Gå til innhold

Gå ned i vekt uten å miste styrke?


Sara Victoria

Anbefalte innlegg

Om du ikke går på en diett med lite karbo så er egentlig oppkarbing/spisedag mest for psyken sin del. Ved en middels kaloriunderskudd skal det strengt tatt ikke være nødvendig, hormonelt sett.

Er du på en streng diett med lite karbohydrater så er det lurt å ta en oppkarbing i hvert fall 1-2 ganger i uka (alt ettersom hvor streng dietten er) for å få opp nivået av hormonet Leptin (Leptin sender signal til hjernen om at du ikke sulter ihjel).

Å bli kvitt 4-5 kg er egentlig ikke et større problem, men det kommer jo veldig an på hvor kjapt du vil gjøre prosessen.

Jeg foreslår at du legger deg på et underskudd på 300-500kcal på hviledagene dine, og 100-200 kcal i overskudd på treningsdagene og se hva som skjer de første 2 ukene. Om vektnedgang uteblir (bør helst bruke klype eller målebånd da vekta er unøyaktig) så kutter du 100kcal ekstra fra f.eks hviledagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke tid eller mulighet til å telle kcal. Spiser ofte måltidene med familien. Derfor syns jeg det blir vanskelig å skulle ha telling på kaloriene jeg får i meg. Blir litt rådløs.

Failing to plan is planning to fail. Du får spise mindre porsjoner, da, men vanskelig å kontrollere hvor kiloene du mister kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiwas du er deffeeksperten her, så jeg spør deg.

Jeg har deffet et par-tre ganger. Og det ender alltid med stort styrketap, så blir det en evig runde med bulk og deff og totalt sett lite fremgang over tid. Hadde jeg bare kjørt en bra deff, hadde det blitt knall. Har tidligere lagt meg i et forsiktig underskudd på maks 500kcal, men likevel så blir styrketapet nesten helt proposjonalt med vekta. Jævla irriterende.

Og hvilket treningsopplegg ville du anbefalt? Jeg frykter jeg løfter for tungt, aka litt for mye nært failure, når jeg skal ned og tror jeg tærer mye på nervesystemet slik at det blir overtrening og tullball. Vil det kanskje være bedre med høyere volum, men ikke kjøre så nært opp mot maks? Og ville du trent mest styrke eller hypertrofi? Selv har jeg alltid holdt meg til styrke, men som sagt, så blir det som oftest et ganske middels resultat i det å bevare styrken.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiwas du er deffeeksperten her, så jeg spør deg.

Jeg har deffet et par-tre ganger. Og det ender alltid med stort styrketap, så blir det en evig runde med bulk og deff og totalt sett lite fremgang over tid. Hadde jeg bare kjørt en bra deff, hadde det blitt knall. Har tidligere lagt meg i et forsiktig underskudd på maks 500kcal, men likevel så blir styrketapet nesten helt proposjonalt med vekta. Jævla irriterende.

Og hvilket treningsopplegg ville du anbefalt? Jeg frykter jeg løfter for tungt, aka litt for mye nært failure, når jeg skal ned og tror jeg tærer mye på nervesystemet slik at det blir overtrening og tullball. Vil det kanskje være bedre med høyere volum, men ikke kjøre så nært opp mot maks? Og ville du trent mest styrke eller hypertrofi? Selv har jeg alltid holdt meg til styrke, men som sagt, så blir det som oftest et ganske middels resultat i det å bevare styrken.

Takk.

Tja...ekspert og ekspert, fru blom.

Jeg kjører det samme programmet på deff som på bulk, men jeg reduserer antall sett der det trengs. Jeg nekter å ta vekt av stangen, så da får det eventuelt bli færre reps også. Å løfte tunge vekter signaliserer til kroppen at den trenger å beholde så mye muskelmasse som mulig. Men gå etter hvor systemisk sliten du blir. Klarer du ikke å komme deg etter en økt, så dropp et sett på de store øvelsene - men som sagt bør du i hvert fall ikke ta av vekt.

For min del er jeg på deff nå, og jeg øker fremdeles vektene hver gang jeg kan. Noen ganger klarer jeg bare å skvise ut en ekstra rep, men som eksempel kjørte jeg 4 sett à 140kgx6 på slutten av bulken. Nå, fem uker senere, kjørte jeg 3 sett à 145x6 og 1 sett 145x5.

Måten jeg gjør det på er å ikke senke kaloriene hver dag før jeg eventuelt må. Jeg kjører et par dager med veldig lavt kalorinivå (nesten PSMF) til å begynne med og øker det til tre når det trengs. De andre dagene holder jeg på bulkenivå for å fylle opp lagrene og ha energi til å bli sterkere. Når det stopper opp kommer jeg til å kutte 100-200kcal på høykaloridagene mine osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ned i fettprosent samtidig som man beholder / øker styrke er null problem. Jeg øker i styrke både på "deff" og "bulk" selv om jeg syntes deff og bulkefaser bare er tull og tøys fullt av broscience. Jeg har god erfaring med å ligge tett opp mot vedlikehold på treningsdager. Karbohydratinntaket på treningsdager er ofte 350-400g. På hviledager har jeg er relativt stort underskudd, mesteparten av karbohydratene kommer her fra frukt og bær bortsett fra siste måltid. Karbohydratinntaket på hvilkedager er 120-150.

PS: Driver selv med styrkeløft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg syntes deff og bulkefaser bare er tull og tøys fullt av broscience.

Enig med deg så lenge man snakker om klassiske bulk og deff. Derfor jeg anbefaler veldig lavt over vedlikehold, og en lavkaloridag selv på "bulk". Om det går litt for langt kutter man ned til rett under vedlikehold en periode. Men å skulle bytte mellom å være feit og ripped gir ingen mening i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg så lenge man snakker om klassiske bulk og deff. Derfor jeg anbefaler veldig lavt over vedlikehold, og en lavkaloridag selv på "bulk". Om det går litt for langt kutter man ned til rett under vedlikehold en periode. Men å skulle bytte mellom å være feit og ripped gir ingen mening i det hele tatt.

Det er klassisk broscience-bulk jeg snakker om med 100.000.000 kcal på bulk, samt 10 kcal på deff ! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg så lenge man snakker om klassiske bulk og deff. Derfor jeg anbefaler veldig lavt over vedlikehold, og en lavkaloridag selv på "bulk". Om det går litt for langt kutter man ned til rett under vedlikehold en periode. Men å skulle bytte mellom å være feit og ripped gir ingen mening i det hele tatt.

Hvorfor det egentlig? Hvorfor ikke bare kjøre samme antall kcal hver dag uansett, det blir jo det samme over en lenger periode, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det egentlig? Hvorfor ikke bare kjøre samme antall kcal hver dag uansett, det blir jo det samme over en lenger periode, sant?

Fordi med høyere kalorier noen dager setter du kroppen i en anabol tilstand og får fylt opp med glykogen, mens du andre dager brenner fett for å gi energi til å kjøre treningen som bruker glykogenet du har lagret opp. Recomposition, baby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi med høyere kalorier noen dager setter du kroppen i en anabol tilstand og får fylt opp med glykogen, mens du andre dager brenner fett for å gi energi til å kjøre treningen som bruker glykogenet du har lagret opp. Recomposition, baby :)

Aha, jeg har alltid blitt fortalt at det er det samme uansett, men takk for oppklaringen ;) Makes sence.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...