Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja, hælene/midt på fot er en god huskeregel.

Synes det virker som startpossisjonen er litt lav i video nr. 3 ca 0:45 i utgangsposisjonen til løftet. Når du starter løftet, ca 0:45-0:46 så går rumpa litt høyere opp, og det virker for meg som en mye mer bedre måte å starte løftet på. Husk også å stram kroppen ordentlig opp, vær tight om man kan si det sånn.

Om du søker opp: "mark rippetoe deadlift" på youtube finner du en instruksjonsvideo som er veldig bra :) Om jeg ikke husker helt feil har han mange småtips underveis for å rette opp i småfeil :)

Selv synes jeg også det ser litt laft ut, men om man ser på mange av de profesjonelle styrkeløftere/strongman så har dem veldig lav startposisjon... Noen som har svar på hvorfor dem har det?

Om man starter med fua så "høyt" oppe vil ikke dette føre til at det blir "stifflemarkløft" i stede for vanlig markløft?

Kan se ut som det blir litt for tung vekt, ikke at du har noe problemer med å få det opp, men mtp bra nok teknikk.

Hvordan er styrken i beina? Kan hende de ligger litt etter. Men får du tyngdepunktet på hælene vil du jo automatisk aktivere beina mer. Prøver du kun dra med rygg da vil du jo ikke ha sjans på noe som helst vekter. Så vekt på hælene er nok essensielt.

Kan forøvrig adde at jeg hadde liknende problem. Hjelper å tøye med hamstring og rygg, bli litt mykere!

ja, kan vere det bare er belastningen som er problemet...

har minst 140 i bøy inne, men hamstring er en muskel jeg aldri har trent noe særlig/fast.. Hvordan tøyde du rygg?

Fortsetter under...

Det første du bør gjøre er og droppe alle vektene og fokusere og kun kjøre teknikktrening i ukene fremover. Du må få en kyndig person til og hjelpe deg der du trener, den bevegelsen du gjør midt i løftet er mildt sagt unormal.

Jeg tror at om du starter med rumpa høyere opp vil mye av problemet løse seg. Om rumpa er for lav i starten av løftet vil det ødelegge løftetbanen..knærne kommer da i veien. Styrkeløftere (i konkuranse) har bare en oppgave, å flytte mest mulig vekt :) De har også ofte nesten helt loddrette leggbein i startposisjon, noe som øker hoftenes kraftpotensiale.

Det første du bør gjøre er og droppe alle vektene og fokusere og kun kjøre teknikktrening i ukene fremover. Du må få en kyndig person til og hjelpe deg der du trener, den bevegelsen du gjør midt i løftet er mildt sagt unormal.

har trent teknikk trening nå i 4-5 uker... Har ingen kyndige personer der jeg trener... Kan man innom styrkeløft klubber eller lignende for og få innlæring av teknikk?

Mildtsakt?:p er den så unormal?=P

Jeg tror at om du starter med rumpa høyere opp vil mye av problemet løse seg. Om rumpa er for lav i starten av løftet vil det ødelegge løftetbanen..knærne kommer da i veien. Styrkeløftere (i konkuranse) har bare en oppgave, å flytte mest mulig vekt :) De har også ofte nesten helt loddrette leggbein i startposisjon, noe som øker hoftenes kraftpotensiale.

Neste markøkt (fredag) blir det høy rompe! :)

Jeg har også egentlig bare en oppgave.. og løfte mest mulig kg + holde meg skadefri.

Om du setter filmen på sakte film, eventuellt pasuer/starter filmen raskt igjen ser du hva som er galt ganske fort.

Beina dine er cirka 80% utstrakte, først da begynner ryggen å jobbe og blir 100% utstrakt, så spretter du med beina de siste 20%. Vanskelig å forklare, men tenk at det er en opperasjon, ikke to forskjellige.

har trent teknikk trening nå i 4-5 uker... Har ingen kyndige personer der jeg trener... Kan man innom styrkeløft klubber eller lignende for og få innlæring av teknikk?

Mildtsakt?:p er den så unormal?=P

Ja den er det :p Starten er ikke så ille, litt lav i ræva men i midten surrer du det veldig til. Ingen PT eller lignende der du trener? Om du tar kontakt med nærliggende klubb vil nok ikke det være noe problem :)

Annonse

Om du setter filmen på sakte film, eventuellt pasuer/starter filmen raskt igjen ser du hva som er galt ganske fort.

