Gå til innhold

Syntetiske burgerkjøtt


Anbefalte innlegg

post-1-14440951562718_thumb.jpg

Researchers from the Netherlands unveiled a burger made entirely from lab-grown stem cells Monday, cooking and tasting the test tube meat at a media event in London. Dr. Mark Post, a professor at Maastricht University, heralded today's public tasting as an important step toward wide-scale adoption of synthetic meat — a transition that some see as a solution to looming environmental and agricultural crises.

The five-ounce burger was constructed from 20,000 protein strands grown from cow stem cells. The strands were compiled over the weekend and removed from a deep freezer on Monday. It cost $325,000 to produce, and was financed entirely by Google co-founder Sergey Brin. For Post, today's tasting marks the culmination of five years of research.

Test tube burger unveiled at public tasting | The Verge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel strengt tatt feil å kalle det syntetisk, vel? Det er jo organisk selv om de har kultivert det i en lab...

Personlig tror jeg det er veldig positivt for planeten vår, så jeg er game på å spise det! Og så er det 0% fett, så da kan man bare tilsette så mye man selv måtte føle for :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montro om dette er noe for veggiser? Ingen dyr har vel dødd for dette, liksom? :p Jeg vet ikke om jeg hadde klart å spise det men... smaker det godt så hadde jeg sikkert klart :p Prisen er nok avgjørende. Ser for meg dette er sikkert DYRT :eek:

Jeg vil tro det tar en del av argumentene bort fra vegetarianere, ja. Kanskje ikke veganere, men vegetarianere bør kunne spise det. Når det gjelder pris, så vil nok den falle når produksjonstiden går ned og store fabrikker kommer opp. Og så er det jo bare å tilsette smaken man ønsker. Jeg kan i hvert fall tenke meg at det er skikkelig mørt siden "muskelen" aldri har vært i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stem cells taken from just one animal could, in theory, be used to make a million times more meat than could be butchered from a single beef carcass. The reduction in the need for land, water and feed, as well as the decrease in greenhouse gases and other environmental pollutants, would change the environmental footprint of meat eating."

M.a.o. må det dø noen få dyr for det, men veeldig mange færre enn nå. (y)

Special report: 'In vitro' beef - it's the meat of the future - Science - News - The Independent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stem cells taken from just one animal could, in theory, be used to make a million times more meat than could be butchered from a single beef carcass. The reduction in the need for land, water and feed, as well as the decrease in greenhouse gases and other environmental pollutants, would change the environmental footprint of meat eating."

M.a.o. må det dø noen få dyr for det, men veeldig mange færre enn nå. (y)

Special report: 'In vitro' beef - it's the meat of the future - Science - News - The Independent

Nei, jeg ser ikek det du sier. Man kan ta stamceller fra levende dyr (jeg gjør det selv i min pågående arr-operasjon) og bruke det på labben. Så Dagros trenger ikke dø med - de sier bare at de fra de stamcellene kan dyrke frem mye mer kjøtt en man kunne fått om man slo Dagros i hjel og lagde burgere av henne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg ser ikek det du sier. Man kan ta stamceller fra levende dyr (jeg gjør det selv i min pågående arr-operasjon) og bruke det på labben. Så Dagros trenger ikke dø med - de sier bare at de fra de stamcellene kan dyrke frem mye mer kjøtt en man kunne fått om man slo Dagros i hjel og lagde burgere av henne. :)

Men de sier jo videre at ""Eventually, my vision is that you have a limited herd of donor animals which you keep in stock in the world. You basically kill animals and take all the stem cells from them, so you would still need animals for this technology," Professor Post said."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de sier jo videre at ""Eventually, my vision is that you have a limited herd of donor animals which you keep in stock in the world. You basically kill animals and take all the stem cells from them, so you would still need animals for this technology," Professor Post said."

Det så jeg ikke, så da er det sikkert riktig som ble skrevet over - men snodig at de trenger *alle* stamcellene, da? Men - det kan jo legge hindringer for vegetarianere om de ikke liker at dyret blir drept og så sentrifugert :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jeg ikke, så da er det sikkert riktig som ble skrevet over - men snodig at de trenger *alle* stamcellene, da? Men - det kan jo legge hindringer for vegetarianere om de ikke liker at dyret blir drept og så sentrifugert :p

Nå vet jeg cirka ingenting om hvordan stamceller blir hentet ut av dyr, men det er kanskje ikke mulig å hente ut nok stamceller fra et levende dyr for at det skal funke effektivt og praktisk til produksjon (?) Hadde et lite håp om at noen her kanskje satt inne med masse spennende kunnskap om dette, for jeg synes i alle fall det virker veldig interessant :happy:

PETA støtter det i alle fall. Og personlig ser jeg ikke hvordan vegetarianere kan være mot dette når det er en såpass positiv utvikling for dyrevelferd og miljø. Det vil jo uansett alltid være dyr som lider for veldig mange produkter vi mennesker bruker, så 100% dyrevennlig forbruk vil nok alltid forbli en umulighet. (Vegetarianere på fitnessbloggen - finn denne tråden, vi trenger en kommentar! :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PETA støtter det i alle fall.

Det overrasker meg egentlig litt, med tanke på hvor kategorisk motstandere de er av absolutt alle former for dyrehold for menneskers gevinst - kjæledyr inkludert.

(men for all del, bra med støtte til slik forskning uansett!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...