Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du får vondt i korsryggen fordi du løfter med den uten at beina får være mes og hjelpe til.

Ser du på videoen så ser du at ræva skyter i været ganske tidlig i løftet, og så bender du vekta opp med ryggen alene.

Hvor tror du belastningen havner hen?

Du burde ta deg bedre tid til å ordne skikkelig oppspenn, markløft er ingen hurtighetskonkurranse.

Skikkelig oppspenn i ryggen, stanga helt inntil kroppen og prøv å dra den igjennom skrittet på vei opp.

Det er ihvertfall det første som slår meg.

Du får vondt i korsryggen fordi du løfter med den uten at beina får være mes og hjelpe til.

Ser du på videoen så ser du at ræva skyter i været ganske tidlig i løftet, og så bender du vekta opp med ryggen alene.

Hvor tror du belastningen havner hen?

Du burde ta deg bedre tid til å ordne skikkelig oppspenn, markløft er ingen hurtighetskonkurranse.

Skikkelig oppspenn i ryggen, stanga helt inntil kroppen og prøv å dra den igjennom skrittet på vei opp.

Det er ihvertfall det første som slår meg.

Jeg har ALLTID trent med rumpeløft. Selv om det har gått bra til vanlig, ender det stort sett alltid opp med skade når jeg kommer meg til 180-200kg. Så blir det pause fra mark, og samme regla igjen.

Har prøvd spesifikt og trent meg opp til å kunne løfte mindre med ryggen, men den har alltid vært overlegen. Så jeg har rett og slett for mye ego til å trene med 150 med riktig oppspenn, kontra 170-180 med ryggløft.

Vil du trene mark over tid og bli sterk --> bare bit i det sure eplet og vær forsiktig med korsryggen. :)

løffter jeg ikke nok kmed bena?

kan være jeg har misstofstått, men skal ikke markløft være en markløft og ikke e "knebøy" ?

det gjør alltså ikke vondt i ryggen, er bare ubehaglig som om det føless at det er feil..

okei nå ser jeg det!

http://www.youtube.com/watch?v=Dp4DOQBDK6I

blir kvalm av og se på teknikken....

- ?bra startposisjon?,? bra oppspenn?, så starter løfftet så går allt til HEL.....

Ikke rart jeg kjenner det i ryggen, 90% av løfftet er med ryggen... Men va skal jeg gjør for og bedre teknikken gjør allt jeg kan for og bruke lår og rumpe i tilleg..

takker for svar!

Annonse

Det er nok like mye at teknikken ikke er rett innlært som at du er svak, men du er garantert ikke sterk nok i korsryggen for å løfte de vektene du gjør nå. Anbefaler deg på det sterkeste å få noen med peiling til å se på teknikken din, ellers er nok de fleste teknikk-folka heller inne på øvelsesteknikkforumet enn her på skadeforumet.

det som er så rart er at teknikken var MYE bedre før og fikk ikke vondt da! Når du ser på 160kg som var 1RM gikk opp med ganske grei teknikk og ingen ting smerte i rygg, og kunne reppe på 115kg markløft som ingen ting, mens då sliter jeg med 115, hva har skjedd?

Etter smerte blir alltid multifidii inhibiert, så det maker sense det! ;) Anyways, følg opp i andre tråden så skal du se det går deg bedre. Har du hatt mye trøbbel kan du trenge spesifikk opptrening, men ofte slipper man det.

her er tråden: nokk en markløft teknikk tråd | Fitnessbloggen Forum

Etter smerte blir alltid multifidii inhibiert, så det maker sense det! ;) Anyways, følg opp i andre tråden så skal du se det går deg bedre. Har du hatt mye trøbbel kan du trenge spesifikk opptrening, men ofte slipper man det.

hva er multifiddi inhibiert? :p

ja jeg skal be om at markløften skal gå bra i fremtiden... Man sier jo at man har komme langt nrår man inser selv at man gjør feil så.. ^^ Hvor kan man få spesifikk opptrening?

Multifidii er navnet på noen musklene som ligger helt i bunnen av korsryggen rundt L4-L5, og er med på å støtte opp ryggraden. Inhibert; hemmet/redusert funksjon/stoppet opp/ish.

Følgelig, masse herk i korsryggen, da svarer kroppen for å forsøke å forhindre skade.

Tror jeg? (Vet ingenting om medisin eller fysiologi)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...