Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hehe, det kan jeg også fort gjøre! I utgpunktet skal jeg ligge på 100 g prot, 50 g fett og resterende karb. Det blir fort mye karb for å komme opp i nok kcal. Hvis jeg blir liggende en god del høyere i prot, skal jeg fortsatt ligge rundt 50 g fett? Var du opptatt av at du fikk i deg tilstrekkelig med fett og karb? Takker igjen for svar :-D

Tenkte ikke på hvor mye fett og karbs jeg fikk i meg. Ikke vær redd for noen av delene :)

Fortsetter under...

Tenkte ikke på hvor mye fett og karbs jeg fikk i meg. Ikke vær redd for noen av delene :)

Jeg er ikke redd i den forstand. Det jeg er redd for er å få i meg for lite ift proteininntaket ;-) Men, slik jeg forstår.. Er det bedre å høyne i fett for å komme opp i nok antall kcal. Det vil også være enklere for meg mtp min diabetes :-)

Gjerne få i deg mer fett, anbefalingene om 1g per kg kroppsvekt er bare et minimumstall og du er godt tjent med å ligge en del over det. Mange fungerer dårlig på mye karbohydrater, og da erstatter de det med mer fett. Som Jane sier er det ikke nødvendigvis farlig å ligge høyt på proteinene, men det er heller ingen god grunn til det. De fleste føler proteinrik mat metter mer enn karbohydrater og fett, og dermed vil dette gjøre det vanskeligere å komme seg høyt opp på kaloriene.

Jeg høyner i fett :-) Jeg er veldig glad i grønnsaker og bær, men det gir ikke så mye kcal. Jeg er heldigvis både glad i å lage og spise mat ;-) Hoho.

Jeg er ikke redd i den forstand. Det jeg er redd for er å få i meg for lite ift proteininntaket ;-) Men, slik jeg forstår.. Er det bedre å høyne i fett for å komme opp i nok antall kcal. Det vil også være enklere for meg mtp min diabetes :)

Si meg - er det bare kommentarer fra jenter som er interessant for deg? Jeg svarte jo på det med kalorier og fett lengre oppe.

Når det gjelder protein bør du komme deg over leucin-terskelen til hvert måltid, så det vil si at du bør over 100g protein uansett om du vil øke i vekt. Det var derfor jeg også ga deg linken til proteinkilder som skulle være vennlige for diabetikere.

Når det kommer til personer som har diabetes type 2 og myse har denne fått økt interesse sett med myse sine insulinotropice egenskaper. Her varierer resultatene noe og studier av kort design viser lite eller intet positiv endring med 30gram myse. Når man vet at en metabolsk positiv endring kan ta opp til 12 uker så viser studier over en lengre tidsperiode, mer på eldre at melk/myse har en positiv effekt på fettfri masse samt en reduksjon av abdominal fedme.

For øvrig og til tross sterkere evidens så er det nesten "morsomt" at denne trenden gjelder i høyere grad eldre og ikke yngre individer, så denne "leucine-terskelen" bør tas med en klype salt - blant annet har andre studier igjen vist at "bovine milk" til tross for å ha suboptimale mengder leucine sammenlignet med samme proteinmengde i myse, så var det ingen signifikante forskjeller. Samtidig er det verdt å nevne at mange av disse studiene ikke bruker homogene grupper, derfor kan det av og til bli vanskelig å dra en direkte sammenligning. :)

Alt i alt så er det stadig mer bevis på at melk med sine insulinotropice egenskaper kan bidra til en bedret insulinresistens hos personer med forskjellige grader av metabolsk syndrom.

Vel siden karb inntaket ditt er noe hemmet så er det trolig en god ide å øke kalori inntaket ved hjelp av fett istedenfor karbo ( dette er også ganske effektivt for oss som er ekstremt matlei ) Tell kallorier til å begynne med og finn ut hvor mye du trenger å ta inn for å øke i vekt, ingen kalkulator kan bestemme hvor mye kroppen din fakisk forbrenner eller ikkje.

Idag endte jeg opp på 297 g proteiner, 173 g karbo og 49 g fett, og 2450 kcal, og idag har jeg vært uvel. Jeg har hatt et større behov for søtt og faktisk vært veldig sulten. Jeg tror jeg bør ligge på minimum 50 g fett (gjerne høyere) og rundt 100 kcal, og resterende proteiner. Hvordan hørtes det ut? Jeg tror jeg må kjenne etter på kroppen, ingen dager er like, og ingen matematikk kan vel forutsi hva som er best, men jeg ønsker liksom å "spise optimalt" for mest mulig fremgang ;-) Tidligere har jeg spist ca.3 måltider, men nå ligger jeg på ca.5 for å få i meg nok kcal. Kanskje det er derfor jeg har vært mer sulten også.

Annonse

Si meg - er det bare kommentarer fra jenter som er interessant for deg? Jeg svarte jo på det med kalorier og fett lengre oppe.

