Gå til innhold

Gå ned i vekt uten å miste styrke?


Sara Victoria

Anbefalte innlegg

Driver med styrkeløft og har gjort det ganske bra til nå, men det har dessverre blitt litt for mye kosemat og jeg føler meg rett og slett ikke vel. Vil gå ned 4-5 kg.

Hvordan gjøre det praktisk uten å miste styrke?

Blir litt forvirret da det er så mange tips og råd der ute. Og med styrkeløft må man vel få i seg sin dose karbohydrater også.

blir takknemlig for råd! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er relativt, har du fettprosent på 25 og går ned til 20 bør du ikke merke noe annet enn mindre energi i perioden man går ned. Saken blir en annen om du allerede er nede i 15-16 og dropper til 10.. Styrke vil man miste. Samme gjelder for gutter, bare lavere på skalaen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fullt mulig å gå ned i vekt samtidig som man blir sterkere. Cluet er å ikke gå for hissig ut med kalorikuttet.. 100-300 gram ned i uka. Ja det går sagte, men du får 10x mer igjen for det...

Kjapt spm da; hvis man er på underskudd og samtidlig blir sterkere, men ikke går ned i vekt på si en 4-6 uker, hva gjør man 'galt' da? Eller er det bare det at kroppen bygger muskler selv om den er i underskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt spm da; hvis man er på underskudd og samtidlig blir sterkere, men ikke går ned i vekt på si en 4-6 uker, hva gjør man 'galt' da? Eller er det bare det at kroppen bygger muskler selv om den er i underskudd?

At vekta stagnerer på et kaloriinntak som i teorien er et underskudd kan være pga følgende:

  • Stress. Stress, både fysisk og mentalt øker kortisolnivået i kroppen. Økt kortisol fører til vannretensjon som kan gi illusjonen av at vekta står stille.
  • Metabolsk tilpasning. Etterhvert som vekta går nedover vil også hvileforbrenning, termisk effekt av trening etc reduseres, nettopp fordi kroppsvekta blir mindre. Pga disse faktorene så kan det hende at underskuddet ikke lengre er så "stort" som det man begynte med og at vektnedgangen derfor stagnerer. Løsningen da er å gjøre et nytt kutt, men kun 50-100 kcal om dagen.
  • Du ligger ikke i underskudd totalt sett fordi du får i deg "glemte kalorier".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt mulig å gå ned i vekt samtidig som man blir sterkere. Cluet er å ikke gå for hissig ut med kalorikuttet.. 100-300 gram ned i uka. Ja det går sagte, men du får 10x mer igjen for det...

Det kommer helt an på hvilket nivå en er på styrkemessig, hvilket tidsperspektiv en har og hvor en befinner seg på skalaen i prosentvis fettmåling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvilket nivå en er på styrkemessig, hvilket tidsperspektiv en har og hvor en befinner seg på skalaen i prosentvis fettmåling.

Mulig jeg var litt rask på avtrekkeren der ja, men jeg mener fortsatt at det er mulig sålenge kalorikuttet ikke er stort og at man har god tid, selv om man ikke har årevis med treningserfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vekta stagnerer på et kaloriinntak som i teorien er et underskudd kan være pga følgende:

  • Stress. Stress, både fysisk og mentalt øker kortisolnivået i kroppen. Økt kortisol fører til vannretensjon som kan gi illusjonen av at vekta står stille.
  • Metabolsk tilpasning. Etterhvert som vekta går nedover vil også hvileforbrenning, termisk effekt av trening etc reduseres, nettopp fordi kroppsvekta blir mindre. Pga disse faktorene så kan det hende at underskuddet ikke lengre er så "stort" som det man begynte med og at vektnedgangen derfor stagnerer. Løsningen da er å gjøre et nytt kutt, men kun 50-100 kcal om dagen.
  • Du ligger ikke i underskudd totalt sett fordi du får i deg "glemte kalorier".

Okei, nr 1 der kan jeg se. Men jeg skjønner ikke helt hvordan man skal merke om man er stresset..?

Nr 2: Men vekta går ikke nedover..? det er jo akkurat det. den har ikke rikket seg de siste 6 ukene.

Nr 3: Det er et underskudd på 1000 kcal så det er jeg overbevist om at er riktig.

Det er forresten ikke meg jeg spør for ;) sånn btw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, nr 1 der kan jeg se. Men jeg skjønner ikke helt hvordan man skal merke om man er stresset..?

