Gå til innhold

Artikkel: Fra 0-9 pullups


Felicie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

mitt beste tips til deg er dette :

spesielt siste øvelsen om du allerede holde på med negative repetisjoner, og statisk hold.

Når det gjelder statisk hold ville jeg variert vinkelen på armene fra gang til gang, altså ikke bare hengt på toppen. Prøv samtidig å hold brystet ditt opp å ha litt svai i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt beste tips til deg er dette :

spesielt siste øvelsen om du allerede holde på med negative repetisjoner, og statisk hold.

Når det gjelder statisk hold ville jeg variert vinkelen på armene fra gang til gang, altså ikke bare hengt på toppen. Prøv samtidig å hold brystet ditt opp å ha litt svai i ryggen.

Takk for tips. Altså at jeg hopper opp (fra en benk eller lignende) og lar meg synke kontrollert ned? Slik at jeg får hjelp fra hoppet/avsparket fra benken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, hoppet/frasparket reduserer du fra gang til gang helt til du klarer helt uten hjelp.

Konge øvelse ettersom du må bruke kjernemusklaturen din til å stabilisere deg både på vei opp og ned.

repetisjonsmessig så pleier jeg å anbefale å kjøre 5x5 av de til de jeg trener, men gjerne spre settene ut gjennom treningsøkta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du missforstår.. Status er slik: Mestrer ikke én eneste pull-ups med egen kroppsvekt (enda). Mestrer 3-5 pull-ups med grønn strikk. Mestrer negativer.

I dag så økta mi slik ut: Negativer x 30 sek, 28 sek, 23 sek, 14 sek, 13 sek. Jeg kjørte altså fem sett og klarte å holde igjen i 30 sek i første settet, men ble naturligvis "utmattet" og klarte å holde igjen mindre i de siste settene.

Bør jeg kjøre noen sett med grønn strikk før eller etter fem sett med negativer?

Helt klart jeg som misforstå.

Jeg syntes det virket rart å skulle bruke strikk på negativene :p

Men ja... Bruk strikken før negativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart jeg som misforstå.

Jeg syntes det virket rart å skulle bruke strikk på negativene :p

Men ja... Bruk strikken før negativene.

Jeg har faktisk sett enkelte som har vært såpass svake at vi måtte bruke strikker for å lære dem å holde igjen på vei ned i negativene. Det gikk heldig vis fort over, men - you never know.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk sett enkelte som har vært såpass svake at vi måtte bruke strikker for å lære dem å holde igjen på vei ned i negativene. Det gikk heldig vis fort over, men - you never know.

Det gjelder ikke meg, jippi :) (Nå har jeg ikke så mange kg og holde oppe heller da, hehe.

Helt klart jeg som misforstå.

Jeg syntes det virket rart å skulle bruke strikk på negativene :p

Men ja... Bruk strikken før negativene.

Synes du jeg bør kjøre 5 x maks eller 5 x bestemt antall reps. Det er kanskje en fordel å ikke kjøre seg helt ut før negativene, altså ikke makse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes motvekt er helt greit om man enten bruker strikk eller står på stang (eller i stropper) i en smal crosskabelmaskin. De chinsmaskinene med plate på er jeg enig i at ikke er særlig gode, men når man står på stanga som henger i kablene så får man en naturlig begelsesbane og dette blir like bra som med strikk, men lettere å mikroloade progresjonen for hver økt.

Trente selv slik for å trene meg opp fra 0-20 chins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du jeg bør kjøre 5 x maks eller 5 x bestemt antall reps. Det er kanskje en fordel å ikke kjøre seg helt ut før negativene, altså ikke makse?

Kjør heller maks etter negativene eller på egne dager og ha litt i reserve når du varmer opp med strikken først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør heller maks etter negativene eller på egne dager og ha litt i reserve når du varmer opp med strikken først.

La oss si at jeg trener pull-ups tre ganger i uka. Om du skulle sette opp et "program" for akkurat denne øvelsen, tre økter pr. uke. Hva ville du anbefalt? I og med at du nevner egne dager med negativer.

