Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har generelt holdt et ganske sunt kosthold ganske lenge nå, og gått en del ned i vekt. Men føler det har stanset opp i det siste (ser ikke bare på badevekten). Så har tenkt å begynne å starte med oppkarbing (lite spørsmål, høres det smart ut?). Veier 77kg og er 183 cm for info. Tenkte det også kunne være for å kunne unne seg noe litt usunt og godt, så jeg får dekket det behovet :p Noen som har noen gode ideer på hva som passer fint?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23785-hva-spiser-dere-p%C3%A5-oppkarbing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ca 200 gram prot, og 800 - 1000 gram karbs, og ca 20 - 40 gram fett. Starter som regel på oppkarbingen fredag kveld etter trening, og avslutter den lørdag kveld.

For min del, dersom jeg spiser det jeg vil, feks blander mye karbs og fett sammen, så ødelegger det altfor mye.

Annonse

Er du sikker på at det er oppkarbing du skal ha? Ikke bare er refeed? Hvis det har stoppet helt opp ville jeg ikke vært sikker på at en oppkarbing ville løse problemet...

Er du sikker på at det er oppkarbing du skal ha? Ikke bare er refeed? Hvis det har stoppet helt opp ville jeg ikke vært sikker på at en oppkarbing ville løse problemet...

Vet ikke helt hva som er forskjellen på de to. Tar gjerne imot tips. Som sagt føler at jeg har stoppet opp, og vil bare få i gang prosessen igjen.

En refeed er å bare øke kaloriene en dag (flere om man har lav fettprosent) for å motvirke hormonelle adapsjoner.

En oppkarbing er å sluke mest mulig karbohydrater i løpet av en periode for å fylle på glykogenlagrene.

Fettprosenten er ikke lav, ligger vel på rundt 20% tror jeg. Begge metodene påvirker vel leptin som øker forbrenning? Og karbs øker nivået av leptin. Bare å rette hvis jeg er tar feil. Men hva synes du jeg burde gjøre for å få fart på vektnedgangen igjen? Er ganske frustrende at det ikke skjer noe :p Kanskje litt avsporing her, hehe

Fettprosenten er ikke lav, ligger vel på rundt 20% tror jeg. Begge metodene påvirker vel leptin som øker forbrenning? Og karbs øker nivået av leptin. Bare å rette hvis jeg er tar feil. Men hva synes du jeg burde gjøre for å få fart på vektnedgangen igjen? Er ganske frustrende at det ikke skjer noe :p Kanskje litt avsporing her, hehe

Uten å vite hva du spiser, hvordan du trener, om du er aktiv på jobb osv osv vil det være veldig vanskelig å svare på. Du vil uansett neppe få noen særlige leptinproblemer på 20% ;)

En refeed er å bare øke kaloriene en dag (flere om man har lav fettprosent) for å motvirke hormonelle adapsjoner.

En oppkarbing er å sluke mest mulig karbohydrater i løpet av en periode for å fylle på glykogenlagrene.

Aha, det er en forskjell på det ja. Good to know :) Trodde refeed = oppkarbing.

Uten å vite hva du spiser, hvordan du trener, om du er aktiv på jobb osv osv vil det være veldig vanskelig å svare på. Du vil uansett neppe få noen særlige leptinproblemer på 20% ;)

En vanlig dag med mat er 4 egg, 4 knekkebrød, litt mager skinkeost, andre måltider, to brødskiver med ca 100g kokt skinke eller boks med mager vaniljekesam med nøtter og rosiner eller salat med kylling (100g), middag: 200-300g kylling/fisk med salat eller søtpotet eller fullkornspasta, en proteinshake etter trening de dagene jeg trener, ellers en gang i løpet av dagen, er ikke så flink på kveldsmat da jeg sjeldent er sulten på kvelden, men da blir det som regel en smoothie eller noe frukt.

Trener 3 ganger i uken. Treningsprogram er:

Knebøy

Markløft (supersett)

Skulderpress med stang (supersett)

Benkpress

Chins

Dag 1: 3x10-12 dag 2: 4x6-8 dag 3: 5x4-6

Er ikke aktiv på jobb, men går til jobb før frokost og hjem igjen (30 min hver vei).

Talte kalorier før, men synes det ble litt mye styr så sluttet med det. Burde jeg inkludere noe kardio? Er glad i løpe så det er ikke noe problem. Føler jeg spiser såpass at hvis jeg driver med kardio på siden så må jeg prøve spise mer.

