LenaMarie Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Hei! Jeg har et stort problem ang. knebøyen min, som jeg ikke klarer å bli kvitt. Når jeg har gått ned, og skal opp igjen, så er det som at føttene bare svikter, og knærne går litt innover. Jeg får meg rett og slett ikke opp med mindre jeg lar det ene kneet (og spesielt det venstre) gå innover. Vet at det er vel på grunn av underutviklet bakside/hamstring? Det eneste jeg har fått med meg er at man burde prøve knebøy med strikk.. vel, vi har ikke ordentlig strikk på treningssenteret vårt ,men jeg bruker å knyte sammen noe gummiaktige greier med håndtak. Går greit, men føler fortsatt ikke det hjelper meg særlig. Jeg prøver å presse knærne utover hele tiden, men det skjer uansett. Så hvordan kan jeg jobbe med at dette ikke skal skje? Og hva skal jeg liksom gjøre i mellomtiden? Jeg får jo ikke til å øke på knebøyen uten at dette skjer. Denne vekta føles ikke tung en gang, altså jeg kunne sikkert klart en del mer hadde det bare ikke vært for at knærne gikk innover. Her er da en video: Hvis det er andre feil med teknikken også vil jeg gjerne høre det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxwell Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Hatt det samme problemet selv, kjører denne som oppvarming Kjører også sideliggende beinhev og en øvelse som heter clam shell for å aktivere gluteus medius(utsiden av skinkene). kne vandring innover er helt vanlig problem, knærene skal press ut på vei ned og når du skal opp igjen. Et mindsett kan være å tenke at du skal dele gulvet under deg med beina. husk også å varm opp rumpe med noen kroppsvekt glutebridger! god trening! ellers kan sikkert eirich hjelpe deg med teknikk T-bone 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steffeen Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Ville gått ned i antall kg, gå dypere, tren på å bli eksplosiv Prøvd å la tærne peke litt mere ut? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steffeen Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Tren teknikk, knærne skal ikke gå inn uansett, hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Ser hva du mener, det som kanskje kan løse det meste er om du går noe dypere, det vil gjøre at du må presse knærne ut for å få rumpa/hofta ned i mellom. Det vil også avsløre om du står for bredt, og evt andre ting. Du kan jo prøve det og så se hvordan det ser ut da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LenaMarie Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Hatt det samme problemet selv, kjører denne som oppvarming Kjører også sideliggende beinhev og en øvelse som heter clam shell for å aktivere gluteus medius(utsiden av skinkene). kne vandring innover er helt vanlig problem, knærene skal press ut på vei ned og når du skal opp igjen. Et mindsett kan være å tenke at du skal dele gulvet under deg med beina. husk også å varm opp rumpe med noen kroppsvekt glutebridger! god trening! ellers kan sikkert eirich hjelpe deg med teknikk Takk for tips og øvelser. Skal prøve å kjøre noen sånne. Bruker å ta ettbeins gb som oppvarming Ser hva du mener, det som kanskje kan løse det meste er om du går noe dypere, det vil gjøre at du må presse knærne ut for å få rumpa/hofta ned i mellom. Det vil også avsløre om du står for bredt, og evt andre ting. Du kan jo prøve det og så se hvordan det ser ut da Ja, det er bare det at hvis jeg går mye dypere enn nitti grader får jeg buttwink, og det er vel ikke spesielt heldig for korsryggen, eller? Men kan jo prøve det. Hvordan vil det avsløre om jeg står for bredt og evt andre ting, forresten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Takk for tips og øvelser. Skal prøve å kjøre noen sånne. Bruker å ta ettbeins gb som oppvarming Ja, det er bare det at hvis jeg går mye dypere enn nitti grader får jeg buttwink, og det er vel ikke spesielt heldig for korsryggen, eller? Men kan jo prøve det. Hvordan vil det avsløre om jeg står for bredt og evt andre ting, forresten? Om bein og knær begynner å falle innover står du for bredt. Altså, du merker om du står for bredt da du ikke lengre klarer å ha knærne over/forbi hælen sett bakfra. Om du sliter med buttwink blir det i alle fall ikke bedre av å bare kutte på høyden uten å jobbe med det. Jeg vil anbefale deg å gjøre litt slik: Sitt slik hjemme forran tvn noen minutter hver dag. Bruk albuene til å skyve knærne utover og press brystet fram og kjenn at ryggen er rett. (Du tvinger den til å være rett, holder en stund og