det samme spiseprogrammet som inneholder mye protein, med liten % av karbohydrater. Etter juli har jeg ikke gått ned hverken i cm eller vekt, og jeg veier enda en god del så det burde jo absolutt være mulig! Hva gjør jeg galt ? Jeg trener hver dag, bytter på styrke og intervall og har endret styrkeøvelser for og se om det kanskje hjelper. Men gjør ikke det. Føler jeg gir litt opp når jeg trener og trener og holder pp spisevanene men ingenting hjelper.. Kan man ha dårligere perioder eller må jeg øke treningen og spise mindre? Jeg trener en-to timer om dagen..

Håper noen kan hjelpe meg for finner ikke ut av dette selv..

Mvh Silje

hva veier du, hvor høy er du?

Du sier du trener 1-2 timer dagen? Hva trener du da? gjør du dette HVER dag i 7mnd?:)

Hva er "spiseprogrammet" ditt?

Jeg bruker også å måle cm men ikke skjedd noe der heller..

Ja, det kan godt være jeg trenger litt fri , men har jo prøvd noen dager hvor jeg bare går turer f.eks..

Jeg har snakket med andre og å de sier det kan være jeg spiser for lite.

Jeg er 168, og veier noen å 70 kilo. Varierer jo litt.

Ja jeg går en time om dagen også trener jeg styrke senere på dagen. Det har selvfølgelig skjedd i løpet av de to mnd at jeg ikke har fått trent alle dagene men kan ikke huske sist :p er jo veldig fornøyd til nå, forstår bare ikke hvorfor det stopper.

Jeg spiser som regel mye egg, skyr, karbonadekjøttdeig, knekkebrød, har også protein Shake av og til, mye salat, men ikke noe potet og pasta siden jeg spiser mye knekkebrød :p føler meg veldig uviten. Spiser endel kylling med salat og kesam på siden :))

Annonse

En grei regel jeg har lært er å ta vekten*2, så får du en bra proteinmengde (i hvertfall om du som deg, kutter ned på f.eks barbohydrat og fett). Nå når jeg selv ligger i kcal-underskudd for å gå ned noen kilo spiser jeg faktisk 130-140g protein (veier 58kg). Får du i deg så mye?

Kan jo være lurt å registrere alt du spiser noen dager, og se på ca hvor mange kcal du ligger på? Appen shape up club er genial til det syns jeg. Da scanner du bare inn matvaren (eller søker på den), og skriver inn mengde, så regner den ut både kcal, protein, karbohydrat og fett.

En får ofte en liten "aha-opplevelse" når en registrer alt en spiser. Enten om en finner ut at det er mer eller mindre enn man tror :)

Jeg inntar rundt 1200, og har app som jeg skriver inn på ca hver dag. Proteinintaket ligger nok ikke på så mye det skal men rundt 100g ca..

Må jeg ha mindre enn 1200 da for å gå enda mer ned? Jeg har jo bygget endel muskler underveis, og hvis jeg trenger ting styrke så vet eg ikke om det er så lurt å ha mindre kcal ?

Mulig at du må redusere kaloriene noe nå som du har gått ned 12 kg. En mindre kropp krever mindre kalorier. Vet du hvor mange kalorier du inntar?

Vil det ikke være vanlig å trappe OPP litt ettersom en har gått ned en del i vekt?

Kroppen vil i vel begynnelsen tåle et høyere underskudd, enn når en har gått ned...?

Edit: 1200 kcal hørtes veldig lavt ut, spesielt når du har to timer trening HVER dag. 1200 kcal er under BMRen din.

Jeg inntar rundt 1200, og har app som jeg skriver inn på ca hver dag. Proteinintaket ligger nok ikke på så mye det skal men rundt 100g ca..

Må jeg ha mindre enn 1200 da for å gå enda mer ned? Jeg har jo bygget endel muskler underveis, og hvis jeg trenger ting styrke så vet eg ikke om det er så lurt å ha mindre kcal ?

Nei, det er ikke lurt å spise mindre, for da forsvinner musklene.

Kanskje du burde spise litt mer mat, sakte trappe det opp, ettersom 1200 virker veldig lite, og forbrenningen din går ned sakte men sikkert når du spiser så lite.

Ser på endel andre tråder, ville vell heller regnet ut hvor mye du forbrenner på treningen, og hvor mye du forbrenner generelt, så ligger du kanskje 200kcal under dette hvis du vil ned i vekt.

Jeg bruker også å måle cm men ikke skjedd noe der heller..

Ja, det kan godt være jeg trenger litt fri , men har jo prøvd noen dager hvor jeg bare går turer f.eks..

Jeg har snakket med andre og å de sier det kan være jeg spiser for lite.

Jeg er 168, og veier noen å 70 kilo. Varierer jo litt.

Ja jeg går en time om dagen også trener jeg styrke senere på dagen. Det har selvfølgelig skjedd i løpet av de to mnd at jeg ikke har fått trent alle dagene men kan ikke huske sist :p er jo veldig fornøyd til nå, forstår bare ikke hvorfor det stopper.

Jeg spiser som regel mye egg, skyr, karbonadekjøttdeig, knekkebrød, har også protein Shake av og til, mye salat, men ikke noe potet og pasta siden jeg spiser mye knekkebrød :p føler meg veldig uviten. Spiser endel kylling med salat og kesam på siden :))

Jeg kan egentlig(uten å være 100% sikker) si at du eventuelt har gjerne spist for lite samt trener for mye.

