Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg ei bøtte med Tri-Whey protein i går, hvor tanken i utgangspunktet var å kun bruke den av og til. Hvorfor? Fordi jeg pr. dags dato kun trener kardio ute i skauen/opp til en fjelltopp. Dette medfører at dersom jeg tar samme ruta 3-4 dager på rad kjenner jeg noe stølhet på dag 3, nesten gangsperre på dag 4. Vil det da være noen hensikt for meg å ta tilskudd eksempelvis på dag 3 og 4, for å hjelpe på restitusjonen? Eller bør jeg vente med å 'sprette champagnen' til jeg begynner å løfte litt vekter om et par uker?

Det skal sies at jeg samtidig forsøker gå ned i vekt, så det er dette som stopper meg litt. Sist jeg trente styrke for å gå ned i vekt kjørte jeg på med en del protein, og vektreduksjonen var nok noe mer rolig enn hva jeg opplever nå. Forrige gang var det nok noe dårligere kosthold i tillegg, så jeg skjønner jo det er en haug med faktorer som spiller inn her...

Iallefall - Protein når man kjenner behov, eller hver dag...?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23100-proteinshake-bare-n%C3%A5-og-da/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Den funker greit :)

Men et oppfølgerspørsmål; Pr. dags dato er jeg i en skolesituasjon, hvor jeg har valgt å få vegetarkost til middag (rett og slett fordi den vanlige maten smaker høgg, ser horribel ut, og stort sett er druknet i en eller annen smakløs saus). Jeg vet jeg burde sjekka proteininnhold selv her altså, men er det noen som har noen 'gylden regel' for hvordan man forholder seg til dette?

Eksempelvis kan måltid iløpet av en dag se slik ut;

1,5-2dl yoghurt med litt müsli til frokost, et glass melk og en kopp kaffe

Grovt rundstykke med tunfisksalat eller skinke (evt. leverpostei) til lunsj (her har jeg også mulighet for varm mat med en del kjøtt, men det er sjelden jeg finner det særlig godt...)

Til middag i dag var det ostesoufflé med brokkoli, ca. på størrelse med en stor muffin, smørstekte grønnsaker, ris og grovt rundstykke.

Til kvelds kan det være det blir en liten desiliter yoghurt med litt müsli igjen, eller en nektarin.

Ikke skyt meg for elendig kosthold, jeg vet det er relativt lite og muligens noe ensidig... Til mitt forsvar skal jeg sitte nesten pal på rumpa i 10 uker, med en tanke om å få skvisa inn en joggeøkt hver kveld, evt. løfte litt i styrkerommet når kidsa som tror de er superspreke mister motivasjonen etter en uke eller noe sånnt.

Takk for tips :) Problemet består litt i at det er en del andre matvarer her enn i Norge, og for å unngå å irritere hele matkøen så 'safer' man og håper ting har et gødt proteinnivå og litt mindre sukker og stæsj. Jeg får vel bare ta meg en runde og se hvordan det ser ut. Er jo ute etter vektnedgang, men er vel ok å ha litt protein så man ikke blir helt kylling.

Annonse

proteinpulver er et kosttilskudd. Burde bare tas hvis du trenger mer protein i kosten. 2 g pr kilo muskelmasse eller 1,5g pr kilo kroppsvekt

2g per kg muskelmasse vil for en gjennomsnittsperson tilsvare i underkant av 1g per kg kroppsvekt, sånn til opplysning.

1,5g/kg kroppsvekt er tilstrekkelig for de aller, aller fleste.

Fordi det er sunt. :) viktige aminosyrer som man ikke får i seg ellers.. (Om ikke jeg husker helt feil er jo aminosyrer proteiner) Men det har jo ett annet formål da. Målet er jo å gi en boost ved trening.

Jeg bruker det å det funker knall.. :)

Viktige aminosyrer som du får i deg i absolutt alle proteinkilder fra mat, også fra alle andre proteinpulvere :)

Annonse

Hvorfor er dere så aggressive da? Proteiner brytes ned i fordøyelsen til aminosyrer. Som kroppen kan bygge egne proteiner av. Eller bruke som fuel på samme måte som fett og carb...

Men beklager at jeg postet det.

Siterer Danisan, ikke meningen å fremstå som aggressiv. Men hvorfor mener du at aminosyrene du får fra BCAA ikke er i proteinpulver og div fast føde?

EDIT: du svarte på det ovenfor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...