Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært en storspiser når det kommer til mat, men det som ødelegger for vekta mi er sukkeret. Først og fremst smågodt. Når jeg er sulten har jeg aldri lyst på mat, bare sukker. Det er så frustrerende! Jeg klarer ikke la være å kjøpe smågodt, nutrilett eller yoghurtnøtter, og begynner å tro at jeg kanskje er avhengig. Har noen noe råd til hvordan man kan bli kvitt en avhengighet? Herregud, jeg sluttet å røyke for fire måneder siden liksom, skulle tro at jeg ville klare å slutte med sukker..

Jeg vet godt om mange sunne alternativer man kan kose seg med, men greia er at jeg ikke ønsker å bytte ut sukkeret med noe annet, jeg vil bli kvitt behovet for å småspise generelt. Har dere noen gode råd? Inspirerende og motiverende sayings hjelper ganske mye, og gjerne litt skremselpropaganda, for sukker er jo ikke bra. So.. anyone? :whistle:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22301-sukkeravhengighet-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Tror kanskje i prosessen med å bli helt sukkerfri at du starter med å erstatte sukkeret med mer sunne varianter, som en avvendig og livsstilsforandring, for det kan ta tid. Tro meg. Jeg har klart å bli så og si sukkerfri, og savner det ikke. Blir jeg sugen på noe søtt (noe jeg sjelden blir lengre), kjøper jeg godteri som inneholder Stevia eller som er søtet med eplejuice/saft. Du kan f.eks få tak i økologisk gelegodteri som er søtet med fruktjuice. Og det er en sinnsykt god sjokolade fra Chevalier som inneholder Stevia.

Lykke til! Ikke lett bli kvitt sukkerbehovet (y)

Som andre har sagt her inne, så hjelper det å spise regelmessig og NOK ikke minst, mat som metter. Lavkarbo kan du vrake, spis brødskivene dine du, hvis det er deg på bildet har du ikke behov for å tenke så avansert, det gjør bare at du stresser mer med mat enn nødvendig. Det som betyr noe er hva du spiser i løpet av dagen, ikke når du spiser det. Så lenge du får dekket næringsbehovet ditt i forhold til proteiner, karbs og fett er det samma hva du spiser. Kos deg med karbs, de er ikke farlige ;)

Annonse

Om du holder deg under 100 g karbo totalt om dagen, så kan jeg love deg at det tar ikke mange ukene før du begynner å merke og se forskjeller. Sørg for å ta et før bilde, så du har noe å sammenligne med. Når noe går ''tregt'' så rekker kroppen å bli vandt til det du ser. Derfor er det lurt å ta før og etter bilder :)

Om du holder deg under 100 g karbo totalt om dagen, så kan jeg love deg at det tar ikke mange ukene før du begynner å merke og se forskjeller. Sørg for å ta et før bilde, så du har noe å sammenligne med. Når noe går ''tregt'' så rekker kroppen å bli vandt til det du ser. Derfor er det lurt å ta før og etter bilder :)

Gjelder med 100g karb uansett kroppsvekt? Jeg er en ganske liten jente i forhold til gjennomsnittet :p

Du kan vel egentlig kutte ned på karb sånn generelt. Vet ikke om du har en oversikt om hvor mye karb du inntar pr dag. Men for meg, så er 280 g karb for mye, når jeg karbet ned for å teste så gikk jeg under 100 g karb om dagen, det tok 2 uker så så jeg forskjell.

Men er forholdsvis enklere om du forholder deg til en fordeling, dersom du har oversikt over næringsinntaket ditt.

Jeg ligger på 40%/40%/20% , protein/karb/fett

Jeg justerte slik da jeg karbet ned 50/60/10.

Du kan jo prøve det samme.

Men jeg var å så innom loggboken din, og helt ærlig så du en bra form allerede, så du må være forsiktig med å teste kroppen for mye.

Jeg tror du kan komme langt bare ved å kutte ut sukker og godteri. Det er der du henter de ekstra karbohydratene som går utover den totale kcal inntaket.

Oi takk! Kunne jeg kuttet ut dette godteriet er jeg ganske sikker på at ting ville blitt som jeg ønsker. Er bare så damn vanskelig når ettermiddagen kommer og jeg er sliten og ufokusert...

Ved en nærmere titt i loggboken din så kan jeg si deg at du har ikke så mye å bekymre deg over. Du gjør nok ganske mye allerede riktig. Veldig bra form på deg (y)

Annonse

Oi takk! Kunne jeg kuttet ut dette godteriet er jeg ganske sikker på at ting ville blitt som jeg ønsker. Er bare så damn vanskelig når ettermiddagen kommer og jeg er sliten og ufokusert...

Du får mer energi av å kutte godteriet slik at du får et jevnt blodsukkernivå og ikke en berg og dalbane :p

Hvis du er sliten og ufokusert på ettermiddag (og i tillegg fyser på søtt) så tenker jeg at du spiser for lite, punktum. Jeg kunne også sagt trener for mye, men det virker som om du liker treninga og den gjør deg godt (snoka på loggen din), så ta heller å spis mer og jevnlig enn å kutt i aktivitet. Når du blir fysen så prøv å spis noe ordentlig, som ei brødskive med leverpostei som du sier, top notch. Du trenger ikke lavkarbo som i null/lite brød, holder at du kutter i hvitt sukker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...