Beina dine er cirka 80% utstrakte, først da begynner ryggen å jobbe og blir 100% utstrakt, så spretter du med beina de siste 20%. Vanskelig å forklare, men tenk at det er en opperasjon, ikke to forskjellige.

altså det du mener er at jeg bør ta markløft med ca 80% utstrakte bein?

spretter med beina? :S

Ja den er det :p Starten er ikke så ille, litt lav i ræva men i midten surrer du det veldig til. Ingen PT eller lignende der du trener? Om du tar kontakt med nærliggende klubb vil nok ikke det være noe problem :)

haha xP

nei ingen PT... hehe :p

Jeg kjører egentlig bare standard med å strekke meg etter føttene. Samtidig har jeg også startet å trene masse core! Tror det er en kombinasjon av masse sånne småting som spiller ganske stor rolle! Skjønte fort at det ikke bare er å løfte på! Da kommer skadene og problemene. Ettersom du har mer enn nok styrke i beina så ligger det nok på bakside. Masse tøying og trening av hamstring må til. Hjelper ikke å trene markløft for hamstring, hvertfall ikke for meg! Ikke bra å få stort styrkeforskjell mellom bakside og forside. Men stå på! Som sagt, tenk på de småtingene som faktisk spiller stor rolle i den totale sammenhengen.

Skjer noe rart midt i løftet der ja! henger meg på den.

Det er mye viktigere å gjøre løftet i en bevegelse, å ikke rykke til på toppen.

Da du blir sterkere å har tunge vekter så kommer det til å skade ryggen eller knærne.

Stanga skal gå så godt som inntil kroppen hele løftet, og du skal dra bakover hele løftet. Så i utgangsposisjonen skal du ha føttene under stanga, og da du bøyer knæra i starten av løftet så er knærne så godt som over stanga. Drar du alt i en bevegelse da så så bruker du meste bein først + rygg, og da du kommer over knæra så er det bare å dra kontrollert bakover mens du presser hofta frem.

Det er ikke strakmark du skal trene, så du skal ikke starte med rumpa høyt i været. Da vil det gå mer på hamstrings med den teknikken. Du skal huke deg noe ned, og løfte stanga å kroppen så rett opp som mulig. Prøv gjerne sumo markløft, mulig det er bedre for deg.

Ellers ville jeg droppa beltet da du trener teknikk. Det er lettere å føle seg fram og trene muskulaturen uten det. Og dessuten trenger du ikke belte før det blir ordentlig tungt eventuelt de to siste seriene da du kjører høyreps...

Skjer noe rart midt i løftet der ja! henger meg på den.

Det er mye viktigere å gjøre løftet i en bevegelse, å ikke rykke til på toppen.

Da du blir sterkere å har tunge vekter så kommer det til å skade ryggen eller knærne.

Stanga skal gå så godt som inntil kroppen hele løftet, og du skal dra bakover hele løftet. Så i utgangsposisjonen skal du ha føttene under stanga, og da du bøyer knæra i starten av løftet så er knærne så godt som over stanga. Drar du alt i en bevegelse da så så bruker du meste bein først + rygg, og da du kommer over knæra så er det bare å dra kontrollert bakover mens du presser hofta frem.

Det er ikke strakmark du skal trene, så du skal ikke starte med rumpa høyt i været. Da vil det gå mer på hamstrings med den teknikken. Du skal huke deg noe ned, og løfte stanga å kroppen så rett opp som mulig. Prøv gjerne sumo markløft, mulig det er bedre for deg.

Ellers ville jeg droppa beltet da du trener teknikk. Det er lettere å føle seg fram og trene muskulaturen uten det. Og dessuten trenger du ikke belte før det blir ordentlig tungt eventuelt de to siste seriene da du kjører høyreps...

Ang rumpa, ikke høyt opp i været, men noe høyere enn på videoene bør det være. Ellers blir løftebanen fort feil. Kan selvfølgelig være en idè å prøve sumo-markløft.

Tror også du med fordel kunne stilt deg litt nærmere stangen så leggbeinet blir noen grader mere loddrett.

prøvde idag denen teknikken med 100kg. tok mange sett og repetisojner og dette gikk kjempe bra.. ikke vondt i rygg og litt sterkere...

kan dette være dumt av meg og begynne å løfte slik? Hvorfor løfter ikke flere sånn?

Annonse

• 2 måneder senere...
Litt vanskelig å se småpirk på film, men her er mine forslag:

- Skuldrene litt mere ned og bak.- (brystet opp)

- Litt høyere start possisjon (rumpa)

- Hodet litt lengere ned mot gulvet. (når løftet utføres, startposisjonen ser bra ut)

Prøv å få en rettere løftebane. Tenk deg at du bare skal røyse deg deg rett opp, ikke gjør løftet i 2 deler. Når du retter ut knærne bør det gå litt mere smooth enn på filmen. På filmen ser det ut som du slapper av litt i knærne i det du passerer de, før du fullfører løftet.

føler kanskje jeg har fått til dette nå? Rompa en smule lenger opp?

hallo, fått mer inn markløft nå føler jeg! Men ser på filmen at ryggen ikke er 100% perfekt!

Hva må jeg jobbe med? Rompa?

takker for svar.

130kg

vs gamle versjon på 130kg

Du starter optimistisk med rumpa langt nede hver gang. I stedet for å starte så lavt så ville jeg heller starta med rumpa i den posisjonen den er når stanga letter fra bakken, altså litt høyere.

Og det ser ut som du deler øvelsen inn i 2 bevegelser: først retter du ut beina, deretter drar du resten opp med korsryggen. Prøv å få til mer synergi mellom bein/rygg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...