Gå til innhold

HIIT uten utstyr


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har trent styrke i ca. ett år med noe intervall innimellom, men ønsker å ha to faste dager med intervall og mage/rygg. Jeg har brukt en god del av "Insanity"-øktene som intervalltrening, men da disse er på minst 37 minutter og opp til en time, føler jeg at jeg stresser for mye, samt ikke gir alt da jeg tross alt må holde ut. Har undersøkt Bodyrock, men her trengs det normalt sett masse utstyr, og jeg mister motivasjonen av å endre på disse øktene for å finne noe som passer. Har brukt tabata/gerilja-kardio litt, men ønsker å gjøre noe som også trener andre muskelgrupper, samt kan gjøres inne.

Så, noen som har tips til treningsprogrammer/hjemmesider med gode og intense intervalløkter, gjerne opp mot en halv time, og uten behov for utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Har du en bil? I så fall kan du dytte den på en parkeringsplass (car push / truck push). Dytt i 20 sekunder, hvil i 2 minutt, dytt i 20 sekunder, hvil i 2 min. Gjenta til du tar 7 runder. De første rundene er lette, men tro meg, de siste rundene gjør vondt! Du kan evt. starte med færre runder eller mer hvile mellom hver runde, det kommer an på hvordan formen er. Gjør dette én gang i uken først slik at kroppen rekker å tilpasse seg ny belastning, så kan du legge på en ekstra dag etter hvert.

Last gjerne ned en HIIT timer app hvis du har en smarttelefon, så legger du inn intervallene og slipper å følge med på klokke/stoppeklokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorea; hvis du har kjørt Insanity (som forøvrig fungerer kjempebra, men man bør følge programmet) så kjenner du greia. Shaun T har også Focus T-25 som er 25 minutter hver dag uten pause. Det er nødvendigvis ikke HIIT da, men funker som juling mtp cardio.

Jeg pusher visst dette litt i overkant; men du finner mye bra på www.streamfit.com. BJ Gaddour er veldig macho dude, men øktene er kjempebra; og alt kan filtreres på hva du ønsker å trene og hvaslags utstyr du har tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dynamisk oppvarming, 5 min jogging, spring 20 sekunder alt du har, gå 1 minutt og 40 sekund, spring det du har i 20 sekunder, gå 1 minutt og 40 sekunder igjen, gjør dette 5-6 ganger, selve slitet er 10 minutter, også roer du ned med 5 minutt lett jogg, så hjem å spis fornuftig osv! HIIT, max 2-3 ganger i uka, thats it, boom :) dette kan gjøres med sykkel, med roing, ute i naturen, på tredemølle, overalt, følg bare samme prinsippet. dette er faktisk utrolig krevende men med gode resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du en bil? I så fall kan du dytte den på en parkeringsplass (car push / truck push). Dytt i 20 sekunder, hvil i 2 minutt, dytt i 20 sekunder, hvil i 2 min. Gjenta til du tar 7 runder. De første rundene er lette, men tro meg, de siste rundene gjør vondt! Du kan evt. starte med færre runder eller mer hvile mellom hver runde, det kommer an på hvordan formen er. Gjør dette én gang i uken først slik at kroppen rekker å tilpasse seg ny belastning, så kan du legge på en ekstra dag etter hvert.

Last gjerne ned en HIIT timer app hvis du har en smarttelefon, så legger du inn intervallene og slipper å følge med på klokke/stoppeklokke.

Ingen bil tilgjengelig, desverre. Og har timer, så trenger ikke HIIT timer app, men eller takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud har de ikke fast dekke der du bor? Er jo bare å smelle på seg noen sko og komme seg utendørs. Sprintdrag, motbakke, burpees whatever...

Jeg kjenner til muliheten å jogge, men jogging har for meg vært kjedelig og det er tross alt ikke bra å "grue/stresse" seg ang. treningen. I tillegg ønsker jeg HIIT hvor mer enn bare ben trenes, men gjerne hele kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorea; hvis du har kjørt Insanity (som forøvrig fungerer kjempebra, men man bør følge programmet) så kjenner du greia. Shaun T har også Focus T-25 som er 25 minutter hver dag uten pause. Det er nødvendigvis ikke HIIT da, men funker som juling mtp cardio.

Jeg pusher visst dette litt i overkant; men du finner mye bra på www.streamfit.com. BJ Gaddour er veldig macho dude, men øktene er kjempebra; og alt kan filtreres på hva du ønsker å trene og hvaslags utstyr du har tilgjengelig.

Hvorfor mener du en bør følge programmet? Selv gjorde jeg ikke det da jeg følte så lange økter ble for mye og dermed ikke klarte å gi alt, samt ikke gledet meg nok (har heller ikke så mye tid ledig lengre). Har planer om å skaffe meg T-25. Vil du si det er like bra? Og hvorfor er det ikke HIIT?

Skal sjekke ut streamfit.com - tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dynamisk oppvarming, 5 min jogging, spring 20 sekunder alt du har, gå 1 minutt og 40 sekund, spring det du har i 20 sekunder, gå 1 minutt og 40 sekunder igjen, gjør dette 5-6 ganger, selve slitet er 10 minutter, også roer du ned med 5 minutt lett jogg, så hjem å spis fornuftig osv! HIIT, max 2-3 ganger i uka, thats it, boom :) dette kan gjøres med sykkel, med roing, ute i naturen, på tredemølle, overalt, følg bare samme prinsippet. dette er faktisk utrolig krevende men med gode resultater!

Prøver for tiden ut en intervall med 1 minutt pause og 30 sek høyere tempo/spurt. Vet ikke hvor stor forskjellen er på alle de ulike med ulike intervaller? Har også hatt tabata, men føler at 4 minutter også er litt lite. Mulig fordi jeg ikke har presset meg nok, men ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du en bør følge programmet? Selv gjorde jeg ikke det da jeg følte så lange økter ble for mye og dermed ikke klarte å gi alt, samt ikke gledet meg nok (har heller ikke så mye tid ledig lengre). Har planer om å skaffe meg T-25. Vil du si det er like bra? Og hvorfor er det ikke HIIT?

Skal sjekke ut streamfit.com - tusen takk!

Jeg har dratt gjennom Insanity to ganger, og vet at man får bra progresjon av å følge programmet. De gangene jeg har tatt litt 'her og der' så kommer man ikke nok inni rutinen til å klare å yte max. Det er min erfaring da, men folk er forskjellige.

T25 er ganske anderledes, spesielt mtp at det bare er 25 minutter. Det faller ikke helt innenfor som HIIT, for det er faktisk ikke intervaller i den forstand. Det er 25 minutter uten pause over hodet.

Men når det er sagt så er det også et veldig bra program, og det går nesten av seg selv. 25 minutter er over før du får tenkt deg om; og det gjør det veldig lett å kjøre det om morgenen når man står opp, som gir en fantastisk start på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...