Gå til innhold

Videre trening etter stagnering


Heffi

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i nå 2 år trent 2 til 3 ganger i uken. Med oppdelt program. Rygg/bi, bryst/tri og ben alene.

Begynte og trene pga jeg er 194 cm og veide utrolige 65 kg(ikke kult når dama har større overarmer enn meg :p) Den dag i dag veier jeg 90 kg så har gått greit fremover men nå begynner jeg å lure på hva jeg skal gjøre, har fått skikkelig smaken på trening, men stopper litt opp nå. Endret programmet slik at jeg trener rygg/tri og bryst/bi fordi jeg føler jeg ikke klarer å trene de store musklene pga de små er svakere(armer). Hjelper dette? Har også begynt å trene enda flere ganger i uken fordi jeg ikke får den samme stølheten i musklene som jeg pleide og kan lett finne på og ta 5 øvelser på bryst eller rygg på en økt kun for å kanskje bli støl. Øktene kan fort bli 2 timer lange og neste dag kjenner jeg ikke "stølheten" og smeller på en økt til. Varierer også øktene mellom 8x4 og 15-20x4. Hva er mest lønnsomt?

Målet mitt er egentlig å komme enda høyere i vekt så jeg spiser en del(kunne selvsagt blitt bedre) men jeg har en forbrenning som ikke ligner grisen. I tillegg til mat har jeg fått mye ekstra karbs fra shaker og litt hjelp fra mr.kreatin for å komme opp i styrke. Har også gluten allergi så overalt hvor jeg leser når det gjelder vektøkning så er det noe som inneholder gluten. Hurra!

Så! hvor mange økter i uken? hvor mange muskelgrupper av gangen? hvor mange reps? Og hva F skal jeg putte i trynet for å legge på meg litt flesk/muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stopper fremgangen er det vel en av to ting:

Kosthold eller trening!

Spis enda bedre? :)

Skifte treningsprogram til noe veldig forskjellig fra det du gjør nå? RYP, 5x5 eller noe.. man må jo gi kroppen nye utfordringer for å vokse!

De anbefaler visst heller ikke at treningsøkten varer mer enn én time, og stølhet skal ikke ha noe og si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.tn.no/ryp

Både RYP og 5x5 virker som programmer som funker for alle. Erfaringer fra meg selv og venner har ihvertfall disse programmene vært de vi har fått best fremgang med!

Har gjenvnlig byttet ut øvelser for å forandre litt, men får kaste meg på 5x5!

Når det gjelder maten, spise bedre! Enig, men er ganske så lei det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gluten allergi, så er det sjelden et sjakktrekk å putte innpå kasein også. Kutt ut alt gluten fra maten din, og erstatt det med grønnsaker - ikke tenk energi, tenk næring. Les artiklene til Pål Jåbekk her inne. Altså, erstatt glutenvarer med grønnsaker, og melkeprotein med fisk, skalldyr, kjøtt og fugler. Om du har stagnert, så sjekk over programmet ditt. Stagnasjon blir ofte møtt med gal taktikk : Mer trening og fler øvelser. Har du fortsatt basisøvelsene i programmet ditt? Basis bygger masse, uansett hvor langt du er kommet. Kjør hardt, om det er tunge vekter eller ikke, sørg for at du alltid jobber hardt, istedet for å legge på enda flere øvelser. Støl behøver du ikke å bli. Du kan bli så støl du bare vil og miste muskelmasse samtidig, så stølhet forteller deg ikke annet enn at du har beveget deg når alt kommer til alt. Jeg blir sjelden støl, men jeg ser jo på vektene og kroppen at jeg vokser rimelig raskt. Jeg har ofte 2 til 3 øvelser for bryst og rygg, kjører mellom 10 - 13 sett, men jeg kjører hver rep og hvert sett hardt.

Men dette er jo et forum, vanskelig å finne et godt svar på sammensatte problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har trent hver kroppsdel 1 gang i uken i lang tid, prøv å øke frekvensen. Hvis du har kjørt samme repetisjonsantall lenge, prøv å endre repetisjonsantall.

5x5 er fin for høyere frekvens. RYP er fin for å endre repetisjonsantall.

