Gå til innhold

Benkpressteknikk - To ting jeg ikke blir klok på


Splae

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lest mange artikler, og sett mange videoer som omhandler benkpressteknikk. Det er to ting jeg ikke blir klok på, fordi alle artikler og videoer sier noe forskjellige om dette:

1. 90 graders vinkel på albuene

Noen steder har jeg lest at du skal holde skulderbreddegrep og senke stanga ned så albuene får en flott 90-graders vinkel under løftet. Noen steder er ikke dette anbefalt. I forrige video jeg så ble jeg frarådet dette uten at det kom fram noen fasit på hva som burde gjøres i stedet for.

2. Hvor skal stangen treffe? Forskjellige svar overalt: Niplene, øverst på bryste, nederst på brystet, brystbeinet (som er hvor, btw?)...

Hvem bør jeg stole på? Kan noen med sykt bra resultater innen benkpress fortelle meg hva du gjør? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Her er det forskjell på 90 grader i albueleddet og 90 grader i skulderleddet. Å senke ned til 90 grader i albueleddet vil for de fleste innebære at du trener med redusert rom da oss uten ekstrem stor brystkasse eller korte armer vil ha litt mindre vinkel enn dette. Normalt anbefales det at overarmene er ca 45 grader ut ifra kroppen og ikke 90 grader. 90 grader vil gi større stress på skuldrene og er mer skadeutsatt, samtidig oppnår du dårligere kraftutvikling.

2. Dette er avhengig av dine proporsjoner. De fleste som bruker god oppspenning og overarmene 45 grader ut fra kroppen vil treffe noe nedenfor niplene, kanskje så mye som 10 cm. Så mellom niplene og nedre del av brystkassen en plass avhengig av hva som passer din løftestil.

Kan noen med sykt bra resultater innen benkpress fortelle meg hva du gjør?

Jeg kvalifiserer ikke her da :pGundersen™

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg klarte ikke henge helt med her ;)

"Normalt anbefales det at overarmene er ca 45 grader ut ifra kroppen og ikke 90 grader" <--- Er dette vinkelen mellom overarmer og sidemagen eller overarmer og underarmer?

2. Ok, takk for oppklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overkompliser ting.

Litt over skulderbredde på grepet. Jeg bruker ca 1 tommellengde fra skulderbredde. Senk stanga kontrollert ned til rett under brystvortene samtidig som du spenner latissimus, rumpe og mage. Underarmene skal vare 90 grader med gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg klarte ikke henge helt med her ;)

"Normalt anbefales det at overarmene er ca 45 grader ut ifra kroppen og ikke 90 grader" <--- Er dette vinkelen mellom overarmer og sidemagen eller overarmer og underarmer?

overarmer og "sidemagen"

Ganske så overbevist om at painttegningen min gjør det lettere å forstå:

post-549-14440952466458_thumb.jpg

Eller kanskje ikke... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overarmer og "sidemagen"

Ganske så overbevist om at painttegningen min gjør det lettere å forstå:

[ATTACH=full]115946[/ATTACH]

Eller kanskje ikke... :D

Paint-tegningen din var faktisk veldig oppklarende :D Takker og bukker!

Ikke overkompliser ting.

Litt over skulderbredde på grepet. Jeg bruker ca 1 tommellengde fra skulderbredde. Senk stanga kontrollert ned til rett under brystvortene samtidig som du spenner latissimus, rumpe og mage. Underarmene skal vare 90 grader med gulvet.

Takk for god forklaring! :)

Da tror jeg at jeg har teknikken på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kvalifiserer ikke her da :pGundersen™

Erm, både du og FrkHoel har kommet med gode forklaringer på spørsmålene som har blitt stilt. Kort fortalt vil jeg påstå at albuene, sett ovenfra slik som Paint-tegningen, bør være mellom 45-60 grader ut ifra kroppen. Dette minsker stresset på skuldrene, og tillater noe mer bruk av triceps i startposisjonen. Hold håndleddene og underarmene vertikale på underlaget, og treffpunktet vil gi seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...