Gå til innhold

Massivt energidropp på ettermiddagen - Kostholdsfail?


Kawaii

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid slitt med et enormt eneridropp på ettermiddag/kveld. Noe som fucker til treninga da jeg trener i 7-8 tiden.

Kan dette komme av små eller enorme feil i kostholdet?

Har helt tilfeldig satt opp gårdsdagens mattinntak og ADI oversikten:

Ser jeg hadde for mye fett og karbohydrater. Har ingen anelse hva halvparten er og hvordan det kan påvirke kroppen.

Noen opplagte mangler e.l?

post-17850-14440953851353_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva spiser du til frokost, lunsj, middag og kvelds?

Mange fungerer bedre med mindre karbohydrater og mer fett tidlig på dagen. Dette gir mer stabile blodsukkernivåer.

Frokost: Proteinshake (har aldri eid matlyst tidlig på morgenen)

Lunsj: Brødmat som serveres på jobben, typisk 3 brødskiver

Middag: "Normal" middag, kjøttkaker, spagetti, pannekaker, koteletter, kylling, laks osv..

Kvelds: Veldig forskjellig, proteinshake de dagene jeg trener, og gjerne et par speilegg e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost: Proteinshake (har aldri eid matlyst tidlig på morgenen)

Lunsj: Brødmat som serveres på jobben, typisk 3 brødskiver

Middag: "Normal" middag, kjøttkaker, spagetti, pannekaker, koteletter, kylling, laks osv..

Kvelds: Veldig forskjellig, proteinshake de dagene jeg trener, og gjerne et par speilegg e.l

Prøv å bytt ut brødmaten med noe mer protein og fettrikt. F.eks en salat med egg og ost i. Øk til gjengjeld karbohydratene til siste måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytt ut brødmaten med noe mer protein og fettrikt. F.eks en salat med egg og ost i. Øk til gjengjeld karbohydratene til siste måltid.

Du tenker type biorytmedietten?

Har hatt planer om dette, er vel bare veldig lettvindt å spise det man blir servert :p

Vil endel ned i fettprosent, derfor det lave mål om inntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også at det var lite mat til en mann på 188 som er 92 kg.

Mer mat! Og mer fet fisk, kylling, egg, biff, svin, nøtter, avokdao, oljer etc. Bare ved å kutte ned på karbsene(ikke kaloriene....du burde ha mer kalorier) og øke med proteiner og fett, så vil du merke raskt at du kvitter deg med en del vannvakt og vil raskt blir mer definert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Frokost: Proteinshake (har aldri eid matlyst tidlig på morgenen)

Lunsj: Brødmat som serveres på jobben, typisk 3 brødskiver

Middag: "Normal" middag, kjøttkaker, spagetti, pannekaker, koteletter, kylling, laks osv..

Kvelds: Veldig forskjellig, proteinshake de dagene jeg trener, og gjerne et par speilegg e.l

Sikker på at dette er 2000-2400kcal?:S

Klarer ikke å se at : 2 proteinshaker, 3 brødskiver(+pålegg), et par speilegg samt en "vanlig" middag skal utgjøre 2000-2400kcal? I så fall har du en meget stor middag? kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at dette er 2000-2400kcal?:S

Klarer ikke å se at : 2 proteinshaker, 3 brødskiver(+pålegg), et par speilegg samt en "vanlig" middag skal utgjøre 2000-2400kcal? I så fall har du en meget stor middag? kan dette stemme?

Lunjsen alene er 700 kalorier.. Men ja, stor middag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunjsen alene er 700 kalorier.. Men ja, stor middag

En stor middag, med for eksempel mye potet, ris, pasta eller generelt mye karbs, gjør at man blir sløv og trøtt på ettermidagen! Prøv å hold porsjonene i middagen på samme størrelse som lunsj eller kvelds.. Ikke gjør middag til dagens største måltdi! Frokost bør være det måltidet som er størst IMO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
En stor middag, med for eksempel mye potet, ris, pasta eller generelt mye karbs, gjør at man blir sløv og trøtt på ettermidagen! Prøv å hold porsjonene i middagen på samme størrelse som lunsj eller kvelds.. Ikke gjør middag til dagens største måltdi! Frokost bør være det måltidet som er størst IMO

Hvorfor i alle dager bør frokosten være størst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor middag, med for eksempel mye potet, ris, pasta eller generelt mye karbs, gjør at man blir sløv og trøtt på ettermidagen! Prøv å hold porsjonene i middagen på samme størrelse som lunsj eller kvelds.. Ikke gjør middag til dagens største måltdi! Frokost bør være det måltidet som er størst IMO

Blir som regel mye carbs til middagen, ja..

Dette med stor frokost har jeg lagt merke til at flere ringrever operer med, alltid lurt på bakgrunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir som regel mye carbs til middagen, ja..

Dette med stor frokost har jeg lagt merke til at flere ringrever operer med, alltid lurt på bakgrunnen?

Som regel en følgefeil der ideen er at du "trenger energi til å starte dagen med".

De glemmer prinsippet om at kroppen foretrekker homeostase, og at med mindre man har div sykdommer, slik som diabetes, så vil blodsukkernivået holde seg relativt stabilt. (læreboka mi opererer med et lite dropp etter ca 1-2 døgn faste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager bør frokosten være størst?

IMO " in my opinion" eller "min mening"

Alle er forsjkellige, for meg funker det med frokost som største måltid. Og det vet jeg fungerer for mange andre også med tanke på tretthet og energi senere på dagen. Det var ikke noe" Skal være størst" det var rett og slett ett forslag til trådstarter. Kanskje han får det bedre vis han gjør det slik, eller kanskje ikke. Alle er forskjellige, jeg vil iallefall anbefale en stor frokost, også flere mindre måltider etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker type biorytmedietten?

Har hatt planer om dette, er vel bare veldig lettvindt å spise det man blir servert :p

Vil endel ned i fettprosent, derfor det lave mål om inntak.

Ja, eller ihvertfall dreining mot den. Men du trenger ikke droppe all fett til kvelds og all karbohydratene tidlig på dagen (noe heller ikke biorytmedietten krever)

Tror du vil klare å gå ned i fettprosent med et noe høyere inntak og da vil nok også energinivået holde seg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Egentli så tror jeg at du må innfinne deg med dette til du har tatt egoe i betraktning på nytt, for det som skjer er på en måte en reaksjon på for lite næring ,men du motargumenterer på bakgrunn av et mindreverdighetskomplex som har en sammenheng med din fortolkning av noe i fortida, tatt i betraktning så vil måtte få en ny forståelse for dette, Men du må på en måte se sammenhengen i det for å forstå energi tapet, så da er det som følger, mer energi mindre problemer , men du vil ha en negativitet mot dette på bakgrunn av en tanke som i underbevistheten melder seg, det som vidre skjer da e at kroppen din kjem t å avreager med gi dæ ein følelse av energi tap, Men du kain unngå det vis du forstår hva tanken kommer av, Intuitive forslag kan gis. Men vill helst gi deg det personlig siden det er å betrakte som personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...