Du kan også sette deg inn i autoregulering. Om innsatsen er 10 av 10 hver trening tipper jeg du vil ha fordel av å kutte litt ned på intensiteten og gå ned til å gi 8-9 av 10 en stund fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjaerlighet: pause? fremmedord :p har gjort det et par ganger men er så kjedelig.

Rodolfo: Gluten finnes ikke i kostholdet mitt lenger, hadde det vært det hadde jeg ikke veid 90 kg og hadde heller ikke klart å komme meg på trening if u catch my drift :p Har fortsatt basisøvelser i programmet, startet nå med chins også for å få litt avlastning fra nedtrekk som jeg merker at jeg er flink til å jukse på, i dag kjørte jeg 10x4 og 4 øvelser på rygg, HARDT og følte meg mere fornøyd. Men skal ikke se bort ifra at jeg prøver 5x5 siden det er så mye snakk rundt det.

Sotun: Tenkte på det også, men hvordan er forbrenningen din? økter du i vekt eller synker du med så mye trening? Hva trener du de forskjellige dagene Har nå snart muligheten til og trene litt "kampsport" også dvs boksing, bryting og leke slossing for å si det sånn, kun får å få litt kondis også.

Prøver å passe på hva jeg spiser også, men er vant med at jeg kan spise all dritt i og med at jeg ikke legger på meg, men har fått mye kjeft for det av samboeren! Men hva er en typisk mat dag for deg a?

Indigo: Startet med ferre reps i dag faktisk, mere kilo og roligere bevegelser for å holde musklene konstant i spenn. hardt men deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sotun: Tenkte på det også, men hvordan er forbrenningen din? økter du i vekt eller synker du med så mye trening? Hva trener du de forskjellige dagene Har nå snart muligheten til og trene litt "kampsport" også dvs boksing, bryting og leke slossing for å si det sånn, kun får å få litt kondis også.

Prøver å passe på hva jeg spiser også, men er vant med at jeg kan spise all dritt i og med at jeg ikke legger på meg, men har fått mye kjeft for det av samboeren! Men hva er en typisk mat dag for deg a?

Jeg øker jevnt og trutt i vekt. Det siste halvåret har jeg virkelig satt inn jernet og økt med rundt 2 kilo i måneden, og forsatt beholdt "six-packen". Jeg spiser jo 6 ganger for dagen, og prioriterer at alle måltidene mine skal inneholde bra med proteiner, samt karbohydrater. Mengde kalorier er viktig å holde høyt, slik at man stadig bygger (om dette er målet). Det er selfølgelig en grense for hvor mye kalorier du burde få i deg pr dag, men trener du hver dag og spiser regelmessig tror jeg det er vanskelig å få i seg over 3000 dagen med mindre du går inn for det. Du må tenke at hvert måltid gjelder, og treningsøkten du hadde er bare like god som hva du putter i deg de følgende dagene.

Jeg trener:

Mandag: Rygg / bicep / underarmer

Tirsdag: Bryst / Tricep / mage

Onsdag: Skuldre / nakke / underarmer

Torsdag: Bein / mage

Fredag / Rygg / bicep / underarmer

Annenhver uke bytter jeg mellom å kjøre rygg / bi to ganger, og bryst / tri to ganger.

(grunnen til at jeg kjører underarmer annenhver dag er fordi jeg har lyst å øke volumet på underarmen min)

Prøv også å ta med øvelser som belaster flere muskler, f.eks markløft og knebøy, dette er gode øvelser som innvolverer flere muskelgrupper samtidig og øker forbrenningen din.

En god dag matmessig for meg er f.eks:

Frokost: Havregrøt, yoghurt, melk + omega 3 vitamin tilskudd

Mellommåltid: Proteinshake, frukt

Lunsj: Ris, tunfisk, løk, paprika

Mellommåltid: Egg, bacon, fullkornspasta

Middag: Ris, kyllingfillet, grønnsaker

Kvelds: Hardkokte egg, frukt, melk.

I tillegg drikker jeg nok vann gjennom hele dagen. Da føler jeg meg mer oppegående og føler kroppen min blir mer "fyldig".

Ser at dette ble et veldig langt innlegg, men håper det hjelper litt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nytt for meg. Hva har hveteprotein og melkeprotein til felles i denne sammenhengen?

Mange av de som har gluten intoleranse som det heter så pent har også melke intoleranse. Mulig derfor.. Men heldigvis vokste jeg det av meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var nytt for meg. Hva har hveteprotein og melkeprotein til felles i denne sammenhengen?

