Gå til innhold

Tips mot prokrastinasjon


Ulrik

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Helt ærlig? Jeg skjerpet meg :p

Litt mer konstruktivt - jeg antar du prokastinerer fordi det er noe du ikke har videre lyst til å gjøre. Det virker gjerne stort og uoverkommelig.

- Bryt ned til delmål som er høyst overkommelige. Eks studier, ikke si at du skal lese 50 sider/ ti kapitler. Bryt ned til ti og ti sider, ett og ett kapittel. En liten pause hver gang, frisk luft eller fb ;)

- Legg merke til hvor lite tid det egentlig tar å gjøre det du ikke har lyst til. Husk det til neste gang.

- Før du gjør noe du vil, skal du gjøre noe du må.

- Min personlige favoritt: Hvis du hadde gjort det du ikke har lyst til med én gang du begynte å tenke på det, hadde du høyst sannsynlig vært ferdig nå. Som over, just do it. Ikke tenk på at unnlatelse er et alternativ.

Du er jo allerede en djevel på å sette deg treningsmål og jobbe mot dem, og benytter det sikkert av teknikker for å pushe deg selv der - er noen av disse teknikkene overførbare til andre deler av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig? Jeg skjerpet meg :p

Litt mer konstruktivt - jeg antar du prokastinerer fordi det er noe du ikke har videre lyst til å gjøre. Det virker gjerne stort og uoverkommelig.

- Bryt ned til delmål som er høyst overkommelige. Eks studier, ikke si at du skal lese 50 sider/ ti kapitler. Bryt ned til ti og ti sider, ett og ett kapittel. En liten pause hver gang, frisk luft eller fb ;)

- Legg merke til hvor lite tid det egentlig tar å gjøre det du ikke har lyst til. Husk det til neste gang.

- Før du gjør noe du vil, skal du gjøre noe du må.

- Min personlige favoritt: Hvis du hadde gjort det du ikke har lyst til med én gang du begynte å tenke på det, hadde du høyst sannsynlig vært ferdig nå. Som over, just do it. Ikke tenk på at unnlatelse er et alternativ.

Du er jo allerede en djevel på å sette deg treningsmål og jobbe mot dem, og benytter det sikkert av teknikker for å pushe deg selv der - er noen av disse teknikkene overførbare til andre deler av livet?

Smart. Reflektere i etterkant av en utført kjedlig/vanskelig oppgave. Det skal jeg implementere. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det er en krig jeg tror du må vinne over deg selv. Klarer du å styre hodet ditt så vil kroppen følge etter. Det handler om å bevisst ta kontroll over deg selv og det du vil oppnå (Meget lett å skrive, men desto vanskeligere å gjøre i praksis).

Det er vel flere ting som kan funke, men for meg handler det om å ta ansvar for det jeg egentlig vil i "key-moments" gjennom hver enkelt dag. Ikke tenk for langt frem i tid, men gjør det du kan fra dag til dag. Klarer du å vinne alle de svake øyeblikkene du har med deg selv i løpet av hver enkelt dag, så er det meste gjort. Dette krever at du faktisk blir bevisst på hva hodet ditt tenker i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...