Gå til innhold

Kreatin og kaffe: Dårlig kombinasjon?


Arachno

Anbefalte innlegg

Hei, folkens. Jeg har et spørsmål her: Jeg har hørt at man ikke får noen særlig effekt av kreatin hvis man drikker kaffe..? ..Har blitt fortalt at man rett og slett PISSER (unnskyld språkbruken, men jeg er fra Drammen..) kreatinet ut igjen hvis man er en av dem som drikker noen kopper kaffe i løpet av dagen..

Hva med om man f.eks tar kreatin om morgenen, og drikker et par kopper kaffe om ettermiddagen? Det kan vel ikke ha noe å si? JEG, for min del, liker å hive i meg et par kopper på treningssenteret, for jeg synes at det gir meg litt ekstra "piff"..

Noen her som kan svare på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noen123

kreatin binder vann, koffein er vanndrivende. Derfor har dette blitt en kombo som i utgangspunktet funker dårlig. Men nå har det seg slik at kaffe/koffein viser seg å ikke være vanndrivende ved et regelmessig inntak, så det er nok ikke noe særlig å bekymre seg for om du drikker en kopp eller to om dagen. Du kan også drikke litt ekstra vann for å veie opp for den vanndrivende effekten, dersom dette skulle være noe du bekymrer deg for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kaffe gjør deg dehydrert så kan jeg ikke helt se faren med å innta kreatin som hjelper til å binde vann igjen? Jeg har tenkt tanken på kreatin/kaffe-kombinasjonen, men slått fra meg tanken da det umulig kan være sundt å gå og gruble på den slags hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke blitt bekreftet at det er en myte at kaffe dehydrerer i nevneverdig grad? Leste noe om at en kaffekopp dehydrerte ca. like mye som de 2dl med vann som er i kaffekoppen i seg selv, og at man dermed går i 0 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke blitt bekreftet at det er en myte at kaffe dehydrerer i nevneverdig grad? Leste noe om at en kaffekopp dehydrerte ca. like mye som de 2dl med vann som er i kaffekoppen i seg selv, og at man dermed går i 0 :)

Dette har jeg og lest, mener det var i en av atkins sine bøker for å være mer nøyaktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mye kaffe vi nordmenn drikker så burde vi være et av verdens slankeste folkeslag dersom kaffe virkelig var så vanndrivende. Det ville vært et vidunderlig slankemiddel. Men det er det ikke.

I kaffe finnes det et stoff som påvirker hypothalamus til å tro at det er for lite salter i blodet. Når det er for lite salt i blodet må kroppen kvitte seg med veske for å få opp saltbalansen, dermed må du på do. (for å bli kvitt vann i form av urin)

Den dehydrerende effekten av kaffe vil derfor komme an på hvor masse salter du allerede har i blodet og hvor følsom hypothalamusen din er for disse signalene.

Det samme stoffet finnes i øl, bare av en mye sterkere type, det er en av grunnene til at må på do etter en pils eller to og at man blir dehydrert dagen derpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hørt at kaffen påvirker kreatinen og man bør enten velge kaffe eller kreatin før trening. Jeg tar heller en god varm kopp kaffe like før trening og har vel lest at det skal faktisk være bedre, men det var en artikkel fra vg/db sine svada folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...