Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Savner å kjenne sukkeret knase når jeg spiser dessert og tenker å gå til innkjøp av 'falskt' sukker. Hva er forskjell på natreen strø og sukrin bortsett fra prisen? Syns selv at natreen er kjempegodt, men de fleste her velger jo sukrin eller sukrin+ eller sukrin gold (skjønner ikke forskjellen på de 3)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22839-natreenstr%C3%B8-vs-sukrin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sukrin består av sukkeralkoholen erythritol. I motsetning til andre sukkeralkoholer så bidrar ikke sukrin med energi og skilles ut igjen uendret. Sukrin er ca 70% så søtt som sukker, så for å få samme søtsmak må du bruke litt mer.

Natreen inneholder de kunstige søtstoffene sakkarin og cyklamat. Dette er også et helt ok alternativ til sukker.

Du kan lese mer om søtstoffer i denne artikkelen: Søtstoffer | Frisk og Funksjonell

Natreen inneholder de kunstige søtstoffene sakkarin og cyklamat. Dette er også et helt ok alternativ til sukker.

Natreen som pulver inneholder også maltodextrin, men siden det pr vekt er så mye søtere så blir det likevel veldig lite kalorier sammenliknet med sukker.

Jeg synes personlig ikke sukrin er så godt alene (altså alene blandet med ting), man blir lett litt kvalm av det... sukrin + derimot er en veldig god smak på. Det og stevia fra sunkost-merket. Jeg har en sånn pose med stevia fra sunkost-merket i skapet, og bruker den hver dag nesten! Den inneholder 0 kcal, og er ypperlig på havregrøt, all bakst og alt du kunne brukt sukker på iallefall. Er som å spise sukker nesten. Natreen har jeg aldri kjøpt, men sikkert bra det også. Bare at det er jo kjemisk framstilt, og derfor tror jeg stevia er et bedre alternativ. Men hvis du kjøper vanlig stevia (ikke fra sunkost-merket) er den visstnok myyye søtere, type 5x søtere som sukker, mens den fra sunkost er like søtt som sukker omtrent.

Annonse

Naturlig og ikke-naturlig har veldig lite å si om man skal tenke på toksikologi. Det kan jo også diskuteres hvor grensen går mellom hva som er naturlig og hva som ikke er det. Er det f.eks. naturlig å kjemisk ekstrahere frem et hvitt pulver fra en plante men ikke naturlig å la naturlig forekommende stoffer kobles sammen i en kjemisk prosess?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...