Gå til innhold

Kreatin-dosering


Arachno

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen. Jeg er en halvgammel (og vel så det, 50 til neste år) gubbe som endelig, for et halvt år siden, kom i gang med trening igjen etter å ha sittet på ræva og vært usunn i årevis. Da jeg startet i januar, etter å ha vært lagt inn på sykehus med hjerteflimmer, veide jeg 95 kilo (er 178 høy), og hadde skyhøyt blodtrykk og kolesterol. Nå veier jeg 77 kilo, blodtrykk og kolesterol er normalt. Buksestørrelsen har gått ned fra 36 til 29 tommer, og jeg er i bedre form enn noensinne. Så NOE må jeg ha gjort riktig..

Har fulgt med på Fitnessbloggen en stund, noe jeg finner svært interessant og inspirerende.

Har et spørsmål angående kreatin: Når det gjelder dosering: Var og kjøpte en boks med Multipower monohydrate kreatin i dag. På den står det at man skal ta 3 gram pr dag, og at dette IKKE må overskrides. Men rundt omkring på nettet, bl.a på Fitnessbloggen nevnes det startdosering, opptrappingsdosering, og god knows what not, som LANGT overskrider den doseringen som anbefales på MIN kreatin-boks.. Hva anbefaler dere som har erfaring med dette? Jeg har null peiling ihvertfall..

Håper på gode råd.. Ha en stråålende helg, alle sammen. Hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppskrytt, samme som staten. Normer som statlige organer eller whatsoever har laget, er ikke alltid de beste. Det vil ikke være bra for deg og hele tiden gå på creatin i store doser, dette kan gå kraftig ut over nyrene siden det skilles ut der. Så du må derfor drikke rikelig med vann for å ''flushe'' systemet.

Jeg bruker 5 g, 4 ganger om dagen når jeg bruker creatin. 4 uker på, 4 uker av.

Om det står på en sjokoladeplate at du IKKE må overskride daglig inntak mer enn maks 20 g, tror du det skader deg at du i en liten periode tar mer enn det som står? Ja egentlig, for treningen sin del så vil det jo ikke hjelpe, men for helsa sin del så har det ikke så mye å si, så lenge det er i moderate mengder, og i en kort periode.

Dum sammenligning, men du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskrytt, samme som staten. Normer som statlige organer eller whatsoever har laget, er ikke alltid de beste. Det vil ikke være bra for deg og hele tiden gå på creatin i store doser, dette kan gå kraftig ut over nyrene siden det skilles ut der. Så du må derfor drikke rikelig med vann for å ''flushe'' systemet.

Jeg bruker 5 g, 4 ganger om dagen når jeg bruker creatin. 4 uker på, 4 uker av.

Om det står på en sjokoladeplate at du IKKE må overskride daglig inntak mer enn maks 20 g, tror du det skader deg at du i en liten periode tar mer enn det som står? Ja egentlig, for treningen sin del så vil det jo ikke hjelpe, men for helsa sin del så har det ikke så mye å si, så lenge det er i moderate mengder, og i en kort periode.

Dum sammenligning, men du skjønner hva jeg mener.

Hvor har du dette i fra? Hvorfor går du på det 4 uker på og 4 uker av? Virker som du har misforstått kraftig hvordan kreatin bør brukes.

Til Trådstarter:

Bruk 3-5g hver dag. Merker du at du blir uggen i magen av å ta alt på en gang del opp dosen. Ikke ha pause.

EDIT: Siden du hadde/har hjerteflimmer ble det behandlet? Vet du om nyrefunksjonen din ble målt, og om du skal gjøre noen fremtidige målinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Det er ikke lenge siden jeg begynte med kreatin, og jeg bruker nå 20g kreatin om dagen, og deler opp det slik: 5g når jeg står opp, 5g 30 min før trening, 5g etter trening og 5g før jeg legger meg :) Jeg har 4 uker på, og ca 4 uker av. Merker forskjell på når jeg bruker det og ikke! Morsomt :) Om noen uker får vi se om jeg kutter ned på doseringen.. :)

Hvorfor går du på kreatin i syklus? Har du forresten forstått hensikten med den høye startsdosen på 20g i rundt 1 uke før man skal legge seg på vedlikeholds på rundt 5g?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du dette i fra? Hvorfor går du på det 4 uker på og 4 uker av? Virker som du har misforstått kraftig hvordan kreatin bør brukes.

