Gå til innhold

Kindle ebook-leser og dine erfaringer/tanker


Lloyd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk en kindle paperwhite for ikke så lenge siden og elsker den! (y) Min kindle har 3G, noe jeg ikke har hatt brukt for så langt, men den er gratis så da er det litt win uansett.

Jeg syns den har perfekt størrelse, ca like stor som en kioskroman, men litt tynnere :p. Du kan justere skriftstørrelse, font og linjeavstand slik du selv vil ha det. Som de sier sjæl på siden sin så har den en non-reflective surface, som gjør det mulig å lese i solen uten å måtte myse.Du kan også justere lysstyrken på skjermen utifra hvor lyst det er i omgivelsene, noe som gjør at det er mindre anstrengende for øynene å lese. Av og til kan ordene henge igjen når du blar, men det er snakk om hundredelssekunder.

The positive:

Mange bøker å velge mellom! Spesielt om du liker fantasy.

Det tar ca. 3 sekunder å laste ned en bok og det er enkelt å få det til. Nesten for enkelt da du må ha registrert et visakort på amazonkontoen din. De fleste bøkene er billige. Alt fra 3$ til 30$, de fleste jeg har lest har ligget på rundt 10$.

The negative:

Du kan bare kjøpe bøker fra amazon. Noen er ikke tilgjengelig i Norge på grunn av distribusjonrettigheter, har ikke møtt på en bok jeg ikke har fått kjøpt enda though.

Høy lyssetting suger batteri.

Det er det jeg kommer på i forbifarten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en litt eldre kindle(vet ikke hvordan de nyeste er i forhold), men jeg syns den er helt grei. Det som irriterer meg litt(og grunnen til at jeg ikke bruker den så masse) er følgende:

1. Sidene blir i en annen dimensjon enn hva som opprinnelig er tiltenkt. Dette gjør at sidene blir oppdelt. Dette medfører så at bildene og bildetekst kommer kanskje på forskjellige sider.

2. Sidetall er kludrete. Den viser vel egentlig antall prosent du har igjen av boken hvis jeg husker rett. Årsaken til dette er at sidene blir forminsket i forhold til hva som opprinnelig er tiltenkt i papriformat.

3. Skjermen blir ikke fullt utnyttet. Det er for mye marg rundt teksten.

4. For treig og tungvinn brukergrensesnitt.

Kan jo nevne noen positive ting også:

1. Lang batterlilevetid.

2. Behagelig å lese på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med paperwhite har de fiksa det meste. Nå vet jeg ikke hvordan det er med bilder og bildetekst, for jeg har ikke prøvd å lese noe med bilder enda. Et minus med kindle (eventuelt et pluss) er at den bare viser svarthvit og ikke farger.

Den viser også hvor lang tid det vil ta å lese ferdig kapittelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurderte Kindle, men endte opp med en Samsung Note 10.1 Tab.

Noe av grunnen til dette er at jeg ville ha noe mer enn kun en ebokleser. Jeg ønsket å være i stand til å gå på nett, høre på musikk, etc, etc i tillegg til å lese bøker og magasiner. Har lasta ned Kindle-appen, og synes dette funker gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kindlefire: Amazons forsøk på en hybrid mellom lesebrett og nettbrett. Etter det jeg har hørt funker den dårlig til begge deler og har dårlig batteri kapasitet. Det største minuset er nok at den ikke er tilgjengelig for salg til Norge (eller andre land som ikke har amazon butikk.) :p Var i allefall ikke det i April.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...