Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke penger til det.. hehe. SS ser ut som et kult og bra program, men det er få øvelser og lite variasjon. Jeg heller litt mot Børges nybegynnerprogram, men stusser over at bøy og mark ikke er en del av programmet. Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor det er så få øvelser på dag1 og så mange på dag 3. Skjønner jo at det "bygger" seg oppover utover i uka, men det er jo gjerne på slutten av uka man har minst å gi.. hehe

http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-for-nybegynnere/

"Få øvelser og lite variasjon"

Så kan du også tenke hvem som har mest peiling av deg som har holdt på 1 år, eller Mark Rippetoe som har holdt på i 30-40 år. Dette her programmet funker som bare juling for meg, og du trenger ikke bekymre deg for at det er lite øvelser, skal love deg at du er sliten etterpå.

Fortsetter under...

Jeg har ikke penger til det.. hehe. SS ser ut som et kult og bra program, men det er få øvelser og lite variasjon. Jeg heller litt mot Børges nybegynnerprogram, men stusser over at bøy og mark ikke er en del av programmet. Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor det er så få øvelser på dag1 og så mange på dag 3. Skjønner jo at det "bygger" seg oppover utover i uka, men det er jo gjerne på slutten av uka man har minst å gi.. hehe

http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-for-nybegynnere/

Børge sitt nybegynner program har ikke knebøy og markløft i starten fordi det er beregnet for helt nybegynnere. Det er du ikke når du har trent i et år allerede. Som du ser i artikkelen anbefaler han å legge inn teknikk trening på knebøy og markløft etterhvert.

Starting Strength kan være et bra alternativ for deg. Vekter til å øke mer gradvis med får du ganske billig. Du trenger bare et eller annet du kan henge på stanga som veier 0,5 kg. En pose med en halvlitersflaske er den aller billigste løsningen selvom det kanskje ser litt harry ut...

Forhåpentligvis kommer disse på lager igjen snart:

http://www.mobech.no/vektlofterutstyr-ol-vektskive-jern-0-5kg.html

Jeg forstår ikke hvorfor folk har så mye mot deload ttil faste tider. Eirik Sandvik (tror jeg) postet for en liten stund siden på veggen sin en artikkel om grupper med trente menn som ble sammenlignet for å se effekten av deload. De med deload gjorde det best, og da tok de ikke pause fordi de var slitne, men fordi programmet sa det. HST brukte også strategiske deloads på slutten av hver runde for å få maks igjen for submax trening osv osv.

"Få øvelser og lite variasjon"

Så kan du også tenke hvem som har mest peiling av deg som har holdt på 1 år, eller Mark Rippetoe som har holdt på i 30-40 år. Dette her programmet funker som bare juling for meg, og du trenger ikke bekymre deg for at det er lite øvelser, skal love deg at du er sliten etterpå.

Jeg mente så absolutt ikke at det er noe galt med få øvelser og lite variasjon. Det er helt sikkert et knallprogram! Men jeg blir ofte fort lei av å følge det samme programmet hver dag, jeg liker å variere mellom dagene. Det er mitt svake punkt. Skal alikevel vurdere det :)

Børge sitt nybegynner program har ikke knebøy og markløft i starten fordi det er beregnet for helt nybegynnere. Det er du ikke når du har trent i et år allerede. Som du ser i artikkelen anbefaler han å legge inn teknikk trening på knebøy og markløft etterhvert.

Starting Strength kan være et bra alternativ for deg. Vekter til å øke mer gradvis med får du ganske billig. Du trenger bare et eller annet du kan henge på stanga som veier 0,5 kg. En pose med en halvlitersflaske er den aller billigste løsningen selvom det kanskje ser litt harry ut...

Forhåpentligvis kommer disse på lager igjen snart:

http://www.mobech.no/vektlofterutstyr-ol-vektskive-jern-0-5kg.html

Om jeg legger inn knebøy og mark - tror du da Børges program kan være greit for meg?

Et spørsmål til.. Jeg klarer ikke å øke noe særlig i benkpress med manualer i mitt nåværende program, men øker greit i de andre øvelsene.

Trener som oftest alene og tør ikke å spørre noen om hjelp, derfor trener jeg benk med manualer. Det fungerer vel greit dårlig på SS?

