Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Helt ny her inne, så dette blir min første tråd!

Begynte å trene for et par uker siden - målet er mindre fett og mer muskler.

Jeg tenkte å forhøre meg litt om hva folket tenker om mitt opplegg. Gjør jeg noe feil? Burde jeg endre på noe?

Jeg jogger 8 km i rolig tempo (bruker litt under 1 time) 6 dager i uken for å forbrenne mest mulig.

Like etter dette setter jeg igang med styrketrening og holder på i 30-60 minutter. Jeg har 1 hviledag i uka.

Når det gjelder kosthold så er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har tenkt å innta færre kalorier enn jeg bruker for å gå ned i fettprosent, men har lest at for at musklene skal vokse, må man innta mer energi enn man bruker? Hva skal jeg gjøre? Spise mye mat, men kun mat som inneholder lite fett og mye proteiner?

Takker for hjelp!!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22276-mindre-fett-mer-muskler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unngå junk og godteri så er du godt på vei på matfronten om du skal ned i vekt og fett % (y)

Legg styrketreningen din forran kardioen så har du noe mer energi å bruke:p

Hvilken type styrketrening er det det går i om en kan spørre?

Squats 15x3, mountain climber 60secx3, plank 30 secx3, dumbell (bicep) 30x3, bicycle exercise (abs) 60secX3 og singel arm dumbell swing 25x3 på hver arm. =)

Annonse

Hvorfor kutte 4 joggeøkter? Da vil jeg jo ikke forbrenne like mye?

Jeg skal ikke være absolutistisk. Men seks langdistanseturer i uka med jogging er ikke å kroppen om å bygge muskler. Jeg synes uansett du bør kutte et par joggeturer i uka og ha fullt fokus på styrketrening de dagene du kutter jogging. Og så kan du trene litt høyintensitetsintervaller i stedet for bare rolig langkjøring.

For å bygge muskler må man være i overskudd. MEN skal du samtidig prøve å få av fett ville jeg lagt meg på ca vedlikeholdsnivå.

Som Selters sier: kutt bort mye av kardio. Du bygger ikke muskler på det i det hele tatt.

Vil råde deg til 1-2 intervaller i uka, eller 1 intervall og en langkjøring, og 3 styrkeøkter i uka - fullkroppsprogram. Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen og Treningsprogram for nybegynnere - Fitnessbloggen kan du se på, og mye annet. Starting Strenght er også veldig anbefalt.

Tren tungt, spis godt og sunt, og kutt ned kardio.

Smart tips som nevnt over. Du vil også automatisk se mer strammere ut over hele deg når du øker i muskelmasse. Smart å ha med baseøvelser i styrkeprogrammet. Kansje heller ligge på vedlikehold / 100-200+- kcal daglig og tenke på styrketrening og fremgang med vekter? Kardio er jo ikke 100% nødvendig selv om du vil minske av fettet. Jeg selv rører jo nesten ikke kardio, og gått fra 73cm til 69 i midjemålet kun pga kosthold og styrke.. (y) Kan også være smart å måle med målebånd rundt bryst, midje, lår, og biceps for fremgangens skyld :)

Takk for alle flotte tips! Har hele veien tenkt jo mer cardio, jo strammere kropp.

Tenker å ta 2-3 cardio økter i uka, samt å skjerpe opp litt på styrketrening.

Tenker å følge MFT28 programmet fremover.

Tror dere det er greit å ta 3-4 proteinshaker (Whey-80 Star Nutrition) om dagen i tillegg til en proteinbar eller to (YT restitusjonsbar). Er redd for å få mer fett av alt dette, føles nesten som å drikke sjokomelk og spise sjokolade, men trenger jo proteinet. Syntes det er vrient å få i meg 2.5gram protein per kilo kroppsvekt (veier 92 kilo, er 190 høy). Prøver å spise mye kylling, kikerter og annet proteinholdig mat i tillegg, men 180 gram protein om dagen er mye! =)

*kremt* Prioriter vanlig mat framfor å pimpe deg full av disse proteinshakene og proteinbarene.. Masse protein, en del fett og resten karbs :) Føler du at du ikke får dekket proteinbehovet ditt kan du ta en shake eln lignende, men prioriter ondentlig mat:)

*kremt* Prioriter vanlig mat framfor å pimpe deg full av disse proteinshakene og proteinbarene.. Masse protein, en del fett og resten karbs :) Føler du at du ikke får dekket proteinbehovet ditt kan du ta en shake eln lignende, men prioriter ondentlig mat:)

Prøver å få i meg mest mulig via ordentlig mat, men fortsatt må jeg ha noen shaker og barer for å komme helt opp i 180 gram :/ Er det bedre å heller få i seg mindre protein og unngå så mye tilskudd, eller må jeg ha så mye for optimal muskelvekst?

Annonse

Jeg er ikke helt ekspert på det området så skal være vag i uttalesene mine, men jeg tror 1.5-2g protein / kg kv er nok :)

Ok, skal undersøke litt mer, men kan ihvertfall redusere til to shaker og én bar om dagen fremover =)

Er heldigvis uvanlig glad i melk, så kan lett styrte en liter Styrk om dagen! Blir litt proteiner av det!

Det kan virke som du tror at det "kun" er protein i proteintilskudd (shake/pulver/bar etc.) og kylling.

Hvis du tenker at rent kjøtt/fisk inneholder ca 20 g protein pr 100 g, får du 200 g protein med 1000 g kjøtt, altså én kg.

Da kan 180 g protein virke mye.

Men 180 gram protein er egentlig ikke mye i det hele tatt. 2 egg, 300 g kjøtt, 5 dl melk, bønner, linser, kikerter.. Korn inneholder også endel protein, mange knekkebrød over 10 %, mange brød over 7. Nøtter og kornblandinger.

Hold deg til max 2 kardio i uka!

Det kan virke som du tror at det "kun" er protein i proteintilskudd (shake/pulver/bar etc.) og kylling.

Hvis du tenker at rent kjøtt/fisk inneholder ca 20 g protein pr 100 g, får du 200 g protein med 1000 g kjøtt, altså én kg.

Da kan 180 g protein virke mye.

Men 180 gram protein er egentlig ikke mye i det hele tatt. 2 egg, 300 g kjøtt, 5 dl melk, bønner, linser, kikerter.. Korn inneholder også endel protein, mange knekkebrød over 10 %, mange brød over 7. Nøtter og kornblandinger.

Hold deg til max 2 kardio i uka!

Takk for svar! Vet at det er protein i det meste av kjøtt, egg og kikerter. Grunnen til at jeg holder meg mest til kylling, melk, egg, kikerter og proteintilskudd er at det er dette jeg liker mest å innta. Kan f.eks ikke fordra smaken av fisk =) Foretrekker også hvitt kjøtt, så kylling er den store favoritten.

Det er protein i ALT av kjøtt, egg og kikerter. Faktisk mer (ca 15 g mot 10 g pr 100 g.) protein i eggeplomma enn eggehviten. Gulost har også veldig mye protein, 25-30 % ofte. Matvaretabellen trykk på protein, og det vil rangeres etter det ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...