Annonse

Du veier 77kg og er 183 cm? Hva i all verdens rike skal du ned i vekt for?

Har fremdeles en del fett på mage og lår. Har ikke trent så veldig lenge så det er fett og ikke muskler :p Ligger som tidligere nevnt et sted mellom 20-25% i fettprosent.

post-27910-14440953896628_thumb.jpg

En vanlig dag med mat er 4 egg, 4 knekkebrød, litt mager skinkeost, andre måltider, to brødskiver med ca 100g kokt skinke eller boks med mager vaniljekesam med nøtter og rosiner eller salat med kylling (100g), middag: 200-300g kylling/fisk med salat eller søtpotet eller fullkornspasta, en proteinshake etter trening de dagene jeg trener, ellers en gang i løpet av dagen, er ikke så flink på kveldsmat da jeg sjeldent er sulten på kvelden, men da blir det som regel en smoothie eller noe frukt.

Trener 3 ganger i uken. Treningsprogram er:

Knebøy

Markløft (supersett)

Skulderpress med stang (supersett)

Benkpress

Chins

Dag 1: 3x10-12 dag 2: 4x6-8 dag 3: 5x4-6

Er ikke aktiv på jobb, men går til jobb før frokost og hjem igjen (30 min hver vei).

Talte kalorier før, men synes det ble litt mye styr så sluttet med det. Burde jeg inkludere noe kardio? Er glad i løpe så det er ikke noe problem. Føler jeg spiser såpass at hvis jeg driver med kardio på siden så må jeg prøve spise mer.

Kardio er neppe løsningen, og jeg er enig med damdidam, forsåvidt. Jeg ville sagt at recomposition ville være å foretrekke.

Uansett er det lite man kan hjelpe deg med når du ikke tar med makroene - og sulten eller ei, så må du spise maten din. Failing to plan is planning to fail.

Aha, det er en forskjell på det ja. Good to know :) Trodde refeed = oppkarbing.

men er nok ikke så ulikt heller, karbo kost er jo noe av det med mest kalorier og der folk naturlig kutter og der det er naturlig å fylle på også da. Ikke noe veldig hokuspokus egentlig.

gode fettkilder burde tas må spisedagen, fete meieriprodukter og mye nøtter.

det gir godt påfyll til mage/tarm juicen

men er nok ikke så ulikt heller, karbo kost er jo noe av det med mest kalorier og der folk naturlig kutter og der det er naturlig å fylle på også da. Ikke noe veldig hokuspokus egentlig.

gode fettkilder burde tas må spisedagen, fete meieriprodukter og mye nøtter.

det gir godt påfyll til mage/tarm juicen

Helt enig i det du sier. En ting jeg har lært i det siste, er hvor viktig sunt fett egentlig er :) Skal nok aldri spise mindre enn 100 gram fett pr dag.

Men når det gjelder kanskje folk som går på no carb i en periode, eller low carb, så vil det nok være gunstig akkurat den dagen du har oppkarbing å ikke ha for mye fett. Dette sett i forhold til oppkarbing da. Men du nevner spisedag, og slik jeg forstår det nå så skiller folk på oppkarbingsdag og spisedag (refeed?)

Nå er jeg usikker på hvem som bør ha spisedag kontra oppkarbingsdag? De som kanskje spiser i vektnedgangsfase hvor de inkluderer alle makroene? (prot, fett og karbs?)

Helt enig i det du sier. En ting jeg har lært i det siste, er hvor viktig sunt fett egentlig er :) Skal nok aldri spise mindre enn 100 gram fett pr dag.

Men når det gjelder kanskje folk som går på no carb i en periode, eller low carb, så vil det nok være gunstig akkurat den dagen du har oppkarbing å ikke ha for mye fett. Dette sett i forhold til oppkarbing da. Men du nevner spisedag, og slik jeg forstår det nå så skiller folk på oppkarbingsdag og spisedag (refeed?)

Nå er jeg usikker på hvem som bør ha spisedag kontra oppkarbingsdag? De som kanskje spiser i vektnedgangsfase hvor de inkluderer alle makroene? (prot, fett og karbs?)

de kaller det oppvarbing de som spiser ketogent. sikkert noe i det at de på disse dagene ikke trenger så mye fett. Det spiser de jo masse av ellers. Spisedager burde en ha om en har ett stort kaloriunderskudd , altså 500 i minus bør en minst ha da, for å trenge en spise dag. men hver 7 dag er for ofte og kan ødelegge dietten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...