Til Trådstarter:

Bruk 3-5g hver dag. Merker du at du blir uggen i magen av å ta alt på en gang del opp dosen. Ikke ha pause.

EDIT: Siden du hadde/har hjerteflimmer ble det behandlet? Vet du om nyrefunksjonen din ble målt, og om du skal gjøre noen fremtidige målinger?

Virker som du har en kraftig tvangstanke til å kritisere andres metoder og vaner, så kan du ikke bare egentlig drite i det!!!

Og om du så absolutt må vite det.

Så går jeg 4 uker på og 4 uker av, slik at kroppen for produsere creatin selv.

Samme utgangspunkt som hvis du bruker stereoider, testoseron for.eks. Hvis du bruker det lenge nok, så kan det skade din egen produksjon av testoseron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: Takker så masse for at dere tar dere tid til å svare, det setter jeg stor pris på!

LLOYD: Ang. hjerteflimmer: Ja, jeg ble behandlet for det, fikk betablokkere mens jeg lå på sykehus i 2 dager, etter det gikk jeg på 200mg Tambocor i 3 måneder for å holde pulsen nede. Hadde en hvilepuls på 180 da jeg ble lagt inn.. Nå om dagen er hvilepulsen sånn ca 55 slag pr minutt. Men jeg må antakelig gå på blodfortynnende resten av livet.. Husker ikke helt om nyrefunksjonen ble målt, men det ble iallefall tatt en "hel haug" med prøver og tester..

GROMMIZ: Jepp, jeg tror vel nå at jeg vil følge anvisningen på boksen, og se hvordan det bærer i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: Takker så masse for at dere tar dere tid til å svare, det setter jeg stor pris på!

LLOYD: Ang. hjerteflimmer: Ja, jeg ble behandlet for det, fikk betablokkere mens jeg lå på sykehus i 2 dager, etter det gikk jeg på 200mg Tambocor i 3 måneder for å holde pulsen nede. Hadde en hvilepuls på 180 da jeg ble lagt inn.. Nå om dagen er hvilepulsen sånn ca 55 slag pr minutt. Men jeg må antakelig gå på blodfortynnende resten av livet.. Husker ikke helt om nyrefunksjonen ble målt, men det ble iallefall tatt en "hel haug" med prøver og tester..

GROMMIZ: Jepp, jeg tror vel nå at jeg vil følge anvisningen på boksen, og se hvordan det bærer i vei.

Er litt usikker på om jeg hadde brukt kreatin(eller andre kosttilskudd) om jeg ikke hadde vært frisk, eller uten å gjøre det i samtråd med legen din. Her tenker jeg mest på nyrefunksjon i forhold til kreatin, er usikker på hvordan dette vil ha innvirkning på dine nåværende hjertemedikamenter sett at du fremdeles er på betablokkere eller en eller annen form for digitalis.

Jeg bare tagger inn noen for å se hva de sier, selvom det utvilsomt kommer til å være "snakk med legen din". nano. Vegard L.

Virker som du har en kraftig tvangstanke til å kritisere andres metoder og vaner, så kan du ikke bare egentlig drite i det!!!

Og om du så absolutt må vite det.

Så går jeg 4 uker på og 4 uker av, slik at kroppen for produsere creatin selv.

Samme utgangspunkt som hvis du bruker stereoider, testoseron for.eks. Hvis du bruker det lenge nok, så kan det skade din egen produksjon av testoseron.

Jeg har strengt talt påpekt på broscience-utsagn i to av postene dine, men kommer det flere utsagn som strider i mot hva som er konsensus innenfor emne så kommer jeg til å kommentere på det, og oppfordrer andre til å gjøre det samme på ting jeg sier.

Nå som det er sagt, så anbefaler jeg deg å lese hva som faktisk skjer med kreatin. Det er flere flotte artikler skrevet her inne, og hvis du virkelig vil gå "all out" så kan jeg anbefale Independent Analysis on Supplements & Nutrition | Examine.com.

Det er til min kjennskap ikke noe feed-back hemning liknende den som man støter på med steroider. Det stemmer at man vil oppleve en nedregulering av egenproduksjonen av steroider dersom man går på det over lengre tid på høye doser, men så lenge det skjer en gradvis nedtrapping så bør kroppen igjen begynne å produsere de nødvendige hormonene i samme takt som man trapper ned. Det er uansett ikke relevant her da kreatin ikke blir regulert på samme måte.

For all del så kan du fortsette med dine 4 uker på og 4 uker av, men det virker mot hele hensikten til bruken av kreatin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...