Gå til innhold

Søvn og trening


Magnus

Anbefalte innlegg

Vi har vel alle fått med oss at tilstrekkelig med søvn er viktig av mange grunner.

Jeg lurer på om det finnes noe svar på hvor viktig det er med søvn for å få resultater av treningen.

For eksempel:

I natt har jeg ikke fått sovet ett eneste lite minutt (fikk ikke sove). eksamen om to timer, og hadde tenkt til å ta en styrkeøkt etter det. Så lenge jeg føler meg pigg nok etterpå, vil treningen ha noe særlig effekt m.t.p. fraværet av søvn? Eller er det bedre å spise opp eplet og dra hjem og slappe av på sofaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dumt ingen har svart på dette, for du stilte et godt spørsmål. Lurer på det samme. Til nå har jeg tenkt at hvis jeg føler meg pigg så gjør jeg det jeg føler for, men hadde vært himla greit å fått et ordentlig svar. Man vil jo helst gjøre det som er best for kropp og helse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur søvn er ein viktig faktor, men det varierer kor avgjerande den er. Kroppen har evner me ikkje heilt kan setja fingeren på. Eg har hatt dagar der eg er slapp og litt halvsjuk, men har hatt den beste treningsøkta. Neste trening er eg i kjempeform og kjem ikkje opp på same nivå.

Er du dautrøtt så ville eg heller fokusert på å få ei god natt søvn og heller ta treninga neste dag, men er då våken og har fått i deg nok mat så kjør på. Så lenge ein har fokus på teknikk der det er viktig og unngår skadar så vil ikkje kroppen ta skade av å trena med litt for lite søvn.

Den totale dagsformen er avhengig av fleire ting enn søvn, og formen kan heller ikkje direkte overførast til kva resultat ein får på treninga. Det går opp og ned, og det er viktig å vere klar over at det er sånn. Eg er ikkje oppgitt om eg må gje meg etter 4 sett ein dag, men heller ikkje imponert om eg tar 5 sett lett neste trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok søvn over tid som gjelder her, da det er da vi "reparerer" oss selv. Noe som fører til lite søvn vil gi lite reperasjon som vil gi dårligere resultater, og evt overtrening. Uten at jeg egentlig husker eller har kilder mener jeg også hormonproduksjon etc er på sitt maksimale da for å kunne restituere kroppen før en ny dag. Herav det berømte problemet med å tisse på morgenen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er over tid vi ser forskjellene. Nå var det vel en artikkel for litt siden om at lite søvn medførte lavere testosteronverdier, mener jeg å huske?

Har selv opplevd å ha knallbra økter på dager jeg har hatt lite søvn osv. Økta idag var etter en natt med lite søvn, eksamen og en høneblund etterpå, noe som for meg nesten funker motsatt. Mindre opplagt om jeg sover en times tid enn om jeg lar være. Men hadde likevel en knalløkt der jeg klarte alt jeg skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Søvn er jo viktig for så mangt. Det både gir energi og restitusjon, samt forebygger mange ulike sykdommer. For min del holder jeg meg rundt 6-7 timer i ukedager, og prøver å ikke sove ut for mye i helger. Blir faktisk mer slapp og sliten jo mer jeg sover :mellow: Det verste er uansett de dagene jeg er dum nok til å ta en "powernap" midt på dagen, som gjerne varer to timer. Var jeg ikke trøtt fra før, så blir jeg det i hvertfall da :p

Når det gjelder treningsresultater er det vel som med alt annet. Lytt til kroppen, og gi den nok hvile og restitusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...