slipper) Det hjalp meg veldig i starten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LenaMarie Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Om bein og knær begynner å falle innover står du for bredt. Altså, du merker om du står for bredt da du ikke lengre klarer å ha knærne over/forbi hælen sett bakfra. Om du sliter med buttwink blir det i alle fall ikke bedre av å bare kutte på høyden uten å jobbe med det. Jeg vil anbefale deg å gjøre litt slik: Sitt slik hjemme forran tvn noen minutter hver dag. Bruk albuene til å skyve knærne utover og press brystet fram og kjenn at ryggen er rett. (Du tvinger den til å være rett, holder en stund og slipper) Det hjalp meg veldig i starten. Haha, sant... du har vel rett egentlig i at det ikke hjelper særlig å kutte på høyden. Det skal jeg prøve! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Haha, sant... du har vel rett egentlig i at det ikke hjelper særlig å kutte på høyden. Det skal jeg prøve! Ordner seg dette skal du se Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiwas Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Squat to stand? Goblet squat? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Det kan se ut som om du står litt for bredt ja. Prøv skulderbreddes avstand,og vinkle heller føttene litt utover. malenesofie 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LenaMarie Skrevet 26. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2013 Her er en video til, etter jeg tøyde etter videoen til Martin Norum. Jeg følte at hoftene ble myyye løsere etter det, så det skal jeg fortsette med! Har på 2,5 kg mindre også. Ellers, står jeg fortsatt for bredt, bør jeg gå enda dypere eller? Jeg føler meg så hjelpeløs ang. knebøyen... det frustrerer meg at jeg har stått på samme vekta i mange måneder pga dette og terping på teknikk. Hater det. Jeg får ikke til å øke, da blir bare knærne vendt enda mer innover. Er det fordi jeg har stram/underutviklet hamstrings ift forside lår? Skal sies at jeg kjørte beinpress en periode istedetfor knebøy.. kan ikke si at det tok så mye på bakside akkurat. Var litt dumt av meg, men jeg elsket bare å kunne øke i vektene der, hehe. Kan det også være pga dårlig oppspenn? Hvilke muskler skal man egentlig stramme..? Har så lett for å bare slippe spennet i magen for eksempel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steffeen Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Anbefaler å gå ned mange kg, bli mye mere eksplosiv. Lettere å få trent inn teknikk også da, knærne dine vaier innover. Løftene går veldig seigt, derfor bør du gå ned i kg. Anbefaler å gå enda dypere ja LenaMarie 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Her er en video til, etter jeg tøyde etter videoen til Martin Norum. Jeg følte at hoftene ble myyye løsere etter det, så det skal jeg fortsette med! Har på 2,5 kg mindre også. Ellers, står jeg fortsatt for bredt, bør jeg gå enda dypere eller? Jeg føler meg så hjelpeløs ang. knebøyen... det frustrerer meg at jeg har stått på samme vekta i mange måneder pga dette og terping på teknikk. Hater det. Jeg får ikke til å øke, da blir bare knærne vendt enda mer innover. Er det fordi jeg har stram/underutviklet hamstrings ift forside lår? Skal sies at jeg kjørte beinpress en periode istedetfor knebøy.. kan ikke si at det tok så mye på bakside akkurat. Var litt dumt av meg, men jeg elsket bare å kunne øke i vektene der, hehe. Kan det også være pga dårlig oppspenn? Hvilke muskler skal man egentlig stramme..? Har så lett for å bare slippe spennet i magen for eksempel. Hvis man sammenligner med første video, vil jeg påstå su absolutt har beveget deg i riktig retning. Det kan se ut som om du er litt grunn innimellom, men det er litt tricky å se rett bakfra. Selv hjalp det meg å starte lett, og fokusere skikkelig på å presse knærne ut, prøve å legge vekten på utsiden av fotsålene. Apropos, hvordan legger du opp knebøy - treninga? Varmer du noe særlig opp med stanga etc, eller går du rett på der du får problemer? Og hvor mye løfter du/i forhold til kroppsvekta? Istedenfor å stå veldig bredt med føttene rett frem, prøv å stå med skulderbreddes avstand og skru føttene ned i bakken utover, samtidig som du strammer ræva. Det pleier å gjøre det litt enklere å få skikkelig magetrykk for meg, ihvertfall. Jeg tror ikke at kneproblemet skyldes svake hamstrings, heller det at du kanskje ikke er vant til å bruke beina på den måten helt enda. Problemer med spenn ville nok heller vist seg i form av problemer med å holde ryggen rak/ ikke svaie for mye ene eller andre veien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LenaMarie Skrevet 27. