Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

God dag godtfolk!

Trenger noen kritiske tilbakemeldinger på programmet mitt før jeg starter.

Er snakk om konstruktiv kritikk og ikke bare "it suxxx" - Gjerne si hva som kan gjøres bedre.

Treningsprogam

Dag 1

· Knebøy 5x5 3x Topp sett

· Rygghev 12x3

· Nordic Hamstring 5x5 / Rumenske Markløft 5x5

· Planke

· Reverse Hyper / Knebly m/strikk

Dag 2

· Benkpress 5x5 3x Topp sett

· 1-Arm tricepsnedtrekk / Smalbenk

· Militærpress 5x5 / shrugs 5x5

· Bicepscurl 5x5

Dag 3

· Markløft 5x5 3x Topp sett

· Bulgarske Utfall 5x5

· Glute Bridge

· Reverse Hyper

· Planke

Er et standard 3x i uken med 5x5 3x Topp Sett rettet mot styrkeløft. Er enda usikker på hvilke støtteøvelser jeg skal satse på men kommer til å finne mine svakheter underveis og rette støtteøvelsene mot de områdene for å forbedre de.

Jeg kunne sikkert kjørt Starting Stength for n'te gang men føler at det blir mere moro med noe som man har satt i sammen selv.

Be kind! :)

Mvh

Jonny

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23140-vurderingtilbakemelding-p%C3%A5-program/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør du meg er treningsprogram veldigt individuelt, det kommer ann på hvordan DIN ideelle fysikk ser ut som.

Og det er ikke så nøye hvilken øvelser du kjører, men at du faktisk får skikkelig kontakt med muskelgruppa som du trener og tren den hardt!! ( Men anbefaler såklart å kjøre flerleddsøvelser)

Håper du skjønner hva jeg mener og lykke til med treninga :-)

Spør du meg er treningsprogram veldigt individuelt, det kommer ann på hvordan DIN ideelle fysikk ser ut som.

Og det er ikke så nøye hvilken øvelser du kjører, men at du faktisk får skikkelig kontakt med muskelgruppa som du trener og tren den hardt!! ( Men anbefaler såklart å kjøre flerleddsøvelser)

Håper du skjønner hva jeg mener og lykke til med treninga :)

Er korrekt det at et program er individuelt fra person til person, det jeg er ute etter er forslag til noen nye støtteøvelser der ute.

Hvis du trener rettet mot styrkeløft ville jeg heller anbefalt deg et mengde-/frekvensprogram, hvor du har varianter av alle tre (noen dager to) baseøvelsene hver økt. Dersom du har, eller eventuelt tar, kontakt med en klubb kan de hjelpe deg med å sette opp et program.

Annonse

Hvis du trener rettet mot styrkeløft ville jeg heller anbefalt deg et mengde-/frekvensprogram, hvor du har varianter av alle tre (noen dager to) baseøvelsene hver økt. Dersom du har, eller eventuelt tar, kontakt med en klubb kan de hjelpe deg med å sette opp et program.

Hei

Er medlem av en styrkeløfterklubb og har kjørt et program som så ut som dette

• Mandag - Tung benk - Lett bøy
  • Onsdag - Tung bøy - Smalbenk
  • Fredag - Markløft - Benk

Har kjørt dette i nesten 1 år og trengte noe nytt. En måte å bli sterkere på er å bruke støtteøvelsene som kommer etter baseløft til å forbedre de svake områdene jeg har, sliter litt med halevinken i bøy osv og jobber med dette nå via programmet som jeg har satt opp nå.

Kjørte programmet idag og det kjentes ganske OK ut, ble overrasket og hele økten var på ca 45-60min.

Man trenger variasjon :)

Med det nåværende programmet ditt så får du jo trent overkropp kun én gang i uka, noe som sikkert er helt greit om du ønsker å ha fokus på bein og underkropp, men det vil antakeligvis ikke gi deg særlig progresjon i benk.

Hele dag 2 går med på overkroppen generelt og må ikke glemme at baseløftene tar mye på overkroppen enn hva man tror.

