Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det som er viktig å tenke på er at det er en endring i eksamensformen, i hvert fall der jeg bor. Før fikk man en halvtime til å forberede et tema, og la fram dette. Det går man fortsatt, men nå er det også en uforberedt del. Dvs at det krever at du har kjennskap til hele pensum. I enkelte fag er det vanskelig å nå toppkarakter, men det er kanskje ikke målet heller? Det er lett å fullføre vgs som privatist, men skal du opp i 5-6, så kan det være lurt å ha undervisning i fagene. Samfunnsfag, geografi, naturfag osv kan gå fint uten undervisning, men store fag som norsk er vanskeligere å få oversikt over.

Det blir vanskeligere og vanskeligere å ta fag som privatist, og jeg har en teori om at det er mye for at privatisteksamen ikke skal kunne konkurrere med vanlig vgs uten problemer.

Jeg tok spesiell studiekompetanse som privatist(hadde da mye matte, kjemi og biologi), og kunne ikke klart det så bra uten undervisning. Jeg tok også andre fag, som religion og historie - disse var ikke like tunge.

Fortsetter under...

Takker for svar folkens! Ja jeg er fullt klar over at det ikke vil være en lett sak og ta alt som privatist. Jeg søkte meg inn på vanlig løp på allmennfag VG3, men der havnet jeg bakers i køen, og inntaket er gjort unna, og ventelista er så langt at det er ingen håp. Så da blir det privatist om jeg liker det eller ikke skal jeg få generell studiekompetanse.

Min motivasjon er rett og slett det å komme meg i arbeid med mennesker, men mer akutt, og komme meg opp av ''bunnen'' på lønnsstigen

Takker for svar folkens! Ja jeg er fullt klar over at det ikke vil være en lett sak og ta alt som privatist. Jeg søkte meg inn på vanlig løp på allmennfag VG3, men der havnet jeg bakers i køen, og inntaket er gjort unna, og ventelista er så langt at det er ingen håp. Så da blir det privatist om jeg liker det eller ikke skal jeg få generell studiekompetanse.

Min motivasjon er rett og slett det å komme meg i arbeid med mennesker, men mer akutt, og komme meg opp av ''bunnen'' på lønnsstigen

Du får starte på det, og heller håpe på å komme inn! På vår skole var det også syykt lang venteliste, men er maange som ikke takler presset og slutter. Det er alltid håp! Tror 30 fra ventelista kom inn hos oss i år iallefall!

• 1 måned senere...

Gym som privatist er en teoretisk prøve.

Hvilket en del latsabber spekulerte i, da de dreit i alt av tester på vgs... Fordi de visste at de var faglig sterke, og derfor kunne få 6 i gym, uten å være kapabel til å løpe 200 meter... eller gjennomføre en pushup.

EDIT: Det var iallefall sånn for noen år siden.

Annonse

Min erfaring er at et vgs-fag som er ment å være 5 timer per uke (programfagene), er latterlig lite krevende i forhold til utdanning på universitetsnivå. I Rettslære f.eks (5-times fag), lærer man vel cirka 1/5 av et fag på jussen, som man da er gjennom på noen uker. Så skal en holde følge på universitetet, tror jeg det kan være en fordel å ha kapasitet til å ta vgs som privatist på relativt kort tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...