Leste det du skrev om at motvekt er greit selv når man står på stang i crosskabelmaskin.. Men etter at jeg leste her at det er lite gunstig å trene med slik type motvekt ble jeg skeptisk.. Derfor prøvde jeg å trene med strikk og det føltes på en måte mer naturlig enn ved å stå på stanga? Bevegelsesbanen ble friere og det føltes mer som om å ta "ekte" pull-ups. Men du har rett i at det er lettere å justere kg fra gang til gang om man trener med motvekt i form av stang da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig det jeg lurer på.. hvordan jeg skal kombinere negative pull-ups og pull-ups med strikk i et tre økter pr. uke-program der målet er å klare en eller mange pull-ups med egen kroppsvekt? :)

Bør jeg begynne hver økt med å ta en pull-up uten hjelp? Begynner jeg isåfall ved å henge med armene strake og deretter prøve å dra meg oppover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde begynt med pullups i strikk 3 sett, så hadde jeg kjørt 2 sett med negativer etterpå.

Ser ut som du er veldig forvirret når det gjelder trening, og det forstår jeg, ser at du spør veldig mye. Tipper du leser veldig mye også?

Vil anbefale deg å ikke lese og spørre for mye, du blir bare forvirret. Finn ut hva som fungerer for deg og hold deg fast på det, for andre har veldig mange forskjellige meninger om hvordan ting bør gjøres. Lykke til med din første pullup! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig det jeg lurer på.. hvordan jeg skal kombinere negative pull-ups og pull-ups med strikk i et tre økter pr. uke-program der målet er å klare en eller mange pull-ups med egen kroppsvekt? :)

Bør jeg begynne hver økt med å ta en pull-up uten hjelp? Begynner jeg isåfall ved å henge med armene strake og deretter prøve å dra meg oppover?

Du kan kjøre programmet eksakt som det står. Siden du allerede klarer å kjøre negativer vil dette sikkert gi deg god progresjon.

Selv ville jeg lagt opp en dag med strikk som en lettdag. Velg en strikk der du kan klare 8-10 repetisjoner og kjør f.eks 5x5 sett med den motstanden. Neste uke kan du øke du til 5x6 repetisjoner eller fortsette på 5x5 med en lettere strikk.

På tungdagen kan du kjøre negativer. Alternativt kan du kjøre 5 reps i strikken og så frigjøre deg fra strikken på toppen og ta siste rep som en negativ og 3 sett av disse.

Men synes egentlig du bare burde prøve programmet som det står :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan kjøre programmet eksakt som det står. Siden du allerede klarer å kjøre negativer vil dette sikkert gi deg god progresjon.

Selv ville jeg lagt opp en dag med strikk som en lettdag. Velg en strikk der du kan klare 8-10 repetisjoner og kjør f.eks 5x5 sett med den motstanden. Neste uke kan du øke du til 5x6 repetisjoner eller fortsette på 5x5 med en lettere strikk.

På tungdagen kan du kjøre negativer. Alternativt kan du kjøre 5 reps i strikken og så frigjøre deg fra strikken på toppen og ta siste rep som en negativ og 3 sett av disse.

Men synes egentlig du bare burde prøve programmet som det står :)

Problemet er vel at jeg ikke forstår programmet helt? Så om du kan forklare det nærmere? :)

Hadde begynt med pullups i strikk 3 sett, så hadde jeg kjørt 2 sett med negativer etterpå.

Ser ut som du er veldig forvirret når det gjelder trening, og det forstår jeg, ser at du spør veldig mye. Tipper du leser veldig mye også?

Vil anbefale deg å ikke lese og spørre for mye, du blir bare forvirret. Finn ut hva som fungerer for deg og hold deg fast på det, for andre har veldig mange forskjellige meninger om hvordan ting bør gjøres. Lykke til med din første pullup! :)

Det har du veldig rett i! Jeg lurer mye, leser mye og blir mer forvirret. Jeg skal bare få orden på hvordan jeg ønsker å trene pull-ups nå og så skal jeg frigjøre meg fra ALLE råd og prøve selv. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...