Hele dag 2 går med på overkroppen generelt og må ikke glemme at baseløftene tar mye på overkroppen enn hva man tror.

Jeg er klar over at baseøvelser aktiverer flere av kroppens største muskelgrupper, og kan klassifiseres som fullkroppsøvelser til en viss grad, men jeg vil fortsatt påstå du har en del større arbeidsvolum på underkropp enn overkropp med det programmet.

Jeg er klar over at baseøvelser aktiverer flere av kroppens største muskelgrupper, og kan klassifiseres som fullkroppsøvelser til en viss grad, men jeg vil fortsatt påstå du har en del større arbeidsvolum på underkropp enn overkropp med det programmet.

Dag 1 så har jeg rumenske markløft, planke og rygghev.

Dag 2 er full overkropp

Dag 3 er planke

Ja, jeg vil ikke ha et like jevnt arbeidsvolum i dette programmet sammenlignet med en standard styrkeløfterprogram.

Ved å ha 1 baseløft per økt så vil jeg også kunne øke mengden jeg kjører ved å ha full fokus på den ene øvelsen, skal også sies at jeg har en halvtime med oppvarming til den ene øvelsen (nei, ikke sykkel eller løping..duh)

Så ved å inkludere en dynamisk oppvarming så vil jeg også aktivere store deler av kroppen hver dag.

Dag 1 så har jeg rumenske markløft, planke og rygghev.

Dag 2 er full overkropp

Dag 3 er planke

Ja, jeg vil ikke ha et like jevnt arbeidsvolum i dette programmet sammenlignet med en standard styrkeløfterprogram.

Ved å ha 1 baseløft per økt så vil jeg også kunne øke mengden jeg kjører ved å ha full fokus på den ene øvelsen, skal også sies at jeg har en halvtime med oppvarming til den ene øvelsen (nei, ikke sykkel eller løping..duh)

Så ved å inkludere en dynamisk oppvarming så vil jeg også aktivere store deler av kroppen hver dag.

Vel, du ba om kritiske tilbakemeldinger.

Det var volum på overkropp og frekvens jeg simpelthen stilte spørsmål ved.

Om du klarer god progresjon på overkropp med dette, så er jo ingenting bedre :)

Vel, du ba om kritiske tilbakemeldinger.

Det var volum på overkropp og frekvens jeg simpelthen stilte spørsmål ved.

Om du klarer god progresjon på overkropp med dette, så er jo ingenting bedre :)

Ja jeg gjorde det og setter pris på de svarene og områdene som du har reflektert over. Det vil hjelpe meg videre med neste program hvis ikke dette funker som jeg vil :)

Annonse

Var det et skikkelig mengdeprogram du kjørte før? Ser ikke sånn ut, jeg bare spør.

Du vet at for å bli sterk i styrkeløft, må du trene styrkeløft, og ikke ha en dag dedikert til hver baseøvelse.

For å bli sterk i styrkeløft så må man også ta hensyn til sine svake sider, det vil da si at hvis det er 1 spesiell ting som ødelegger teknikken så lønner det seg å rette det opp. Ja, man skal også trene styrkeløft..selvfølgelig :)

Har kjørt mengdeprogram for lenge siden og fikk ikke noe ut av, må også huske på at alle er forskjellige.. Har sett folk dra 280kg i mark med en krum katterygg og har 1 baseøvelse hver dag til de som kjører hardcore med 100% disiplin som failer på 190 i mark (eksempler)

Et program er lagt opp på et individuelt nivå og dette er en måte for meg å finne ut om kroppen responderer positivt på programmet i 12 uker eller ei.

Selvfølgelig mange som er blir sterke på andre prinsipper enn mengdetrening.

Så skal det også sies at en person med gode gener som løfter som en idiot, og blir sterk på den måten, kunne blitt enda sterkere med skikkelig trening.

En annen ting, ikke frekt ment, men det er at jeg har vanskelig for å tro at alt ble gjort etter boka når du sier at du ikke fikk noe ut av mengdetreningen.

At alle er "forskjellige" og behøver program som er rettet mot deres egen personlige kropp og helt unike, og spesielle behov er helt feil.

