Gå til innhold

Hjelp: For svak til å trene knebøy med stanga!


TANDT

Anbefalte innlegg

Hei.

Er relativt ny når det gjelder trening, og trenger derfor noen gode råd mtp. mitt lille problem.

Jeg klarer ikke å ta mer enn 1-2 repetisjoner knebøy med bare stanga (20 kg), og ikke mer en 3 repetisjoner knebøy til boks (ca. ned til parallel). Har bare trent 2 ganger, men føler ikke at det antallet repetisjoner jeg klarer å presse frem vil føre til noen spesiellt god fremgang.

Jeg trenger altså hjelp til å finne noen øvelser\fremgangsmetode som lar meg bli såpass sterk at jeg kan klare å trene knebøy effektivt.

Info: Jente, starten av tjueårene, 57 ish kilo, 1,65m høy, og aldri drevet med idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihei! du kan prøve det apparatet det fleste treningssenter har. Det er laget for beina, er usikker hvordan du egentlig forklarer det men om du spør i resepsjonen evt folk så vil nok dem vise deg til det apparatet ;) Er veldig bra, er nett som knebøy bare du ligger i en stol :D Men, det beste for deg var å bare fortsette å gjøre knebøy som nå, beina dine kommer nok til å bli sterkere. Jo mer du trener knebøy jo mer kommer musklene dine og styrken din forbedres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! du kan prøve det apparatet det fleste treningssenter har. Det er laget for beina, er usikker hvordan du egentlig forklarer det men om du spør i resepsjonen evt folk så vil nok dem vise deg til det apparatet ;) Er veldig bra, er nett som knebøy bare du ligger i en stol :D Men, det beste for deg var å bare fortsette å gjøre knebøy som nå, beina dine kommer nok til å bli sterkere. Jo mer du trener knebøy jo mer kommer musklene dine og styrken din forbedres.

Beinpress ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å løfte et mindre antall kilo opp på skuldrene? De fleste treningssenter har jo løse vektstenger til bicepscurl osv som er på 10, 12,5, 15, 17,5 kg osv. Får du dem opp kan du jo prøve med dem? Evt Bodupump stenger?

Eventuelt kan du gjøre goblet squat med manualer?

Mange muligheter :-) Lykke til! Du skal nok se at du raskt blir sterk nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener på senter med det meste av utstyr. Tror problemet mitt er litt todelt; skape nok innvendig trykk, og at jeg er for svak i beina. Er ganske så myk, men når jeg kommer i bunn av løftet, mister jeg trykket helt.

Ingen som kunne kommet med et eksempel på opplegg til meg? Vet ikke helt hvordan jeg skal sette opp progresjon mtp. belastning, reps og sett. Si at jeg vil benytte meg av f.eks beinpress og goblet squat?

Må bare skyte inn: Har lyst å trene benkpress med stanga, men er også her akkurat litt for svak til å klare den mer enn 2-3 reps uten hjelp. Skal jeg bare fortsette med brystpress med manualer, og bygge meg opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
Hei.

Er relativt ny når det gjelder trening, og trenger derfor noen gode råd mtp. mitt lille problem.

Jeg klarer ikke å ta mer enn 1-2 repetisjoner knebøy med bare stanga (20 kg), og ikke mer en 3 repetisjoner knebøy til boks (ca. ned til parallel). Har bare trent 2 ganger, men føler ikke at det antallet repetisjoner jeg klarer å presse frem vil føre til noen spesiellt god fremgang.

Jeg trenger altså hjelp til å finne noen øvelser\fremgangsmetode som lar meg bli såpass sterk at jeg kan klare å trene knebøy effektivt.

Info: Jente, starten av tjueårene, 57 ish kilo, 1,65m høy, og aldri drevet med idrett.

Spørsmålet mitt er også: Er du sikker på at du trener med korrekt teknikk? :) Står du for smalt f.eks? osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har ganske grei teknikk. Litt bredere enn skulderbredt, presser knærne ut, krommer ikke ryggen osv. Prøvde idag med curlstang på 12 kg idag. Var fremdeles ganske tungt. Klarte ikke mer en 4 reps det ene settet og 6 det andre. Det ble for tungt med et tredje. Tror jeg vil prøve meg med goblet squats på tirsdag :) Tusen takk for mye hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som å lese om meg selv! Jeg klarte ikke knebøy med kroppsvekt engang.... Da tok jeg beinpress, goblet squats og bulgarske utfall en periode. Innimellom tok jeg litt knebøy med kroppsvekt der jeg fokuserte kun på teknikken. Etter en del uker klarte jeg til slutt knebøy med 10 kg-stang, så noen reps med 20 kg og nå går det så det griner (nesten).

Bare å kjøre på :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...