Gå til innhold

Forbrenning pr dag, og middel mot bilringer?


Pesky

Anbefalte innlegg

Heisann. Første posten min, så håper jeg har postet det på riktig sted osv.

Jeg lurer på om dere eksperter der ute kan si noe om hvor mye jeg forbrenner per dag jeg. For å gi dere litt mer å gå på, så skriver jeg ned litt info:

Jeg er ganske stor, men har klart å gå av meg 20kg på 2 år nå (fra 133kg til 113kg nå). Altså veier jeg 113kg og er 194 cm høy. Jeg har trent regelmessig styrke med 2-split program nå siden februar i fjor, har blant annet gått ifra 40kg i benk til å maxe 105kg, og løper 9,2km 2 ganger i uka. Jeg har holdt meg på 113kg nå i noen måneder, men tenker det er på tide å starte igjen med diett. Vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, men jeg var virkelig en inaktiv pølse frem til februar i fjor, så vet ikke om det har noe å si på forbrenningen..?

Jeg får også varierende svar fra folk, som mener at jeg har nedsatt forbrenning pga inaktiv barndoms og ungdomstid, mens andre mener jeg har større forbrenning ettersom jeg veier mye.. Forvirrende.

Andre spørsmålet mitt går på målet om å få vekk bilringen jeg har rundt magen nå. Den sitter virkelig som spikret, og det føles ut som om jeg går ned alle andre steder enn magen. Og magen er vel det eneste stedet det virkelig er igjen en del fett.. (syns jeg når jeg ser meg i speilet ihvertfall). Er det noen som har noen tips om hva man burde trene og spise for dette? Per nå så ser dietten min ca slik ut:

Frokost:

3-4 knekkebrød m pålegg

3 speilegg eller eggerøre

En bolle havregryn

Lunsj:

3-4 knekkebrød m pålegg

1-2 grove rundstykker m pålegg ^

Middag:

Grønnsakspose (500g) + kyllingfilet/svinestrimmler/fisk etc

1 stk Fransk fiskegrateng uten grønnsaker (OMNOMNOM den er god)

På lørdag: GRANDIOSA! :D

Kvelds:

2 knekkebrød m pålegg

2 egg

Dette ble en skikkelig wall of text, men jeg håper dere kan hjelpe meg til videre suksess :) Ingenting annet er bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Din barn- og ungdomstid vil nok ha liten påvirkning. Forbrenningen din er ikke påvirket av et slags kumulativ regnskap av tidligere aktivitet. Eventuell flisespikkeri om muskelutvikling, insulinsensitivitet og egenskaper ved fettcellene kan vel diskuteres, men i det store og hele vil ikke det utgjøre noe.

Det som teller til den fordel er høyde (vekt, kroppsareal muligens) og aktivitet. Finn en kalorikalkulator, og ta utgangspunkt i den:

http://www.facebook.com/fitnessbloggen?sk=app_125997777506575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forbrenning:

https://www.facebook.com/fitnessbloggen?sk=app_125997777506575

Nedsatt forbrenning er det i 95% av tilfellene ikke noe som heter ;)

angående bilringen: Menn har en tendens til å lagre fett på magen, og da er det også gjerne her ting forsvinner sist.

Stå på videre og begynn en logg her inne så skal du se du holder motivasjonen oppe og får tips og råd som kan hjelpe deg videre :)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, godt jobbet med 20 kg ned!! :D

Videre er dette en finfin artikkel skrevet av the one and only Robert; http://www.adressa.no/forbruker/article1742028.ece

Ellers kan jeg bare vise til denne formelen (også fra Fitnessbloggen, min nye halvgud ;) )

http://fitnessbloggen.no/slik-finner-du-ut-hvor-mye-du-forbrenner/

Jeg ville prøvd å minimere knekkebrød (karbohydrater) og heller pøst på med mer fett og protein (laks, kylling, avocado).

Masse lykke til videre, dette greier du! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent litt: du går ned andre plasser? Mens det går tregt med magen? I så fall gjør du ingenting feil :D That's life! Magen kommer etter...

Ah, herlig å høre! Det går skummelt fort oppover rent styrkemessig nemlig, så da får jeg bare smøre meg med tålmodighet og fortsette hva jeg gjør. Formen har ihvertfall aldri vært bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anbefaler å logge alt du spiser her www.diett.no så oppretter du en treningslogg her... du oppdager nokk fort at du spiser mer kalorier enn du tror. Før opp alt... inkludert det du drikker..!! Jeg jobber andre veien å skal øke i vekt.. men vil ikke øke fettlagringen... så dette er et utmerket verktøy til å gå begge veier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar, også så raskt da gitt!

Det er fint å se at mange myter om spareblussforbrenning osv blir avlivet. Da har man ikke lengre noe som helst å skylde på. Menneh, ifølge kalorikalkulatoren på fitnessbloggen så har jeg en helt syk forbrennning på 3469 kcal om dagen, og det med moderat treningsmengde. Tror jeg skal ta det med en 5 klyper salt jeg.

Er det ikke slik at jo mer man spiser, jo mer forbrenner man også? (innenfor rimelighetens grenser da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at jo mer man spiser, jo mer forbrenner man også? (innenfor rimelighetens grenser da)

Tja... Altså om du refererer til den termiske effekten av mat osv...

Den mest praktiske tilnærmingen er å starte en plass... Deretter justere når det har gått ca 2 uker. Har du gått greit ned? Da fortsetter du. Har du ikke gått ned? Juster ned kaloriende med 500kcal e.l.

Start f.eks. på 3000.. Så tar du det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...