For eksempel så vil Starting Strength, korrekt utført, gi god fremgang til alle.

(Jeg håper inderlig at folk har nok antenner til å forstå hva jeg legger i "alle")

Når det er sagt, virker det ikke som at du er særlig interessert i mengdetrening og da har jo dette lite betydning :)

Selvfølgelig mange som er blir sterke på andre prinsipper enn mengdetrening.

Så skal det også sies at en person med gode gener som løfter som en idiot, og blir sterk på den måten, kunne blitt enda sterkere med skikkelig trening.

En annen ting, ikke frekt ment, men det er at jeg har vanskelig for å tro at alt ble gjort etter boka når du sier at du ikke fikk noe ut av mengdetreningen.

At alle er "forskjellige" og behøver program som er rettet mot deres egen personlige kropp og helt unike, og spesielle behov er helt feil.

For eksempel så vil Starting Strength, korrekt utført, gi god fremgang til alle.

(Jeg håper inderlig at folk har nok antenner til å forstå hva jeg legger i "alle")

Når det er sagt, virker det ikke som at du er særlig interessert i mengdetrening og da har jo dette lite betydning :)

Har drevet med styrketrening siden jeg kom ut av forsvaret i 03 så har holdt på en god nok stund. Mangel på kunnskap på den tiden førte til at jeg kjørte mange forskjellige program og jeg kjørte alle program 100%. Er ikke den som gjør noe halvveis, da er jo vitsen borte. Problemet med mengdetrening for meg er at det blir fort kjedelig, iallefall hvis man har drevet på en stund.

Starting Strength er noe jeg selv anbefaler til folk som vil starte med trening og er vel den som gir en bra grunnmur før man begir seg ute i den store vide treningsverdenen, faller tilbake på starting strength selv nå og da hvis jeg har hengt meg opp i et annet program.

Men nå er det ikke dette en diskusjon om hvorvidt jeg kjørte 100% på mengdetrening eller om jeg åt nok til å fullføre målene mine, dette er en tråd som handler om en konstruktiv tilbakemelding på et program som jeg satt sammens selv i den forbindelse at jeg vil prøve noe nytt og ikke gå tilbake til den samme gamle "loopen"

Hvorvidt du kjørte 100% på mengdetrening blir vesentlig for diskusjonen når alle som svarer foreslår mengdetrening som beste treningsform for en styrkeløfter. Du spør, vi svarer :) Programmet ditt er helt fint, og vil sikkert kunne bidra til å fikse noen svakheter her og der, men rettet mot styrkeløft vil det være for liten frekvens på hver baseøvelse. Flere mengdeprogrammer vil kunne hjelpe deg med å jevne ut eventuelle skjevheter i styrken, og dersom du får hjelp gjennom klubben din kan nok de bidra til at programmet settes opp deretter. Da vil det heller ikke være å gå tilbake til den samme "loopen".

Kan hende mengdetrening er det beste, men jeg liker å tenke utenfor boksen når det gjelder trening. Personlig synes jeg at det blir litt vel for mye fasit her og der på hvordan ting gjøres. Ja det funker sikkert, men er det 100% optimalt for hver enkel?

For å sitere john martin på forrige post så er starting strength ment for nybegynnere (vil ikke si at det ikke funker på en viderekommen) og vil uansett gi fremgang men dette er snakk om veien etter det og da er det kanskje ikke at din måte å trene på funker for nestemann, dette er snakk om ideen om å faktisk prøve et skikkelig gammeldags program som jeg kjører nå for å virkelig teste ut.

Det som jeg mente med konstruktiv kritikk som kanskje ikke kom godt nok frem var forslag på andre type støtteøvelser som jeg nevnte i et tidligere svar men også en liten kommentar på hvordan dere tror programmet ville fungere.

Og får å avslutte den 100% diskusjonen; har jeg ikke gitt 100% på treningen så har jeg heller sittet hjemme å spilt Dust 514 eller monopol, kanskje bygd et flaskeskip :lol: Ingenting slår å se svarte prikker på trening etter endt øvelse.

Ble ferdig med kukerundtsyndromet i 2010.

<3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...