Et spørsmål til.. Jeg klarer ikke å øke noe særlig i benkpress med manualer i mitt nåværende program, men øker greit i de andre øvelsene.

Trener som oftest alene og tør ikke å spørre noen om hjelp, derfor trener jeg benk med manualer. Det fungerer vel greit dårlig på SS?

Du trenger ikke være for å faile i benkpress. Med styrken din vil du antagelig trene med 20-30-40kg en lang periode. Bare prøv å legge stanga ned på brystkassen så kjenner du at det ikke er særlig tungt eller vondt. Har selv faila med betydelig større vekt, lot stanga gli ut til siden og ned på golvet. Null stress.

Annonse

Du trenger ikke være for å faile i benkpress. Med styrken din vil du antagelig trene med 20-30-40kg en lang periode. Bare prøv å legge stanga ned på brystkassen så kjenner du at det ikke er særlig tungt eller vondt. Har selv faila med betydelig større vekt, lot stanga gli ut til siden og ned på golvet. Null stress.

Hehe, sant at jeg burde prøve meg der. Er bare så flaut å være hun lille jenta med rosa singlet som prøver å brife i benkpress og ender med å smelle den lille 20 kg's stanga i gulvet, hehe.

Dersom det er andre til stede vil de nok hjelpe deg dersom de ser du har problemer. Vi har alle vært der. En grei måte å treffe hjelpsomme og hyggelige folk...

Jada. Gutta er raske med å tilbye seg, men jeg syns fortsatt det er pinlig :p

Jeg føler meg ikke overtrent og motivasjonen er tilstede, men jeg tror alikevel det kan være lurt å la kroppen hvile litt. Tanker?

Hvis du ikke føler deg overtrent er du mest sannsynlig ikke overtrent, enkelt og greit. Du merker når kroppen din trenger hvile eller deload. En vanlig mosjonist, hobbyfitnessutøver, hobbystyrkeløfter eller hobbystrongman vil svært sjeldent bli overtrent. Noen av symptomene man kan få når man er overtrent er de samme som man får når du er syk eller har influensa, hvorfor? Jo fordi kroppen prøver å tvinge deg til å være i ro mest mulig slik at den får nok hvile.

En annen ting, hvis man klarer å sette nye PR er man ikke overtrent. Uansett hva folk sier. Det er umulig med PR hvis du er overtrent.

Har du noen gang opplevd at treningene rundt eksamenstid eller andre stressende begivenheter er dårligere enn de du har resten av året når alt går som planlagt? Grunnen til dette er fordi CNS ikke klarer å skille mellom psykisk og fysisk stress. Dette har det blitt forsket på. Husker ikke navnet på studien, men kan evnt grave den frem hvis du er interessert. Deltakerne ble delt inn i to grupper. Begge gruppene skulle sykle. Det som var forskjellen mellom gruppene var at den ene gruppen fikk en vanskelig oppgave de skulle løse FØR de syklet. Det var klar forskjell mellom hvor godt gruppene presterte. Gruppen som syklet uten å ha mottatt en oppgave på forhånd presterte mye bedre enn den andre gruppen. Forskerne konkluderte med at forskjellen i prestasjon lå i utmattelse av CNS.

Mitt tips, finn et program med baseøvelser. For eks 5/3/1, stronglift 5x5, westside barbell, sheiko eller starting strength. Jeg anbefaler å bruke RPE-system uansett hvilket program du velger. Personlig er jeg veldig fan av westside og 5/3/1 ikke bare fordi de gir deg et godt fundament å bygge videre på, men det legges også mye fokus på støttemuskulatur og hypertrofi. Westside bruker også en god del strikker til compensatory acceleration training (CAT). CAT er en type trening hvor man typisk trener med en belastning som er 50 % av E1RM + strikker. Hele poenget med CAT er å lære kroppen å rekrutere muskelfibre raskt nok. Ofte er ikke selve styrken en begrensende faktor, men det er farten og hastigheten muskelfibrene aktiveres på. Rask rekrutering = mer power

For å svare VELDIG kort på spm ditt : Ta deload når du selv føler kroppen trenger det. Igjen, klarer du å sette PR er du IKKE overtrent. Jeg sier ikke at du er overtrent hvis du ikke klarer det. Det er ofte mange faktorer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...