Du må nesten fortelle litt mer om mengder du spiser. For hvis du har 7styrkeøkter i uken(skikkelige) så blir det fort mye mat som du burde spist også...

Høres lite ut synes jeg i hvert fall! Selv ligger jeg på 1400 daglig nå ca, og da ligger jeg i underskudd!! Og veier jo litt mindre enn deg også. Er som sagt ingen ekspert, så vet ikke hva du bør gjøre for å gå ned mer i vekt. Men å gå lenger ned på kcal høres ut som galskap for meg :p Høres ut som kroppen din har gått litt i sparebluss, og tviholder på det lille energilageret den har igjen... Så jeg ville prøvd å øke inntaket, og prøvd det ut en stund for å se hva som skjer :)

Annonse

Frokost har jeg alltid to egg, så spiser jeg en skyr til lunsj ett par timer senere, så typisk knekkebrød som mellommåltid, så kan jeg ha en kyllingfilet med noe salat og mager kesam også en Shake før og etter trening og en skyr eller egg senere på kvelden :)) typisk det samme bare middagen blir litt annerledes hver dag.

Du får i deg veldig lite fett da! :eek: Kanskje du kunne lagt inn litt avocado/nøtter/fet fisk? Fremdeles veldig sunt, men litt mer energi som kroppen din kan jobbe med :) også masse proteinrikt pålegg på de knekkebrødene! ;)

Frokost har jeg alltid to egg, så spiser jeg en skyr til lunsj ett par timer senere, så typisk knekkebrød som mellommåltid, så kan jeg ha en kyllingfilet med noe salat og mager kesam også en Shake før og etter trening og en skyr eller egg senere på kvelden ) typisk det samme bare middagen blir litt annerledes hver dag.

Ja kan godt være. Er bare veeeeldig vanskelig å se det selv og merke noe til det så blir mer en frustrasjon

Frokost har jeg alltid to egg, så spiser jeg en skyr til lunsj ett par timer senere, så typisk knekkebrød som mellommåltid, så kan jeg ha en kyllingfilet med noe salat og mager kesam også en Shake før og etter trening og en skyr eller egg senere på kvelden ) typisk det samme bare middagen blir litt annerledes hver dag.

Ja kan godt være. Er bare veeeeldig vanskelig å se det selv og merke noe til det så blir mer en frustrasjon

Forstår deg godt :) Er så mye info og forskjellige meninger der ute at det er lett å bli forvirra! Selv bestilte jeg et kostholdsprogram som var satt opp for meg, og syns det har fungert veldig bra. Deilig å ha noe konkret å forholde seg til, ikke lete etter svar i denne "jungelen" :p Men jeg ville prøvd det ut en måned å to hvis jeg var deg i hvert fall:)

Ettersom du allerede inntar veldig lite kalorier i forhold til din BMR trekker jeg tilbake min påstand om at kroppen trenger mindre når du har gått ned så mye. Prøv å regne ut din nøyaktige BMR og du vil nok selv med underskudd måtte spise litt mer enn du gjør nå. Anbefaler ikke å gå fanatisk på kaloriene, men det kan være lurt å ha en "grovregning" på det i løpet av dagen slik at du vet at du har inntatt nok ihvertfall, ellers vil det nok bli vanskelig å se resultater. Utrolig at du ikke er sliten av å trene så mye og spise så lite mat :nailbiting:

Hehe blir veldig unaturlig og spise så mye mer for føler man spiser hele tiden! Hehe men ja skal prøve :) takk for svar!

Haha ja, jeg er bare blitt så vandt til det og siden jeg er på skolen hele dagen så trenger man å bevege seg endel føler jeg :) så bare digg :)

1200!! Og to timer hver dag! Hei, jente, du må spise mer! Skjønner at du vil bevege deg når du er på skolen hele dagen, men gå deg noen turer osv. 4 dager med tung styrketrening i uka bør holde. Var jeg deg ville jeg tatt meg en uke fri fra trening, eventuelt trent veldig lett, og økt kaloriene gradvis, type 50-100 litt etter litt, så det ikke blir noen bråøkning for kroppen din. Hvis du har spist 1200 kalorier i lang tid, og i tillegg trent såpass mye, er det ikke rart at ting stopper opp. Det er viktig å jobbe på lag med kroppen sin, og nå høres det mer ut som om du jobber i mot den. Legg til karbohydrater som ris, poteter, søtpotet, havregryn, og fett som nøtter, avokado, fet fisk i stedet for magert kjøtt, kokosmelk osv.

Vil forresten også si at det er sterkt gjort av deg å holde ut med samme rutiner til tross for at ting stopper opp, da har du god viljestyrke og tålmodighet, noe du helt garantert kommer til å få igjen for senere :) Og 12kg er bra! Men prøv å spise mer en periode, det vil gi deg mer trykk på trening også. Og husk at restitusjon er halve jobben! Trening er tross alt en form for nedbryting, mens mat og hvile gjør at kroppen bygger seg sterkere og bedre til neste gang. Men det forutsetter at du gir den nettopp det også; mat og hvile :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...