Nr 2: Men vekta går ikke nedover..? det er jo akkurat det. den har ikke rikket seg de siste 6 ukene.

Nr 3: Det er et underskudd på 1000 kcal så det er jeg overbevist om at er riktig.

Det er forresten ikke meg jeg spør for ;) sånn btw

1: Om du sliter med å få sove på kvelden fordi tankene kverner rundt i knollen så kan man vel kalle det stressa. Fysisk stress er nok litt vanskeligere å merke, med mindre det er så ille at du får totalt shut-down. Men kroppen blir normalt sett "stressa" ved mye trening og mye kardio.

2: Vanskelig å si noe når jeg hverken vet kjønn, alder, vekt, kal.inntak etc.

3. Høres ut som et underskudd som lett kan resultere i all of the above. Men som sagt, vanskelig å si noe spesifikt når man ikke vet noe som helst mer om individet det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Om du sliter med å få sove på kvelden fordi tankene kverner rundt i knollen så kan man vel kalle det stressa. Fysisk stress er nok litt vanskeligere å merke, med mindre det er så ille at du får totalt shut-down. Men kroppen blir normalt sett "stressa" ved mye trening og mye kardio.

2: Vanskelig å si noe når jeg hverken vet kjønn, alder, vekt, kal.inntak etc.

3. Høres ut som et underskudd som lett kan resultere i all of the above. Men som sagt, vanskelig å si noe spesifikt når man ikke vet noe som helst mer om individet det er snakk om.

Greia var det at det ikke skjedde noen ting med et underskudd på 500 kcal. Har fortsatt godt med energi og merker ikke noe særlig av underskuddet igrunn...

Herkules loggbok :)

EDIT: Sorry, ikke meningen å kuppe tråden her Sara Victoria .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det en ting til... Oppkarbing? Er det noe poeng i det og hva/hvor lenge og når?

Jeg spiser egentlig med sunn fornuft nå. Kuttet ut raske karbohydrater som potet, ris, mel og frukt.

Spiser masse proteiner, sunt fett og får i meg karbohydrater via grønnsaker, bær, meieriprodukter o.l

Burde jeg da ha noe oppkarbing da? Som sakt er fettprosenten min på ca 30-31. Trener 3 ganger i uka og er foreløpig på mengdeprogram som fort kan ta 2 timer per økt. Merker at jeg er noe vanvittig sulten på treningsdagene mine. Rett etter ei økt tar jeg meg en proteinshake blandet med ekstra lettmelk og 4-5 riskaker, da det blir en liten stund igjen før jeg kan koke sammen middag. Er ikke så langt unna et stevne jeg skal kvalifisere meg til NM på, 2 mnd ca. Tar gledelig mot alle innvendinger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv sverger jeg til et karborestriktivt kosthold + en spisedag i uken (kall det gjerne oppkarbing), har fokus på å holde et beskjedent underskudd og kjører en del lavintensitets kardiotrening for å kvitte meg med 5 kg på 4 uker. Funker greit for meg, men jeg løfter i -93 kg, så prosentvis er det gjerne ikke så mye å droppe for meg.

Sørg for å ikke måtte skvise for mye på kostholdet siste 4 dagene. Får du det travelt er det lett å miste styrke.

Du mister glatt ett til to kg siste døgnet bare på å ha riktig fokus på å minimere saltinntaket siste tre dager og kutte i vanninntaket siste 16 timer før konkuranse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt forstått det med spisedag. Da jeg har en lite kcalunderskudd hver uke er det vel fort gjort å spise seg opp igjen på en evt spisedag? Jeg er i -84 og veier 79 kg, så jeg trenger ikke å tenke på å skulle kutte saltinntak eller vann før konkurransen. Jeg ønsker kun å gå ned i fettprosent for å føle meg vel, er vel litt for mye fett her og der. Vet ikke hvor langt tid det er realistisk å se for seg å bli kvitt 4-5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisedag er kult!

;)

Myten tilsier at den hjelper på å "booste" opp forbrenningen igjen, siden du har brukt seks dager på å skru igjen krana. Om det faktisk er slik det henger sammen, er vel tvilsomt - men det funker for svært mange å ha en strikt plan i 6 dager og sleppe seg løs på den syvende. Om det vil funke for deg? Jag vet inte, for jag er inte Jesus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...