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2013 Hvis man sammenligner med første video, vil jeg påstå su absolutt har beveget deg i riktig retning. Det kan se ut som om du er litt grunn innimellom, men det er litt tricky å se rett bakfra. Selv hjalp det meg å starte lett, og fokusere skikkelig på å presse knærne ut, prøve å legge vekten på utsiden av fotsålene. Apropos, hvordan legger du opp knebøy - treninga? Varmer du noe særlig opp med stanga etc, eller går du rett på der du får problemer? Og hvor mye løfter du/i forhold til kroppsvekta? Istedenfor å stå veldig bredt med føttene rett frem, prøv å stå med skulderbreddes avstand og skru føttene ned i bakken utover, samtidig som du strammer ræva. Det pleier å gjøre det litt enklere å få skikkelig magetrykk for meg, ihvertfall. Jeg tror ikke at kneproblemet skyldes svake hamstrings, heller det at du kanskje ikke er vant til å bruke beina på den måten helt enda. Problemer med spenn ville nok heller vist seg i form av problemer med å holde ryggen rak/ ikke svaie for mye ene eller andre veien. Jaa, det ser jo bedre ut nå, men så snart jeg legger på litt mer vekter (hadde som sagt på 2,5 kg mer i første videoen) så blir det eenda mer innoversving i knærne. Det føles ut som at jeg kunne klart å løfte mer, altså jeg blir ikke så sliten. Er så usikker på det med vektene.. hva burde jeg gjøre? Høyrep, mindre vekt? Eller kun mindre vekt? Eller bare være på den vekta jeg har, og prøve å få inn teknikken? Jeg er ca 43-45 kg (liten benbygning, ehe) Første videoen løfta jeg 42,5 kg, andre videoen løfta jeg 40 kg. Jeg varmer først opp en til to ganger med stanga, så tar jeg 25 kg, så 35 kg, også går jeg på arbeidssettene. Alle med 5-6 reps. Burde jeg varme opp annerledes? Er litt usikker på hvordan man burde varme opp generelt. Leste denne artikkelen i går, så noe sånt som det som står nederst her?: Dynamisk oppvarming gir bedre treningsøkter - Fitnessbloggen Men jeg synes det så ut som jeg sto med skulderbreddes avstand, jeg. Haha. Og tærne mine mine peker jo utover..? Men takk for tips da Det med spenn, på de siste settene på litt tyngre vekt (2,5 eller 5 kg mer) eller noen ganger, svaier jeg faktisk noen ganger har jeg merket. Og noen ganger skjedde det at når jeg skulle opp igjen, falt brystet ganske mye ned, og ræva gikk oppover for at jeg skulle klare å komme meg opp... blæh. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 Å løfte kroppsvekt i knebøy krever en del, så jeg ville muligens anbefalt deg en periode på en-to uker med lavere vekter og teknikkfokus, kanskje 25-30kg på skuldrene, og mange sett med færre reps for å terpe teknikk? Hvis du ser på føttene dine i forhold til skuldrene i videoen vil jeg påstå at de er lengre ute enn skuldrene dine, altså^^ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LenaMarie Skrevet 27. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2013 Å løfte kroppsvekt i knebøy krever en del, så jeg ville muligens anbefalt deg en periode på en-to uker med lavere vekter og teknikkfokus, kanskje 25-30kg på skuldrene, og mange sett med færre reps for å terpe teknikk? Hvis du ser på føttene dine i forhold til skuldrene i videoen vil jeg påstå at de er lengre ute enn skuldrene dine, altså^^ Ja, kan jo prøve det. Kjører forøvrig 5 sett og 5 reps, burde jeg kjøre flere sett enn det? Men ja, kan prøve å stå litt smalere også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 27. juli 2013 Del Skrevet 27. juli 2013 De som begynner på Starting Strength-programmet kjører følgende oppsett for å finne ut hvor de kan starte. Finn deg en fyr som vet hvordan riktig knebøy skal være. Start med knebøy mens han følger med, først bare stanga, så øker du vektene helt til du ikke klarer å gjennomføre 5 reps med god teknikk lengre, og trekk av litt vekt. Derifra kan du starte med f.eks 5x5 eller 10x3 eller.. tjah, det du trenger for å få nok teknikkterping (: LenaMarie 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Draug Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Spre gulvet med føttene under hele repetisjonen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LenaMarie Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 Prøver det, men problemet mitt er at de går innover av seg selv. Hadde det vært så enkelt, hadde jeg ikke laget denne tråden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.