Når det gjelder protein bør du komme deg over leucin-terskelen til hvert måltid, så det vil si at du bør over 100g protein uansett om du vil øke i vekt. Det var derfor jeg også ga deg linken til proteinkilder som skulle være vennlige for diabetikere.

Haha, jeg er singel i min beste alder, så det var absolutt ikke meningen ;-) Jeg ønsket å sette meg ordentlig inn i linken du sendte før jeg svarte, og glemte helt å svare. Det var nyttig informasjon, så tusen takk :-) Jeg føler meg ikke helt grønn, men har masse og lære.

Når det kommer til personer som har diabetes type 2 og myse har denne fått økt interesse sett med myse sine insulinotropice egenskaper. Her varierer resultatene noe og studier av kort design viser lite eller intet positiv endring med 30gram myse. Når man vet at en metabolsk positiv endring kan ta opp til 12 uker så viser studier over en lengre tidsperiode, mer på eldre at melk/myse har en positiv effekt på fettfri masse samt en reduksjon av abdominal fedme.

For øvrig og til tross sterkere evidens så er det nesten "morsomt" at denne trenden gjelder i høyere grad eldre og ikke yngre individer, så denne "leucine-terskelen" bør tas med en klype salt - blant annet har andre studier igjen vist at "bovine milk" til tross for å ha suboptimale mengder leucine sammenlignet med samme proteinmengde i myse, så var det ingen signifikante forskjeller. Samtidig er det verdt å nevne at mange av disse studiene ikke bruker homogene grupper, derfor kan det av og til bli vanskelig å dra en direkte sammenligning. :)

Alt i alt så er det stadig mer bevis på at melk med sine insulinotropice egenskaper kan bidra til en bedret insulinresistens hos personer med forskjellige grader av metabolsk syndrom.

Jeg har proteinpulver som er 100 % myse, så kanskje det kan være lurt og implementere, sammen med melk :-)

Idag endte jeg opp på 297 g proteiner, 173 g karbo og 49 g fett, og 2450 kcal, og idag har jeg vært uvel. Jeg har hatt et større behov for søtt og faktisk vært veldig sulten. Jeg tror jeg bør ligge på minimum 50 g fett (gjerne høyere) og rundt 100 kcal, og resterende proteiner. Hvordan hørtes det ut? Jeg tror jeg må kjenne etter på kroppen, ingen dager er like, og ingen matematikk kan vel forutsi hva som er best, men jeg ønsker liksom å "spise optimalt" for mest mulig fremgang ;-) Tidligere har jeg spist ca.3 måltider, men nå ligger jeg på ca.5 for å få i meg nok kcal. Kanskje det er derfor jeg har vært mer sulten også.

Om du sliter med å få i deg kalorier så kan jo en god fløtesaus være tingen(y) Ingen vits i å spise ting som gjør en dårlig. Spiser selv ikkje stort mer enn en 100 g karbo pr dag, noen ganger går det opp til 150 men det varierer i hovedsak av hvor mye ris eg vil ha til middag:sneaky: Når det kommer til fett så ligger jeg runt det samme, føler meg ikke sulten selv om eg har periodisk faste med et 8 timers spisevindu.

Hvor mye kalorier du trenger er det bare du som kan finne ut, men protein kan du fint redusere, trenger ikkje noe over 200gram kan eg tenke meg.

Så mye proteiner er det ingen som trenger, og i hvert fall ikke når du skal opp i vekt. Halvér proteininntaket og bytt ut med karbohydrater og fett, det vil gjøre ting mye lettere for deg.

Annonse

Så mye proteiner er det ingen som trenger, og i hvert fall ikke når du skal opp i vekt. Halvér proteininntaket og bytt ut med karbohydrater og fett, det vil gjøre ting mye lettere for deg.

Kommer jo litt an på hva han liker. Om han får mye protein fra fett kjøtt er det jo strengt tatt ikke noe problem. Det er bare veldig dyrt drivstoff om han fokuserer på det. Fett *må* opp i hvert fall.

Om du sliter med å få i deg kalorier så kan jo en god fløtesaus være tingen(y) Ingen vits i å spise ting som gjør en dårlig. Spiser selv ikkje stort mer enn en 100 g karbo pr dag, noen ganger går det opp til 150 men det varierer i hovedsak av hvor mye ris eg vil ha til middag:sneaky: Når det kommer til fett så ligger jeg runt det samme, føler meg ikke sulten selv om eg har periodisk faste med et 8 timers spisevindu.

Hvor mye kalorier du trenger er det bare du som kan finne ut, men protein kan du fint redusere, trenger noe over 200gram kan eg tenke meg.

Idag har jeg spist større mengder fett og redusert karbo til rett under hundre, og jeg føler seg fungerer mye bedre :-) Det ble i ovarkant med protein igår, og idag ender jeg opp på akkurat 200 g. :-)

Mhm. Jeg har gjort noen forandringer idag, og det kjenner bedre ut :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...