Gluten er jo kjent for å være synderen når det gjelder mage/tarmproblematikk. Cøliaki, Chrons, IBS kan ofte spores tilbake til gluten og den skadelige virkningen dette har på tarmtottene. Kasein kan, i mange tilfeller, slippes gjennom skadede tarmer uten å være brutt helt ned, og vil da registreres av immunforsvaret som ukjent og dermed en mulig virusinfeksjon.Kjent som lekk tarm. Dermed vil kroppen begynne å angripe vev som har samme oppbygning som disse proteindelene, og du har en autoimmun sykdom på trappene. Ved å kutte ut både gluten og melkeprotein kan tarmene leges, og melkeprotein kan oftest gjenninføres uten problem senere. Det kan ikke gluten, da har man det gående igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluten er jo kjent for å være synderen når det gjelder mage/tarmproblematikk. Cøliaki, Chrons, IBS kan ofte spores tilbake til gluten og den skadelige virkningen dette har på tarmtottene. Kasein kan, i mange tilfeller, slippes gjennom skadede tarmer uten å være brutt helt ned, og vil da registreres av immunforsvaret som ukjent og dermed en mulig virusinfeksjon.Kjent som lekk tarm. Dermed vil kroppen begynne å angripe vev som har samme oppbygning som disse proteindelene, og du har en autoimmun sykdom på trappene. Ved å kutte ut både gluten og melkeprotein kan tarmene leges, og melkeprotein kan oftest gjenninføres uten problem senere. Det kan ikke gluten, da har man det gående igjen.

Fikk diagnosen cøliaki når jeg var 11, legene sa at jeg kunne vokse av meg allergien men sannsynligheten er ørliten. Kjenner ikke smertene den dag i dag om jeg får i meg gluten, men kroppen kjenner det, det irriterer tarmene og kan utvikle seg til tykktarmskreft. Not good!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk diagnosen cøliaki når jeg var 11, legene sa at jeg kunne vokse av meg allergien men sannsynligheten er ørliten. Kjenner ikke smertene den dag i dag om jeg får i meg gluten, men kroppen kjenner det, det irriterer tarmene og kan utvikle seg til tykktarmskreft. Not good!

Nettopp. Not so good. Derfor tror jeg ikke korn er menneskemat. Fugler derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
kjaerlighet: pause? fremmedord :p har gjort det et par ganger men er så kjedelig.

Rodolfo: Gluten finnes ikke i kostholdet mitt lenger, hadde det vært det hadde jeg ikke veid 90 kg og hadde heller ikke klart å komme meg på trening if u catch my drift :p Har fortsatt basisøvelser i programmet, startet nå med chins også for å få litt avlastning fra nedtrekk som jeg merker at jeg er flink til å jukse på, i dag kjørte jeg 10x4 og 4 øvelser på rygg, HARDT og følte meg mere fornøyd. Men skal ikke se bort ifra at jeg prøver 5x5 siden det er så mye snakk rundt det.

Sotun: Tenkte på det også, men hvordan er forbrenningen din? økter du i vekt eller synker du med så mye trening? Hva trener du de forskjellige dagene Har nå snart muligheten til og trene litt "kampsport" også dvs boksing, bryting og leke slossing for å si det sånn, kun får å få litt kondis også.

Prøver å passe på hva jeg spiser også, men er vant med at jeg kan spise all dritt i og med at jeg ikke legger på meg, men har fått mye kjeft for det av samboeren! Men hva er en typisk mat dag for deg a?

Indigo: Startet med ferre reps i dag faktisk, mere kilo og roligere bevegelser for å holde musklene konstant i spenn. hardt men deilig!

Kjedelig å stagnere å er det ikke ? ;) De fleste trener 5ganger i uka i fler måneder (FAIL) Det er en selvfølge kroppen SKAL ha hvile, Og de fleste er aaalt for dårlige på det etter hva jeg leser å ser andre på gymmet.

Selv trener jeg 4-5 dager i uka i 2 mnd , etter 2mnd, pause på 2uker (Har selvfølgelig hviledager imellom treningsdagene)

Bulker meg opp på de 2 ukerspausene , Og ja Heffi , det er kjedelig. Men skal man gro må kroppen få litt ro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...